۰ نفر

فدراسیون جودوی ایران تعلیق شد

۲۸ شهریور ۱۳۹۸، ۷:۳۰
کد خبر: 381760
 فدراسیون جودوی ایران تعلیق شد

بعد از حاشیه‌هایی که به‌دلیل تصمیم جنجالی سعید ملایی مطرح شد و پاسخ رئیس کمیته ملی المپیک به شیطنت‌های رئیس فدراسیون جهانی جودو، روز گذشته خبری مبنی بر تعلیق فدراسیون جودوی کشورمان مطرح شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، اوایل شهریورماه خبر پناهندگی قهرمان جودوی کشورمان منتشر شد. سعید ملایی که یکی از شانس‌های مسلم کسب مدال ایران در المپیک تابستانی توکیو 2020 در رشته جودو محسوب می‌شود و بهترین جودوکار کنونی ایرانی در رنکینگ فدراسیون جهانی است، طی اقدامی بحث‌برانگیز در شبکه‌های اجتماعی از فدراسیون بین‌المللی جودو درخواست کمک برای حضور تحت لوای تیمی دیگر در المپیک سال آینده کرده است. فدراسیون جهانی پیش از این در چند مرحله به فدراسیون و کمیته ملی المپیک ایران، هشدار‌های کتبی و شفاهی داده بود. سعید ملایی در مسابقات اخیر قهرمانی جهان با پنج پیروزی پیاپی به نیمه نهایی رقابت‌های جهانی راه یافت؛ اما با گردن نهادن به تصمیمات مسئولان تیم، این بخت پررنگ را از دست داد تا در فینال به حریفی از رژیم‌صهیونیستی برخورد نکند. گفتنی است، در صورت صعود ملایی به مبارزه نهایی و سپس خودداری این ورزشکار از شرکت در مسابقه فینال مقابل نماینده رژیم‌صهیونیستی، عواقب فاجعه‌باری برای کاروان ورزش ایران، فدراسیون جودو و احتمالا خود این ورزشکار به‌وجود می‌آمد که شامل محرومیت‌های وسیع می‌شد.

شیطنت فدراسیون جهانی

در پی اتفاقات به‌وجود آمده برای سعید ملایی جودوکار ایران در رقابت‌های جهانی و برخی رفتار و دخالت‌های رئیس فدراسیون بین‌المللی جودو، رئیس کمیته ملی المپیک کشورمان نامه اعتراضی شدیدالحنی در این زمینه برای توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک ارسال کرد. صالحی‌امیری دربخشی از این نامه با اشاره به سناریوی از پیش برنامه‌ریزی شده ویزر (رئیس فدراسیون جهانی جودو) اعلام داشته که وی در حاشیه مسابقات جهانی ژاپن شرایط دلهره‌آور و پراسترسی را برای سعید ملایی ملی‌پوش کشورمان به تصویر کشیده و به وی القا نموده که در صورت بازگشت به وطن، با مشکل روبه‌رو خواهد شد. ویزر با قول حمایت از این ورزشکار برای پیوستن به تیم پناهندگان IOC، سعی در ترغیب ورزشکار به درخواست پناهندگی در آلمان نموده است و شکی نیست که ملایی به‌دلیل همین فضای التهاب‌آور به‌وجود آمده در مسابقات جهانی نتیجه نگرفته است.«مطلع باشید که به ملایی پیغام و اطمینان داده‌ام هیچ تهدیدی متوجه شخص وی و خانواده‌اش نبوده و نیست و ضمانت می‌نمایم که همچون یک قهرمان در ایران با آغوشی باز مورد استقبال قرار خواهد گرفت».

محرومیت ایران

سایت فدراسیون جهانی جودو اعلام کرد که فدراسیون ایران را تعلیق کرده است. سایت فدراسیون جهانی جودو در بیانیه خود نوشت: فدراسیون جهانی جودود (IJF) مطلع شده است که در تاریخ 28 آگوست سال 2019، در جریان رقابت‌های قهرمانی جهانی اخیر در توکیو، یک جودوکار از ایران، آقای سعید ملایی (دسته منهای 81 کیلوگرم) از سوی مقامات ایرانی و فدراسیون جودوی ایران دستور گرفته که از ادامه رقابت‌ انصراف دهد تا از رویارویی احتمالی با ورزشکار رژیم‌صهیونیستی - در این مورد ساگی موکی - جلوگیری کند. حقایق و اعمال صورت گرفته در تضاد فاحش با محتوای نامه‌ای است که در تاریخ هشتم می سال 2019 با امضای رئیس کمیته ملی المپیک ایران، آقای سیدرضا صالحی‌امیری و رئیس فدراسیون جودوی ایران، آقای آرش میراسماعیلی به فدراسیون جهانی جودو ارسال شد که در آن قویا تایید شده بود .... «بدین وسیله ما مایلیم تایید کنیم که کمیته ملی المپیک ایران باید کاملاً مطابق منشور المپیک و اصل مبارزه با تبعیض‌نژادی این منشور عمل می‌کند و فدراسیون جودوی ایران هم باید کاملا مطابق منشور المپیک و اساسنامه فدراسیون جهانی جودو عمل کند.» کمیته اجرایی فدراسیون جهانی جودو چنین اعمالی را غیرقابل تحمل دانسته و متعاقبا مطابق با بند 28 اساسنامه این فدراسیون، تصمیم به آغاز یک فرآیند انضباطی علیه فدراسیون جودوی ایران و ارجاع این پرونده به کمیسیون انضباطی فدراسیون جهانی جودو گرفت. کمیسیون انضباطی فدراسیون جهانی جودو با بررسی پرونده به این نتیجه رسیده است که بند 28.2 اساسنامه فدراسیون جهانی جودو در این مورد قابل اجرا است. مطابق بند 28.2.4 اسناسنامه فدراسیون جهانی جودو، اعمال صورت گرفته آنقدر جدی بوده‌اند که مشمول تعلیق محافظتی می‌شوند. کمیسیون انضباطی در گذشته نیز متوجه ارتکاب چنین تخلفاتی شده است. در جریان المپیک 2004، رئیس فعلی فدراسیون جودوی ایران، آرش میراسماعیلی از سوی مقامات ایران دستور گرفت که از مسابقه‌دادن خودداری کند تا از رویارویی احتمالی با یک ورزشکار رژیم صهیونیستی جلوگیری کند. اتفاقی مشابه نیز در جریان مسابقات جایزه بزرگ 2019 پاریس در مورد سعید ملایی رخ داد. کمیسیون انضباطی همچنین اعلام می‌دارد که رویداد بعدی فدراسیون جهانی جودو در تاریخ بیستم سپتامبر سال 2019 به‌عنوان جایزه بزرگ در تاشکند برگزار خواهد شد. این کمیسیون دلیلی محکمی برای باور این موضوع دارد که فدراسیون جودوی ایران بار دیگر و مکررا دست به تخلفات دیگر و اعمال ناقض منافع مشروع، اصول و اهداف فدراسیون جهانی جودو خواهد زد. بر اساس موارد فوق‌الذکر، کمیسیون انضباطی فدراسیون جهانی جودو اعلام می‌کند: فدراسیون جودو ایران می‌تواند نسبت به حکم صادر شده به دادگاه حکمیت در ورزش (CAS) اعتراض کند. مهلت قانونی برای اعتراض 21 روز از زمان دریافت حکم است. تعلیق حفاظتی در نظر گرفته شده برای فدراسیون جودوی ایران از تمامی رقابت‌ها و فعالیت‌های اجرایی و اجتماعی، از 18 سپتامبر تا زمان اعلام حکم نهایی در خصوص این پرونده از سوی کمیسیون انضباطی اجرایی است. این تعلیق حفاظتی با وجود نهایی نبودن حکم، بلافاصله لازم‌الاجرا است.

واکنش فدراسیون

آرش میراسماعیلی در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه تعلیق جودوی ایران بسیار عجولانه و ناعادلانه انجام شد و سناریوی از پیش تعیین شده بود و متاسفانه ورزشکار ما هم وارد این موضوع شد و در نهایت با ایمیلی که دریافت کردیم، مطلع شدیم تعلیق انجام شده است، گفت: 13 سپتامبر ایمیلی دریافت کردیم که در آن اعلام شده بود، پنج نفر را برای کمیته انضباطی به منظور بررسی موضوع ایران منصوب کردند و از من خواسته بودند گزارشی را ارائه کنم که دفاع ایران به چه صورت خواهد بود. میراسماعیلی با اشاره به ایمیلی که با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک به‌صورت کتبی برای دفاع ارائه شده است، توضیح داد: متاسفانه به یکباره دیدیم ایمیلی که فدراسیون جهانی ارسال کرده، کاملا متفاوت از روالی است که خودشان تعیین کردند و حتی قرار بود در گرندپری اسکندریه 22 و 23 سپتامبر کمیته انضباطی برگزار و به‌صورت موقت ایران را تا رسیدگی نهایی تعلیق کنند؛ اما در ایمیل تمام موارد فدراسیون جهانی نقض شد.وی با بیان اینکه گزارش فدراسیون جهانی از جودوی ایران حاوی ادعاهای دروغین نسبت به جودوی ایران است، تصریح کرد: فدراسیون جودو با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک دیپلماسی خودش را خواهد داشت که امیدوارم از این مرحله سخت و تعلیقی که همراه با تحریم‌ها علیه مردم ایران است؛ عبور کنیم و در این جنگ نابرابر به‌عنوان سرباز مملکت که به آب و خاک پایبند است، پیروز شویم.