۰ نفر

پشت‌پرده بازارسیاه بلیت‌های الکترونیکی فوتبال

۲۱ مهر ۱۳۹۸، ۱۸:۳۵
کد خبر: 387438
پشت‌پرده بازارسیاه بلیت‌های الکترونیکی فوتبال

باور می‌کنید؟ به محض این‌که سامانه فروش بلیت الکترونیکی بازی حساس شهرخودرو و پرسپولیس آغاز به کار کرد، همزمان با این اتفاق بازار سیاه هم به وجود آمد. در خبرها آمده که بلیت 15‌هزار تومانی این مسابقه تا رقم 150‌هزار تومان هم در بازار سیاه قیمت داده شده است.

 در چنین شرایطی فراموش نکرده‌ایم که در دربی پایتخت که هفته چهارم برگزار شد هم بازار سیاه به وجود آمد و بسیاری از افراد سودجو توانستند پولی قابل توجه از فروش بلیت‌هایی که در اختیار داشتند، به جیب بزنند. حالا باید مشخص شود وقتی سیستم بلیت‌فروشی الکترونیک را راه‌اندازی کردند که همه چیز شفاف باشد، پس چرا هنوز برای مسابقات مهم شاهد بازار سیاه هستیم؟

باز هم بازار سیاه بلیت‌فروشی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، نخستین قدم بزرگ برداشته شده توسط مسئولان برای ایجاد نظم و قانون در سیستم فروش بلیت مسابقات فصل جدید این بود که در شورای تامین طرحی را مصوب کردند که دیگر برای هیچ مسابقه‌ای بلیت‌فروشی سنتی با چاپ بلیت انجام نشود. به این ترتیب بلیت فقط به صورت اینترنتی به متقاضیان فروخته می‌شود. در چنین فضایی همه امیدوار بودند بازار سیاه بلیت برای همیشه در فوتبال ایران تعطیل شود، اما همان‌طور که اشاره شد، هنوز برای مسابقات مهم شاهد این فاجعه هستیم.

واکنش مجری طرح بلیت‌فروشی

علی‌اصغر انتظار خیر، مدیر سامانه هوشمند گیت‌های ورزشگاه‌های کشور در این مدت توضیحات زیادی درباره سیستم جدید بلیت‌فروشی و قطع‌شدن دست افراد سودجو ارایه داده است. او با تاکید روی این مسأله که دیگر بلیت‌فروشی کاغذی انجام نخواهد شد می‌گوید: «در شورای تامین مصوب شده که دیگر برای هیچ مسابقه‌ای بلیت‌فروشی کاغذی نداشته باشیم، مگر این‌که شرایط خیلی پیچیده باشد. به‌هرحال سیستم بلیت‌فروشی برای تیم‌های لیگ دسته اول و دسته دو مثل لیگ برتر اجرا نمی‌شود و ‌سال آینده سامانه را در این لیگ‌ها هم برقرار می‌کنیم. با این وجود، با سیستم جدید زمانی که بلیت از سایت خریده می‌شود، جایگاه هر تماشاگر مشخص است، حتی نمی‌توان فرد دیگری را به جای خود به ورزشگاه فرستاد، چون اگر جرمی صورت بگیرد، به پای فرد اصلی نوشته می‌شود. ضمن این‌که هر فردی فقط با کدملی خودش می‌تواند از گیت رد شود و کسی بدون بلیت مثل قبل نمی‌تواند وارد ورزشگاه شود.»

    با جمع‌شدن کامل بلیت‌های سهمیه‌ای قطعا همین بازارسیاه هم به‌طور کل از بین خواهد رفت. البته همین بلیت‌های سهمیه‌ای بسیار محدود هم با کدملی در اختیار ارگان‌ها قرار گرفته و با تحقیق روی آن می‌توان فهمید این بلیت از طرف کدام ارگان به بازار سیاه راه پیدا کرده است

ماجرای بلیت‌های سهمیه‌ای چیست؟

با در نظر گرفتن استانداردهای موجود و صحبت‌هایی که مقامات انجام می‌دهند، حالا باید مشخص شود چرا برای بعضی مسابقات بازار سیاه راه افتاده است. به‌هرحال بد نیست بدانید با وجود فروش اینترنتی بلیت برای دربی پایتخت،‌ باز هم مثل سال‌های گذشته بلیت‌های سهمیه‌ای برای ارگان‌های برگزار‌کننده مرتبط با مسابقه در نظر گرفته شد که البته تعداد آن کاهش چشمگیری نسبت به سال‌های اخیر داشت. در تمام سال‌های اخیر همین بلیت‌هایی که رایگان در اختیار وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال‌، سازمان لیگ‌، باشگاه‌ها‌ و چندین و چند نهاد و ارگان قرار می‌گرفت،‌ سر از بازار سیاه درمی‌آورد و طبیعتا در نظر گرفتن تعدادی محدود از این بلیت‌های سهمیه‌ای باعث شد  برای دربی نود هم شاهد بازار سیاه باشیم.

گفتند کاسبی‌مان کساد شد!

از آنجایی که بازار سیاه با وجود این استانداردها که مسئولان از آن حرف می‌زنند، جای هیچ توجیهی ندارد‌، از علی‌اصغر انتظار خیر خواستیم درباره پشت‌پرده این بحران برای ما توضیح بدهد. این مقام مسئول در توضیحی بسیار مهم می‌گوید: «وقتی سیستم بلیت‌فروشی الکترونیک را به این شکل در سطح کشور راه‌اندازی کردیم،‌ برخی‌ها به ما گفتند کاسبی‌مان را کساد کردید. به‌هرحال این سامانه بحث دلالی را جمع می‌کند. منتهی مثلا برای دربی چند گزارش برای بازار سیاه دریافت کردیم. با پیگیری‌هایی که همان روز مسابقه در ورزشگاه انجام دادیم، دیدیم چند نفر شاید از روی نیاز شدید مالی تصمیم گرفته بودند بلیتی را که برای خودشان خریده بودند، در بازار سیاه با قیمت بالاتر به فروش برسانند و گرنه شاهد بازار سیاه به شکلی که در سال‌های قبل وجود داشت، نبودیم.»

وقتی با مدیر سامانه هوشمند گیت‌های ورزشگاه‌های کشور درباره بلیت‌های سهمیه‌ای که زمینه‌ساز بازار سیاه شده، صحبت کردیم، این توضیحات را داد: «برای دربی تعداد بلیت‌های سهمیه‌ای بسیار کم بود. قبلا مثلا یک باشگاه 3‌هزار بلیت دریافت می‌کرد یا به‌طور مثال 5‌هزار بلیت در اختیار فدراسیون، سازمان لیگ  و وزارت ورزش قرار می‌گرفت. امسال دیگر از این خبرها نیست و با دستور مقامات بلیت‌ها در سامانه با کدملی به فروش می‌رسد. البته درباره بلیت‌های سهمیه‌ای برای بعضی مسابقات مهم هم باید یک همفکری اساسی بین مسئولان انجام شود. به هر صورت باشگاه‌ها بعضا میهمانانی دارند که می‌خواهند وارد ورزشگاه کنند. اما این‌طور هم نمی‌شود که بلیت سهمیه‌ای رایگان داده شود. در شرایط کنونی حتی برای بلیت‌های جایگاه وی‌آی‌پی هم اقدامات لازم برای فروش در سایت را انجام داده‌ایم. با جمع‌شدن کامل بلیت‌های سهمیه‌ای قطعا همین بازارسیاه هم به‌طور کل از بین خواهد رفت. البته همین بلیت‌های سهمیه‌ای بسیار محدود هم با کدملی در اختیار ارگان‌ها قرار گرفته و با تحقیق روی آن می‌توان فهمید این بلیت از طرف کدام ارگان به بازار سیاه راه پیدا کرده است و قطعا نهادهای نظارتی دراین‌باره تحقیقات کامل انجام داده‌‌اند.»