۰ نفر

بررسی شکست تیم ملی فوتبال ایران برابر بحرین

۲۵ مهر ۱۳۹۸، ۷:۱۰
کد خبر: 388273
بررسی شکست تیم ملی فوتبال ایران برابر بحرین

تیم ملی فوتبال ایران سه‌شنبه شب در سومین دیدار مرحله اول انتخابی جام جهانی 2022 قطر و جام ملت‌های 2023 در منامه مقابل بحرین 1-0 شکست خورد تا اولین شکست خود در دوران مربیگری مارک ویلموتس را تجربه کند.

 شکستی که با توجه به برد 4-0 عراق برابر کامبوج در دیگر بازی گروه C، باعث شد تیم ملی با 6 امتیاز حاصل از 2 برد قبلی مقابل هنگ‌کنگ و کامبوج به رده سوم گروه سقوط کند.

 طلسم ایران و طلسم شکنی بحرین

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، تیم ملی باز هم نتوانست طلسم شکست ناپذیری بحرین در خانه‌اش را بشکند. در بازی‌هایی که ایران در بحرین به میدان رفته، میزبان 4 بار پیروز شده و 2 بازی هم به تساوی انجامیده است. این در شرایطی است که بحرین در 5 مصاف قبلی خود مقابل ایران پیروز نشده بود؛ 3شکست و 2 تساوی در آن بازی‌ها ثبت شد. بحرینی‌ها پس از پیروزی 4-2 در بازی دوستانه 19 شهریور88 در منامه برابر ایران، بار دیگر برنده شدند و در واقع پس از 10 سال و یک ماه و 4روز، تیم ما را شکست دادند. ایران و بحرین با احتساب این بازی تاکنون 18 بار در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که حاصل آن ۸ پیروزی برای ایران، 5پیروزی برای بحرین و ۵تساوی بوده است. در این بازی‌ها 45گل به ثمر رسیده که سهم ایران ۳۲ گل و سهم بحرین 13 گل است.

باخت به تیم عربی آسیایی

ایران با شکست در این مسابقه پس از مدت‌ها دوباره به یک تیم عربی قاره آسیا باخت. تیم ملی آخرین بار 28اسفند سال 95 در دیداری دوستانه در ورزشگاه آزادی 1-0 به عراق باخت اما اگر بخواهیم بازی‌های رسمی را در این خصوص لحاظ کنیم، آخرین شکست تیم ملی برابر یک تیم عربی آسیایی، شکست 1-0 تیم ملی در مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل برابر لبنان در بیروت بود که آن بازی در 21شهریور 91 برگزار شد و حالا ایران پس از 7 سال و یک ماه و 2 روز به یک تیم عربی آسیایی دیگر باخت.

شکست در مقدماتی جام جهانی

تیم ملی پس از باخت برابر لبنان در مقدماتی جام جهانی 2014، شکست دیگری را در همان رقابت‌ها برابر ازبکستان تجربه کرد و 1-0 مغلوب میهمان خود در ورزشگاه آزادی شد. آن بازی که در تاریخ 24 آبان 91 برگزار شد، آخرین شکست ایران در دور مقدماتی جام جهانی بود و حالا تیم ملی پس از 6 سال و 11 ماه و یا به عبارتی 2525 روز در این رقابت‌ها بازنده شد.

بازنده در نتیجه، برنده در آمار

ایران با اینکه مقابل بحرین شکست خورد اما در آمار قوی‌تر از میزبان ظاهر شد. در این بازی تیم ملی 10 شوت به دروازه میزبان زد که تنها 2 شوت آن در چارچوب بود. در مقابل بحرین 6 شوت به سمت دروازه علیرضا بیرانوند روانه کرد که 3 شوت در چارچوب بود و یکی از آنها از روی نقطه پنالتی توسط حردان به گل تبدیل شد. مالکیت ایران با 57 درصد بیشتر بود و ملی پوشان 5بار در تله آفساید مدافعان بحرین گیر افتادند. در خطا نیز ایرانی‌ها بیشتر بازی درگیرانه در دستور کار داشتند و مقابل 8خطای میزبان 11 خطا انجام دادند.

تغییراتی که جواب نداد

تیم ملی در این مسابقه هم چند تغییر در ترکیب خود داشت. به این ترتیب که سید مجید حسینی که بازی با کامبوج را به دلیل مصدومیت از دست داده بود، جایگزین مرتضی پورعلی گنجی در دفاع میانی شد و امید ابراهیمی هم جای احمد نوراللهی را در پست‌هافبک دفاعی گرفت. این تغییرات در شرایطی رخ داد که حسینی بازی چندان قابل قبولی را از خود به نمایش نگذاشت و خطایی انجام داد که منجر به اعلام ضربه پنالتی از سوی کوالنکو داور ازبک به سود بحرین شد. نوراللهی هم از دقیقه 75 جای ابراهیمی را در زمین گرفت و توانست با دوندگی و شوتزنی خود جان تازه ای به خط میانی ایران بدهد. به این ترتیب باید گفت که تغییرات ویلموتس در ترکیب اصلی تیم ملی جواب نداده است.

4 پنالتی در 6 بازی رسمی

نکته عجیبی که در بررسی بازی‌های تیم ملی مشاهده می‌شود، این است که بازیکنان تیم ملی در 6 مسابقه رسمی اخیر، 4 مرتبه مرتکب خطای پنالتی شده‌اند. بازی برابر عمان در جام ملت‌های آسیا 2019 (خطای پنالتی مجید حسینی)، بازی با ژاپن در نیمه نهایی جام ملت‌ها (خطای پنالتی مرتضی پورعلی‌گنجی)، بازی با کامبوج (خطای پنالتی خود علیرضا بیرانوند) و بازی با بحرین (خطای پنالتی مجید حسینی) و در این بین تنها در بازی‌های رسمی برابر چین و هنگ‌کنگ و بازی‌های دوستانه مقابل سوریه و کره جنوبی پنالتی داده نشده است.