۰ نفر

خارجی‌هایی که هواداران را کلافه کردند

۳۰ مهر ۱۳۹۸، ۹:۵۰
کد خبر: 389340
خارجی‌هایی که هواداران را کلافه کردند

پرسپولیس تهران عصر یکشنبه موفق شد بعد از دو شکست پیاپی در لیگ برتر مقابل پیکان تهران به پیروزی 2 بر یک برسد تا کمی از فشار دو هفته اخیر کاسته شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، در این مسابقه پرسپولیس یک‌بار توسط مهدی ترابی و یک‌بار هم توسط احمد نوراللهی به گل رسید که طبق معمول خبری از گلزنی مهاجمان در این تیم نبود. علی علیپور که فصل گذشته توانسته بود با زدن 14 گل رتبه سوم برترین گلزنان لیگ را کسب کند و فصل قبلش نیز عنوان آقای‌گلی را به دست آورده بود، تا این لحظه و پس از گذشت هفت هفته از شروع لیگ نتوانسته حتی یک‌بار دروازه حریفان را باز کند. این آمار بدترین رکورد برای علی علیپور در تاریخ لیگ برتر است و البته پیش‌تر او سابقه یک گل زده در هفت مسابقه را داشته، اما اینکه حتی یک‌بار هم نتواند دروازه رقبا را طی 630 دقیقه باز کند، یک رکورد کم‌نظیر است. علیپور البته در دیدار مقابل پیکان موفق شد پاس گل نخست تیمش را به ترابی بدهد و نمره قابل‌قبولی را کسب کند، اما دیگر مهاجم این تیم؛ یعنی جونیور براندائو، با عملکرد عجیب‌وغریبش باعث شده زیر بار انتقاد تندوتیز هواداران برود.

جونیور در هفت مسابقه اخیر نه‌تنها گلزنی نکرده، بلکه در دادن یک پاس سالم و کنترل معمولی هم عاجز است و چندین فرصت خوب گلزنی را در دیدارهای اخیر از دست داده. بسیاری از هواداران فوتبال عقیده دارند که جونیور مسائل ابتدایی فنی در فوتبال را هم نمی‌داند و صرفا به واسطه «دلالی» با قراردادی 550 هزاردلاری به این باشگاه پیوسته است. کمیته نقل‌وانتقالات باشگاه پرسپولیس متشکل از ایرج عرب، علی رغبتی و محسن خلیلی بود که بعد از دو ماه بررسی به این نتیجه رسیدند که این بازیکن برزیلی را با قیمت باورنکردنی 550 هزار دلار جذب و او را تبدیل به یکی از گران‌قیمت‌ترین بازیکنان تاریخ باشگاه کنند! گفتنی است محمدحسن انصاری‌فرد عقد قرارداد با جونیور را با رقم 550 هزار دلار تأیید کرده است. البته واکنش کالدرون نسبت به جذب جونیور هم فشار را روی این بازیکن افزایش داد. سرمربی آرژانتینی سرخ‌پوشان در یکی از نشست‌های خبری عنوان کرد: «جونیور گزینه نهم من برای پیوستن به پرسپولیس بود. او بازیکن جوانی است. نمی‌تواند با تیم ارتباط برقرار کند و ریتم بازی اینجا برایش سخت است. تلاش می‌کند خودش را با تیم وفق بدهد و شرایط پیچیده‌تر می‌شود. وقتی بازیکنان نمی‌توانند با او ارتباط برقرار کنند، او هم برندگی لازم را ندارد. من گزینه‌های دیگری برای حضور در پرسپولیس داشتم. بازیکنی که در تیم ملی بود و به قطر رفت، گزینه اول بود. بعد گزینه بعدی مهاجم سپاهان بود. گزینه بعدی هم مهاجم استقلال بود. گزینه دیگر هم مهاجم تونسی بود».

اینکه چرا جونیور که تقریبا یک فصل در لیگ متوسط بلغارستان به دلیل مصدومیت و مسائل فنی روی نیمکت تیمش حضور داشت و بعد طی 20 مسابقه برای تیم گویاس برزیل تنها دوبار موفق به گلزنی شده، با چنین قیمت گزافی با پرسپولیس قرارداد امضا کرده است شائبه تقسیم‌شدن دلارها تا پیش از رسیدن به جونیور را بیش از پیش تقویت می‌کند. موارد مشابه در پرسپولیس طی سالیان اخیر آن‌قدر زیاد بوده که حیف‌ومیل‌شدن پول در این باشگاه را نمایان می‌کند:

ماریو بودیمیر؛ ایستا اما مفید

گادوین منشا، مهاجم موردعلاقه برانکو بود که با زدن 15 گل در پیکان تبدیل به یکی از بازیکنان پرمشتری در فصل نقل‌وانتقالات شده بود، اما بعد از گذشت یک فصل، دیگر خبری از منشای گلزن نبود و مسائل حاشیه‌ای او بیرون از زمین آن‌قدر زیاد شد که برانکو تصمیم گرفت او را به‌عنوان بازیکن آزاد در اختیار باشگاه قرار دهد. منشا به استقلال رفت و برانکو تصمیم گرفت بازیکن مدنظرش؛ یعنی ماریو بودیمیر را با سابقه بازی در دیناموزاگرب به خدمت بگیرد. قیمت این بازیکن هم چیزی در حدود 200 هزار یورو برای شش ماه بود که با توجه به آپشن‌های قراردادش تا 300 هزار یورو می‌رفت. بودیمیر بازیکن ایستایی بود که انتقاد اکثر هواداران را نسبت به بی‌توجهی پرسینگ در پی داشت، اما او موفق شد در 16 بازی که برای پرسپولیس به میدان رفت، دو گل حساس مقابل پاختاکور در لیگ قهرمانان و گل قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر مقابل پارس جنوبی را بزند. همچنین او موفق شد دوبار از داور خطای پنالتی بگیرد و دوبار هم به بازیکنان خودی پاس گل بدهد. درمجموع طی 16 بازی، زدن 2 گل، 2 پاس گل و گرفتن 2 پنالتی آمار خیلی ناامیدکننده‌ای برای مهاجم مدنظر برانکو نبود.

پائولو دی‌کارمو، کفتربازی که قرار بود آقای‌گل شود

افشین قطبی در سال 87 موفق شد پرسپولیس را بعد از هفت سال به مقام قهرمانی برساند، اما در فصل دوم حضورش شرایط آن‌طور که انتظارش را ‌داشت پیش نرفت. قطبی با فوتبال ایران آشنا شده بود و تقاضای جذب یک بازیکن برزیلی را به باشگاه داد؛ پائولو دی‌کارمو، بازیکن برزیلی مدنظر افشین قطبی بود که در یک اظهارنظر تاریخی عنوان کرده بود این بازیکن به زودی آقای‌گل و برترین بازیکن ایران خواهد شد. اما با گذشت هفت مسابقه انتقادات از این بازیکن آن‌قدر شدت گرفت که پس از دریافت 35 درصد از مبلغ قراردادش ایران را ترک کرد. گفتنی است دی‌کارمو پیش از پیوستن به پرسپولیس در کل دوران فوتبالش کلا شش‌بار موفق به گلزنی شده بود و بعدها کاشف به عمل آمد که این بازیکن در برزیل مغازه پرنده‌فروشی دارد و برای تفریح به فوتبال ایران آمده است.

تادئو با 10 کیلو اضافه‌وزن؛ امید گلزنی در کنار طارمی

در سال 93 علی دایی تا پایان هفته هفتم فقط هشت امتیاز کسب کرده بود و با توجه به مخالفت‌های حمیدرضا سیاسی، رئیس هیئت‌مدیره آن زمان پرسپولیس، شهریار برکنار و حمید درخشان به‌عنوان سرمربی، جانشین دایی شد. حمید درخشان برای بهبود خط حمله خود تصمیم گرفت یک مهاجم خارجی جذب کند و تادئو بازیکنی بود که درخشان امید داشت در کنار طارمی مشکل گلزنی دوران دایی حل شود. تادئو با قیمت 220 هزار دلار به پرسپولیس آمد، اما در همان اولین تمرین مشخص شد که او حداقل بیش از 10 کیلوگرم اضافه‌وزن دارد و مشخص نیست به‌عنوان فوتبالیست پیش‌تر کار کرده یا خیر! این بازیکن بعد از یک مسابقه و البته زدن یک گل از پرسپولیس جدا شد و شایعه دلالی به‌شدت اطراف این بازیکن شنیده می‌شد که بسیاری از عوامل از آمدن این بازیکن نفع بردند.

اوکراینی‌های پرحاشیه در دوران برانکو

پس از برگزاری اردوی آماده‌سازی پرسپولیس در اوکراین در سال 95، در اقدامی عجیب دو بازیکن اوکراینی به پرسپولیس اضافه شدند. ولادمیر پریموف به‌عنوان مهاجم و الکسی پلیانسکی به‌عنوان یک مدافع. این بازیکنان که حتی از فیزیک بدنی مناسبی هم برخوردار نبودند در شرایطی به پرسپولیس پیوستند که حضور آنها با انتقادات زیادی همراه بود. پریموف تنها یک گل در 11 مسابقه برای پرسپولیس به ثمر رساند و برانکو حتی در دورانی که نیاز مبرم به مهاجم یا مدافع داشت، به این بازیکنان بازی نمی‌داد تا به نوعی تحمیلی‌بودنشان را نشان دهد. شایعاتی در آن سال مطرح شد که مدیران یکی از رستوران‌های زنجیره‌ای مشهور در تهران با توجه به نزدیکی‌ای که به مدیران وقت باشگاه داشت، این دو بازیکن را به پرسپولیس پیشنهاد داده است!

سامبو جوچی؛ روی اعصاب هوادار

در فصل 83-84 قرار بود سامبو جوچی گلزن اول پرسپولیسی‌ها در خط حمله و در زمان مدیریت حجت‌الله خطیب باشد. این بازیکن نیجریه‌ای،‌ فوتبالیست موردعلاقه راینر سوبل، سرمربی وقت پرسپولیس بود، ولی در طول نیم‌فصل اول فقط یک گل زد که در آن بازی هم پرسپولیس از ملوان شکست خورد؛ همان مسابقه مشهوری که بهروز رهبری‌فرد یک گل‌به‌خودی زد و یک‌بار هم از روی نقطه پنالتی توپ را به دستان مسعود غلامعلی‌زاد کوبید تا این دیدار با شکست 2 بر یک سرخ‌پوشان همراه شود. در نیم‌فصل سامبو به نیجریه رفت و دیگر به ایران نیامد. جوچی تنها بازیکن خارجی تاریخ پرسپولیس است که باشگاه از او شکایت کرد و به پیروزی در این پرونده رسید، اما هیچ‌کس نتوانست او را پیدا کند تا غرامت غیبتش را بگیرد.

در این میان اما بازیکنان باکیفیتی هم بودند که به صورت هندوانه سربسته عملکرد قابل‌قبولی را از خود برجای گذاشتند. ایمون زاید یکی از بازیکنان خارجی پرسپولیس بود که از لیگ ایرلند به این تیم آمد و قطعا کمتر کسی تصور می‌کرد با زدن سه گل در دربی تهران برای خودش اسم‌ورسمی دست‌وپا کند. زاید طی 20 مسابقه با پیراهن پرسپولیس موفق به زدن 12 گل شد و بهترین عملکرد را در بین خارجی‌های پرسپولیس به ثبت رساند. همچنین جری بنگستون مهاجم تیم ملی هندوراس بود که طی 19 مسابقه توانست هفت‌بار برای پرسپولیس گلزنی کند. وجه اشتراک او با ایمون زاید، گلزنی در دربی تهران بود. اما آنچه مشخص است، ارقام قرارداد بازیکنان خارجی است که به پرسپولیس می‌آیند و اصلا مشخص نیست که طبق چه سازوکاری با چندین‌برابر قیمت واقعی با این تیم قرارداد خود را ثبت می‌کنند و عدم شفافیت باشگاه در این زمینه باعث شده تا چرخه حضور بازیکنان ضعیف مثل جونیور، دی‌کارمو و تادئو ادامه داشته باشد.