۰ نفر

ایران؛ بهشت و جهنم مرد بلژیکی

۲۱ مهر ۱۳۹۸، ۹:۰۰
کد خبر: 387328
ایران؛ بهشت و جهنم مرد بلژیکی

مارک ویلموتس، سرمربی بلژیکی ایران، در شرایطی تیم را مهیای دیدار سوم در مرحله انتخابی رقابت‌های جام جهانی مقابل بحرین می‌کند که روزهای تلخ و شیرینی را با این کشور سپری می‌کند؛ او که بعد از کارلوس کی‌روش زمام امور کادر فنی تیم ملی را به دست گرفته، حالا با ارائه فوتبال تهاجمی، سبکی جدید از فوتبال ایران را در آسیا به نمایش گذاشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، برای تشریح فلسفه ویلموتس کافی است به دو بازی او در این چندوقت نگاهی انداخته شود؛ اولی برابر سوریه در دیداری دوستانه که با برتری 5 بر صفر به پایان رسید و دومی هم برابر کامبوج در دیداری رسمی که شاگردانش 14 بار به گل رسیدند. اگرچه او این روزها بابت نتایجی که تیمش به دست آورده خرسند است، ولی عملا سختی‌های عجیب‌وغریبی را هم تجربه می‌کند که عمده‌ترین آنها مربوط به مسائل مالی است.

ایران، بهشت مارک ویلموتس

تیم ملی ایران سومین تجربه ویلموتس بلژیکی در عرصه سرمربیگری ملی است؛ او پیش از این هدایت تیم‌های بلژیک و ساحل عاج را برعهده داشته که با اولی موفق و با دومی یک ناکام به تمام معنا بوده است؛ ویلموتس در بلژیک اولین دیدار رسمی‌اش را با ولز انجام داد و سرانجام آخرین دیدار رسمی‌اش با شیاطین سرخ اروپا را هم دوباره مقابل همین ولز برگزار کرد؛ اولی را برد و آخری را باخت تا ماجراجویی‌اش در بلژیک تمام شود. حالا اما مسئله‌ای که فعلا در این مطلب اهمیت دارد، کارنامه چند بازی نخست ویلموتس به‌عنوان سرمربی در سه تیم مختلفی است که کار کرده؛ مارک فعلا با ایران چهاربار به میدان رفته که دوتایش رسمی و دوتایش بازی‌های دوستانه بوده است. در این مدت او هنوز شکستی نداشته و اتفاقا توانسته کارنامه درخشانی را هم به نام خودش کند. ویلموتس اما برای اولین‌بار 25 می ‌2012 روی نیمکت سرمربیگری بلژیک نشست تا در دیداری دوستانه برابر مونته‌نگرو قرار بگیرد؛ تساوی 2 بر2 آغاز راه مارک با کشورش بود. او در دومین بازی‌اش که آن هم یک دیدار تدارکاتی بود، با یک گل به انگلیس باخت، ولی در سومین دیدار تدارکاتی‌اش با بلژیک با نتیجه جالب 4 بر 2 تیم هلند را از پیش‌رو برداشت؛ سرانجام هم که اولین بازی رسمی‌اش را 7 سپتامبر 2012 برابر ولز برگزار کرد و با دو گل به برتری رسید. از آنجا که فعلا ویلموتس با ایران همین چهار بازی را انجام داده، بررسی کارنامه‌اش در چهار دیدار ابتدایی با بلژیک نشان می‌دهد از چهار بازی، دو برد، یک تساوی و یک باخت به دست آورده؛ اگر قرار باشد طبق روال مرسوم به دیدارهای او امتیازی داده شود، ویلموتس در چهار بازی اولش به همراه بلژیک هفت امتیاز به دست آورد؛ تیمش هشت گل زد و پنج گل هم خورد. طبق آمار، او در آن مدت از هر بازی به طور میانگین 1.75 امتیاز به دست آورد.

هرچقدر که با بلژیک نمایش اولیه مارک خوب بود، با ساحل عاج همه‌چیز برایش بد پیش رفت؛ او سال 2017 هدایت این تیم آفریقایی را به دست گرفت و در اولین دیدار 4 ژوئن 2017 در یک دیدار دوستانه با پنج گل به هلند باخت. بدبیاری برای او شش روز بعدش کامل شد؛ جایی که در اولین بازی رسمی 10 ژوئن 2017 (انتخابی جام ملت‌های آفریقا) ساحل عاج 3 بر 2 به گینه باخت. دومین بازی رسمی در مرحله انتخابی جام جهانی جایی بود که او بالاخره اولین بردش با ساحل عاج را به دست آورد و 3 بر صفر گابن را برد، هرچند که در بازی برگشت همان دیدار 2 بر یک به گابن باختند تا کارنامه‌اش بعد از چهار بازی اصلا قابل‌قبول نباشد؛ او از آن چهار دیدار، سه شکست، یک برد، 10 گل خورده و  شش گل زده به دست آورد که برایش به طور میانگین 0.75 امتیاز در هر بازی داشت. ویلموتس البته دو بازی بعد، با ثبت یک تساوی و یک شکست از ساحل عاج اخراج شد.

آن تجربه خوب با بلژیک و آن تجربه تلخ با ساحل عاج، حالا جایش را به یک تجربه شیرین در تیم ملی ایران داده؛ به‌طوری‌که می‌توان گفت چهار بازی‌ای که تا الان به همراه تیم ملی ایران داشته، رؤیایی‌ترین نتایجش به‌عنوان سرمربی را در پی داشته است؛ ویلموتس با ایران 5 بر صفر سوریه را در دیداری دوستانه شکست داد و بعد هم در کره جنوبی یک -  یک کرد تا دستاوردش از دو بازی دوستانه، یک برد و یک تساوی شود. با شروع مرحله انتخابی جام جهانی اما کار ویلموتس هم درخشان‌تر شد؛ او ابتدا 2 بر صفر هنگ‌کنگ را در دیداری خارج از خانه شکست داد و سپس هم 14 بر صفر کامبوج را برد. شاید روی کاغذ، این دو رقیب، رقیبی ساده باشند، ولی با توجه به پوست‌اندازی فوتبال ایران، نتایج به اندازه کافی درخشان است. ماحصل این شده که ویلموتس از چهار بازی با ایران، سه برد، یک تساوی، 22 گل زده و یک گل خورده داشته و 10 امتیاز هم طبق روال امتیازدهی در این مدت به دست آورده است. میانگین 2.5 امتیاز کسب‌شده در هر بازی نشان می‌دهد که ویلموتس در ایران بهترین کارنامه را داشته و از لحاظ فنی تا به اینجا، ایران برایش بهشت بوده است.

ایران، جهنم مارک ویلموتس

همان‌طور که در بالا عنوان شد، این مربی بلژیکی روزهای تلخ و شیرینی را تجربه می‌کند؛ اگرچه در عرصه فنی بهشت را تجربه و کارنامه‌اش را پربار کرده، ولی از لحاظ مالی شرایط خوبی را تجربه نمی‌کند؛ با وجود توافق‌های صورت‌گرفته، این مربی طبق ادعای سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال تا به الان یک دلار هم حقوق نگرفته است! درواقع او 175 روز است که هدایت تیم ملی را برعهده گرفته و در این مدت پولی به دستش نرسیده است؛ فدراسیونی‌ها می‌گویند تحریم‌های آمریکا مانع از این شده که بتوانند پول‌های بلوکه‌شده در فیفا را آزاد کنند و هزینه ویلموتس را بدهند. این مرد بلژیکی که حالا در جهنم مالی فوتبال ایران گیر افتاده، مشخص نیست تا کی به‌خاطر شیرینی بهشتش صبر پیشه کند.