۰ نفر

ماجراجویی قطبی در چین

دل شیر به «سوپرلیگ» رسید

۱۲ آبان ۱۳۹۸، ۷:۴۰
کد خبر: 391850
دل شیر به «سوپرلیگ» رسید

افشین قطبی موفق شد تیم «شیجیلژوانگ اوربرایت» را از لیگ یک به سوپرلیگ چین برساند. سرمربی فصل گذشته فولاد خوزستان که بعد از پایان لیگ هجدهم با مسئولان اهوازی به توافق نرسیده بود، تصمیم گرفت بار دیگر به تیم اوربرایت چین که یک‌سال‌ونیم آن حضور داشت برگردد تا چالش صعود به سوپرلیگ را امتحان کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، سپهر خرمی در شرق نوشت: راه سخت افشین قطبی برای حضور در این تیم، چالش صعود به لیگ برتر بود. این تیم با سرمربی بلغارستانی خود به نام پتروف، لیگ یک چین را آغاز کرد، اما با توجه به کسب نتایج سینوسی، مدیرعامل این تیم تصمیم گرفت تا او را از کار برکنار و افشین قطبی را که سابقه حضور در لیگ چین را داشت جایگزین کند. سرمربی سابق فولاد، این تیم را در رتبه ششم و با اختلاف 11 امتیازی از صدر جدول تحویل گرفت و حالا با 56 امتیاز و کسب رتبه دوم، توانسته جواز صعود به لیگ برتر چین را کسب کند.

این موفقیت در حالی برای قطبی به دست آمد که فصل گذشته از شروع نیم‌فصل دوم لیگ برتر ایران به فولاد خوزستان آمد و به امید حضور در جمع تیم‌های برتر کارش را در اهواز آغاز کرد. قطبی در اولین گام توانست تراکتور را در تبریز شکست دهد تا آخرین بازی نیم‌فصل برای او خوش‌یمن باشد. با شروع نیم‌فصل دوم، قطبی مقابل تیم سابق خود؛ یعنی پرسپولیس در اهواز قرار گرفت؛ دیداری نوستالژیک برای کسی که هواداران او را «‌افشین امپراتور» صدا می‌کردند و با او خاطرات بسیار خوبی داشتند و کسب یک عنوان قهرمانی با وجود کسر شش امتیاز یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات ورزشی قطبی را با پرسپولیس رقم زده بود. او موفق شد پرسپولیس را در دیداری جنجالی با حساب 2 بر یک شکست دهد تا دومین پیروزی پیاپی فولاد با قطبی به دست آید و این تیم را به جمع شش تیم برتر لیگ برتر برساند. نکته قابل‌تأمل اینکه شکست 2 بر یک شاگردان برانکو در آن مسابقه، تبدیل به تنها شکست سرخ‌پوشان پایتخت در لیگ برتر فصل نوزدهم شد و اگر پرسپولیس مقابل قطبی شکست نمی‌خورد، می‌توانست قهرمانی بدون شکست را جشن بگیرد. ادامه لیگ اما برای فولاد آن‌طور که انتظار می‌رفت نبود تا قطبی نتواند نتایج مدنظر هواداران و باشگاه را کسب کند و با کسب رتبه هشتم فصل را به پایان رساند. پایان هفته سی‌ام اما کارنامه قطبی را تیره‌تر هم ترسیم کرد. او از ۱۶ بازی که هدایت فولاد را برعهده داشت، فقط شش برد به دست آورد تا با کسب تقریبی ۳۷ درصد برد در بازی‌هایش آمار ضعیفی در فولاد به‌جا بگذارد. او تیمی را که در رده نهم جدول با اختلاف ۱۵ امتیازی با صدر تحویل گرفته بود، در نهایت هشتم کرد؛ آن هم با فاصله ۲۳ امتیازی با پرسپولیس صدرنشین.‌بعد از عدم توافق با مسئولان فولاد خوزستان برای فصل نوزدهم، قطبی به تیم اوربرایت چین پیوست و از هفته هجدهم سرمربی این تیم شد و در همان اولین دیدار توانست  در خانه‌ خود، «گرین تاون» را با حساب 2 بر یک شکست دهد و در دیدار دوم در خانه حریف از سد «شن‌ژن» عبور کرد تا شش امتیاز خالص حاصل کار شاگردان قطبی از دو مسابقه باشد. در دیدار هفته بیستم اما اولین شکست تیم قطبی مقابل بیجینگ (پکن) با نتیجه سنگین 5 بر صفر به ثبت رسید. دیدار هفته بیست‌ویکم اما تقابل تیم‌های ششم و هفتم لیگ بود که اوربرایت در دیداری تماشایی و پرگل توانست با حساب 4 بر 3 از سد چانسی چانگان عبور کند و یک رقیب مستقیم را کنار بزند. چهار هفته و کسب 9 امتیاز مسیری است که مدیرعامل تیم اوربرایت از آن خشنود بود. از هفته بیست‌ودوم تا بیست‌وچهارم شاگردان قطبی توانستند سه پیروزی پیاپی را کسب کنند تا سرانجام به جمع چهار تیم برتر لیگ یک برسند، اما دو شکست عجیب و بد مقابل دو تیم بالانشین باعث شد تا اوضاع این تیم از لحاظ صعود به سوپرلیگ خطرساز شود. شاگردان قطبی اما توانستند چهار مسابقه انتهایی خود را با برد پشت‌سر بگذارند که حساس‌ترین پیروزی این تیم که درواقع اوربرایت را برای صعود به سوپرلیگ امیدوار نگه داشت، پیروزی بزرگ و حساس مقابل «هنگ‌فنگ» در هفته بیست‌وهشتم بود که باعث شد فاصله یک‌امتیازی با تیم دوم حفظ شود.

نکات جالب از تیم تازه‌صعودکرده افشین قطبی‌

تیم قطبی برای هر پیروزی در لیگ یک چین یک میلیون یورو پاداش از سوی مدیریت تیم دریافت می‌کرد که بین بازیکنان و کادر فنی پخش می‌شد. سه بازیکن خارجی این تیم از ارکان اصلی صعود اوربرایت به سوپرلیگ بودند که موریکی برزیلی نقش بسزایی در صعود این تیم داشت. موریکی که سابقه قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا را با گوانژوی چین دارد، در 33 سالگی توانست در 24 مسابقه 22 بار برای این تیم گلزنی کند و نفر دوم برترین گلزن لیگ را به خود اختصاص داد. نکته قابل‌توجه اینکه قیمت این بازیکن در ترانسفرمارکت سه میلیون یورو است. موریکی پیش از حضور قطبی مورد غضب سرمربی بلغاری قرار داشت و با وجود گلزنی در دیدارهای قبلی تبدیل به نیمکت‌نشین محض شده بود، اما با حضور قطبی، او در 10 مسابقه از 13 مسابقه دوران قطبی گلزنی کرد. دیگر بازیکن تأثیرگذار خارجی این تیم ماتئوس برزیلی است که سابقه بازی در تیم دنی‌پروی اوکراین را دارد که در 22 مسابقه توانست 13 بار برای تیمش گلزنی کند. اوربرایت یک بازیکن خارجی ملی‌پوش به اسم مارسلو مورنو دارد که برای تیم ملی پرو بازی می‌کند و پنج سال سابقه حضور در سوپرلیگ چین را دارد و قیمت فعلی او چهار میلیون یورو است.

قرارداد افشین قطبی با تیم اوربرایت یک‌ونیم‌ساله است و بدون هیچ پیش‌شرطی می‌تواند ‌‌حضور در سوپرلیگ این کشور را تجربه کند. گفتنی است این تیم پیش از حضور قطبی در 17 هفته متحمل 7 شکست شده بود، اما با آمدن قطبی این تیم 3 شکست و 10 پیروزی را تجربه کرد. قطبی 76 درصد پیروزی را در این تیم به ثبت رساند که بهترین عملکرد او در دوران حرفه‌ای‌اش است.

طبق قانون سازمان لیگ چین، تیم‌های حاضر در سوپرلیگ این کشور باید سه بازیکن زیر 23 سال را به طور ثابت در ترکیب 11 نفره خود داشته باشند که تیم اوربرایت با توجه به دراختیارداشتن چندین بازیکن زیر 23 سال مشکلی از این بابت ندارد. گفتنی است پیش‌تر برخی تیم‌ها در دقایق ابتدایی بازیکنان زیر 23 سال را تعویض می‌کردند تا بازیکن باتجربه‌تر وارد زمین شود، به همین دلیل فدراسیون فوتبال این کشور قانونی را تصویب کرد که بازیکنان زیر 23 سال باید با بازیکنان زیر 23 سال تعویض شوند! مورد بعدی اینکه طبق قانون هر تیم می‌تواند پنج بازیکن خارجی جذب کند که سه بازیکن خارجی می‌توانند به صورت هم‌زمان در زمین مسابقه حضور داشته باشند. صعود تیم «شیجیلژوانگ اوربرایت» به سوپرلیگ چین بعد از قهرمانی با پرسپولیس در لیگ برتر قطعا بزرگ‌ترین چالش دوران حرفه‌ای افشین قطبی است که می‌تواند تقابل با مربیان بزرگ و بازیکنان سابق با کلاس جهانی مانند فابیو کاناوارو را تجربه کند. هرچند مدیران تیم اوربرایت در صورت جذب چند بازیکن کارآمد می‌توانند نسبت به بقا و بعد موفقیت این تیم در سوپرلیگ امیدوار باشند. فعلا افشین می‌تواند بعد از ایران و پرسپولیس رؤیای «امپراتورشدن» در سوپرلیگ چین را در سر بپروراند، به شرط آنکه کارش در ادامه مسیر با مدیریت باشگاه به مشکل نخورد.