۰ نفر

وزارت نفت؛ حامی یا علیه فوتبال؟

۶ آبان ۱۳۹۸، ۶:۱۵
کد خبر: 390583
وزارت نفت؛ حامی یا علیه فوتبال؟

«مالکیت، مدیریت و کمک مالی به باشگاه‌های حرفه‌ای از سوی شرکت‌های تابعه صنعت نفت به صورت مستقیم و غیرمستقیم ممنوع است»؛ این تنها بخشی از بیانیه مهم وزارت نفت دولت روحانی است که باعث شد تیم‌هایی که تحت حمایت مالی این وزارتخانه بودند، به‌طور جدی وارد بحران شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، اولتیماتوم وزارت نفت به تیم‌های عنوان‌شده، تا تاریخ ۱/ ۹/ ۱۳۹۸ است تا به‌طور کلی تکلیف خود را برای تیم‌داری در لیگ برتر مشخص کنند. فصل گذشته نفت تهران به واسطه محدودیت‌های مالی، به مرور از جمع مدعیان قهرمانی در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا تبدیل به تیمی شد که برای بقا می‌جنگد و در پایان نیز منحل شد تا وضعیت بسیاری از بازیکنان فوتبال در این تیم نامشخص باقی بماند. نفت تهران که با هدایت یحیی گل‌محمدی، حسین فرکی و بعد علیرضا منصوریان روزهای خوبی را در لیگ برتر تجربه می‌کرد و کم‌کم می‌توانست قطب جدیدی از فوتبال ایران لقب بگیرد، به دلیل عقب‌نشینی وزارت نفت، «از عرش به فرش» را خیلی زود تجربه کرد تا به صورت رسمی در 30 مهر 1397 این تیم با بدهی کمتر از 35 میلیارد تومان منحل شود. جدیدترین قربانی این تصمیم وزارت نفت، «پارس جنوبی جم» است که چند روز پیش نمایشی پذیرفتنی مقابل استقلال تهران داشت و اگر داور و کمک‌داور تصمیمات قابل‌قبول‌تری اتخاذ می‌کردند، چه‌بسا شاگردان کمالوند، تیمی بودند که استقلال را بعد از چهار پیروزی پیاپی متوقف ‌ می‌کردند.‌با توجه به محدودیت‌ها و فشارهای شدیدی که از سوی سازمان‌های نظارتی و سازمان بازرسی کل کشور برای مسئولان منطقه ویژه اقتصادی پارس در نظر گرفته شده است، ادامه پشتیبانی وزارت نفت از تیم پارس جنوبی جم غیرقانونی اعلام شده و هزینه حتی یک ریال برای این تیم دیگر امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل، اعضای تیم پارس جنوبی که برای دیدار با سپاهان طبق برنامه قبلی باید یکشنبه به شهرستان جم سفر می‌کردند، با توجه به محدودیت‌های موجود که برای منطقه ویژه اقتصادی پارس در نظر گرفته شده، بلیت برگشت تیم از تهران تهیه نشده است و بازیکنان و اعضای کادر فنی فعلا در تهران هستند و ظاهرا باید بدون تمرین به مصاف سپاهان در اصفهان بروند؛ البته اگر تا آن زمان این تیم به صورت رسمی از لیگ برتر کناره‌گیری نکند. فراز کمالوند، سرمربی پارسی‌ها درخصوص بحران ایجاد‌شده گفت: «وضعیت تیم ما هنوز نامشخص است و بلاتکلیف از آینده، هنوز در تهران هستیم. اگر تیم قرار نیست منحل شود، در جریان باشید که بدون تمرین نمی‌توان مقابل صدرنشین لیگ صف‌آرایی کرد. قرار بود ما بعد از بازی مقابل استقلال به عسلویه برویم، اما متأسفانه مراجع نظارتی چند روز پیش با محدودیت‌هایی که ایجاد کردند، حتی تقبل هزینه هتل و هواپیما هم از این پس از ما دریغ خواهد شد». سرمربی پارس جنوبی درباره اینکه گلایه آنها به اعضای هیئت‌‌مدیره است یا مشخصا تصمیم‌های عجیب وزارت نفت، گفت: «ببینید ما هیچ گلایه‌ای از هیئت‌مدیره نداریم؛ چرا‌که مهندس موسوی به‌‌تنهایی برای تیم ما سنگ‌تمام گذاشت، اما از وقتی نهادهای نظارتی فشار آوردند، وضعیت ما به‌هم ریخت؛ به‌طوری که الان در تهران هستیم و نمی‌دانیم اصلا به عسلویه می‌رویم یا خیر. هرچند امیدوارم این مشکل به‌زودی حل شود؛ چون تنها دلخوشی مردم شهر جم در این وضعیت اقتصادی، موفقیت تیمشان است».

قهر اسکوچیچ و وعده‌هایی که عملی نشده است

صنعت نفت آبادان هم دیگر تیمی است که تحت حمایت وزارت نفت قرار داشت، اما در این فصل و تا پایان هفته ششم، ریالی به بازیکنان و کادر فنی پرداخت نشده بود تا بازیکنان این تیم با وجود کسب نتایج قابل قبول در این فصل، چند روزی را اعتصاب کنند. دراگان اسکوچیچ، سرمربی موفق آبادانی‌ها که اواسط مهر به کشورش برگشته بود، به دلیل اعتصاب چندروزه بازیکنان تصمیم داشت تا حل‌شدن کامل بحران مالی به ایران برنگردد که با مساعدت مدیریت باشگاه، او به ایران بازگشت و چند نتیجه پذیرفتنی نیز کسب کرد تا این تیم یکی از مدعیان کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا برای فصل باشد. بااین‌حال، همچنان خبری از پول در این تیم قدیمی و ریشه‌دار نیست.

استعفای تارتار هم‌زمان با قهر اسکوچیچ

نفت مسجدسلیمان دیگر تیمی است که تحت پوشش و حمایت وزارت نفت قرار داشت و بعد از این بیانیه اوضاعشان به‌هم ریخت. مسجدسلیمانی‌ها این فصل با مربیگری مهدی تارتار روزهای خوبی را در لیگ برتر آغاز کردند و امتیازات قابل‌قبولی را مقابل مدعیانی مانند سپاهان و شهرخودرو کسب کردند، اما به دلیل عدم تعهدات مالی باشگاه در قبال بازیکنان و کادر فنی، مهدی تارتار، سرمربی این تیم، تصمیم گرفت اواسط مهر از سمت خود کناره‌گیری کند. تارتار فردای استعفای خود عنوان کرد: با توجه به عدم تعهدات مالی و پرداخت تنها 37 درصد از قرارداد من، تصمیم گرفتم استعفا دهم؛ چون نمی‌خواستم روزهای سخت حضور در پارس جنوبی دوباره برای من تکرار شود. بعد از حواشی شکل‌گرفته در این تیم، پیگیری‌های استاندار و اداره کل ورزش و جوانان خوزستان باعث شد 20 درصد از مبلغ قرارداد بازیکنان تیم نفت مسجدسلیمان به حساب‌‌هایشان واریز شود و بعد از این اتفاق تارتار نیز بار دیگر به تمرینات تیمش بازگشت. بااین‌حال، این مشکل همچنان باقی است که نفتی‌ها نمی‌دانند قسط بعدی قراردادشان در چه تاریخی پرداخت خواهد شد.

انتقاد اصلی این روزها به ابلاغیه‌ای است که از سوی وزارت نفت به سه تیم لیگ‌برتری تحت حمایت این وزارتخانه مطرح شده است. بد نیست بدانیم در سال ۸۹ مجلس شورای اسلامی در یک مصوبه (بند ب ماده ۱۱۷) دولت را از هزینه‌کردن در ورزش حرفه‌ای منع کرد و از سال ۹۰ این قانون اجرائی شد. بر همین اساس، وزیر نفت در ابلاغیه‌ای جدید یادآور شد که نمی‌تواند در ورزش حرفه‌ای هزینه کند و قادر نیست طبق قانون به این سه تیم پول دهد. حال باید این سؤال را پرسید که با وجود اجرائی‌شدن این قانون و تبعیت بیژن زنگنه از قانون مصوب مجلس، راهکار این وزارتخانه برای سه تیمی که یکباره حامی اصلی خود را از دست داده‌اند، چیست؟ در هر صورت سه تیم لیگ‌برتری اعتماد ویژه‌ای به «حمایت وزارت نفت» داشتند و حالا بدون اسپانسر و حمایت وزارت نفت چطور باید لیگ را به پایان برسانند؟