۰ نفر

با یکی از کم‌گل‌ترین لیگ‌های دنیا آشنا شوید!

۲۷ شهریور ۱۳۹۸، ۷:۵۰
کد خبر: 381509
با یکی از کم‌گل‌ترین لیگ‌های دنیا آشنا شوید!

هفته سوم لیگ برتر فوتبال ایران در فصل نوزدهم هم دوشنبه‌شب به پایان رسید و تیم پدیده با کسب 9 امتیاز کامل فعلا با اقتدار صدرنشین است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق،   نکته‌ای که نسبت به سال‌های قبل بیش از هر چیز توی ذوق هوادارهای فوتبال می‌زند بازی‌های کم گل و تساوی‌های بدون گل در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر است. شاید باورنکردنی باشد اما تا پایان هفته سوم، پنج مسابقه با تساوی بدون گل به پایان رسیده و شش دیدار هم با نتیجه یک بر صفر! در واقع 11 تقابل از 24 مسابقه کمتر از دو گل داشته است. این در حالی است که در پایان لیگ هجدهم هم آمار کلی گل‌زنی بسیار ناامیدکننده بود؛ در لیگ هجدهم که یکی از لیگ‌های پرگل چند سال اخیر نیز محسوب می‌شد، فقط 474 گل وارد دروازه تیم‌ها شد و میانگین 1.98 گل را برای فوتبال ایران به جای گذاشت. تا این لحظه اگر بر همین مقیاس سنجیده شود، 46 گل زده در 24 مسابقه به ثمر رسیده است؛ کمتر از دو گل زده در هر دیدار آماری است که ظاهرا قرار نیست فوتبال ایران از آن عبور کند و با عرف لیگ‌های معتبر دنیا یا حتی متوسط اروپا برابری کند یا حتی نزدیک شود.

لیگ پرتغال؛ متوسط اما جذاب

لیگ برتر پرتغال پنج هفته قبل آغاز شد که در یک شگفتی تیم فامالیسانو با چهار پیروزی و یک تساوی و 11 گل زده در صدر جدول قرار دارد و تیم نام‌آشنای بنفیکا نیز با چهار برد و یک شکست و 13 گل زده در تعقیب این تیم قرار دارد. تا پایان هفته پنجم لیگ پرتغال، 120 گل وارد دروازه حریفان شده که باتوجه به برگزاری 45 مسابقه تا این لحظه، میانگین 2.7 گل در هر مسابقه به ثبت رسیده است. این در حالی است که این آمار در فصل گذشته لیگ پرتغال آمار قابل قبول سه گل در هر مسابقه بوده است.

لیگ هلند؛ بالاتر از متوسط

لیگ برتر هلند چندسالی است که به سطح اول فوتبال اروپا نزدیک شده است و با همین پیشرفت بود که تیم جوان آژاکس موفق شد خودش را به جمع چهار تیم برتر لیگ قهرمانان اروپا رساند و اگر چند ثانیه مقابل تاتنهام دوام آورده بودند‌، چه‌بسا می‌توانستند با قهرمانی در این رقابت‌ها تاریخ‌ساز شوند. در هر صورت، در 58 مسابقه برگزار‌شده تا پایان هفته پنجم (13 تیم شش مسابقه برگزار کردند) مجموعا 179 بار دروازه 18 تیم باز شده است که میانگین 3.1 گل زده در هر دیدار را نمایش می‌دهد. این آمار دقیقا مشابه فصل قبل لیگ هلند است و با ادامه این روند احتمال رکورد آنها در این بخش بهبود خواهد یافت. گفتنی است دو تیم صدرنشین این لیگ (‌آژاکس و آیندهوون با 13 امتیاز‌) به ترتیب 19 و 14 بار موفق به گل‌زنی شده‌اند.

لیگ بلژیک؛ خوراک ایرانی‌ها

لیگ برتر بلژیک در چند فصل اخیر بازیکنان ایرانی زیادی را به خود دیده است و در این راستا، تیم شالروا میزبان ایرانی‌های زیادی بوده است. با این حال، لیگ متوسط بلژیک در هفت هفته برگزار شده آمار قابل قبولی را از خود بر جای گذاشته و حداقل از این منظر فاصله زیادی با سطح اول قاره سبز ندارد؛ در پایان هفته هفتم مجموعا 156 بار دروازه 16 تیم باز شده که میانگین 2.7 گل زده در هر مسابقه را به ثبت رسانده است که نشان می‌دهد از تیم‌هایی که دو سهمیه در لیگ قهرمانان اروپا دارند، چیزی کم ندارد. تیم استاندارد لیژ نیز با 15 امتیاز و 17 گل زده در هفت مسابقه صدرنشین این رقابت‌ها است.

سوپرلیگ ترکیه؛ گران‌قیمت با میانگین مقبول

ترکیه‌ای‌ها سال‌ها است که در تلاش‌اند تا با جذب ستاره‌های پا‌به‌سن‌گذاشته لیگ خود را به سطح اول فوتبال اروپا برسانند. در یکی، دو فصل اخیر تیم‌های فنرباغچه و گالاتاسرای مهاجمان و هافبک‌های مطرحی را جذب تیم‌های خود کردند اما در لیگ قهرمانان اروپا موفقیتی کسب نکردند. در سوپر لیگ ترکیه که انحصارا موفقیت آن در اختیار دو، سه تیم است، تا پایان هفته چهارم 95 بار گل‌زنی صورت گرفته که میانگین 2.6 گل‌زنی در هر مسابقه ثبت شده است. آماری با 0.1 اختلاف پایین‌تر نسبت به لیگ بلژیک و پرتغال اما قابل قبول در سطح متوسط لیگ‌های اروپایی. تیم آلانیا اسپور شگفتی‌ساز این فصل هر چهار مسابقه ابتدایی را با برد پشت سر گذاشته و موفق به زدن 11 گل شده است.

بوندسلیگای آلمان؛ پرگل‌ترین و پرتماشاگرترین

بوندسلیگا1 آلمان در چهار فصل اخیر پرتماشاگرترین لیگ دنیا را به خود اختصاص داده است. همین استقبال بالا به دلیل مناسب‌بودن قیمت بلیت و پرگل‌بودن رقابت‌های این لیگ معتبر اروپایی است. تا این لحظه و در پایان هفته چهارم 120 بار توپ از خط دروازه تیم‌ها عبور کرده که آمار قابل قبول 3.4 گل زده در هر دیدار به ثبت رسیده است. لایپزیش با 10 امتیاز و 10 گل زده فعلا در صدر جدول قرار دارد و تیم‌های دورتموند و فرایبورگ در رده‌های دوم و سوم جای گرفتند.

لیگ برتر انگلیس؛ کم‌گل‌تر از همیشه!

لیگ برتر انگلیس را همه با تعداد گل‌های بالا می‌شناسند. از معدود لیگ‌های دنیا است که تیم صدرنشین هیچ تضمینی برای موفقیت مقابل تیم بیستم ندارد به همین دلیل است که هر بازیکنی نمی‌تواند در پرفشارترین لیگ دنیا دوام بیاورد. در پایان هفته پنجم که با صدرنشینی قاطعانه لیورپول همراه بوده است، 147 گل وارد دروازه حریفان شده و میانگین نه چندان قابل قبول 2.9 گل زده در هر دیدار به ثبت رسیده است. تیم لیورپول اما با زدن 15 و سیتی با 16 گل، بهترین خط حمله را در اختیار دارند.

لیگ برتر عربستان؛ نزدیک به لیگ‌های متوسط اروپا

باشگاه‌های ایرانی در این چندسال اخیر رقابت سختی با تیم‌های لیگ برتر عربستان داشتند و به‌صورت پینگ‌پنگی موفقیت بین تیم‌های ایرانی و عربستانی دست‌به‌دست شده است. مشابه لیگ ایران، در عربستان هم سه هفته از لیگ‌شان گذشته که تا این لحظه66 گل وارد دروازه حریفان شده که میانگین 2.75 گل زده در هر بازی ثبت شده است. نزدیک 0.8 گل زده در هر مسابقه بهتر از لیگ برتر ایران! با نگاهی به لیگ‌های متوسط و سطح بالای اروپایی و همچنین لیگ برتر عربستان مشخص می‌شود که لیگ برتر ایران دچار فقر گل‌ز‌نی است؛ نکته کنایه‌آمیز اینکه هیچ‌یک از گل‌زنان برتر فصل هجدهم هنوز موفق به گل‌زنی نشده‌اند و ظاهرا این قضیه به یک اپیدمی تبدیل شده است و قرار نیست حالاحالاها فوتبال ایران حتی در مقیاس لیگ‌های خوب آسیایی درجه‌بندی شود. اگر در لیگ برتر نوزدهم تیم «نساجی مازندران» نبود، 14 گل از 46 گل زده لیگ امسال هم کسر می‌شد و مشخص نبود باید در چه سطحی میانگین گل زده دسته‌بندی می‌شد! در سالی که اختلاف زیادی بین هواداران فوتبال برای تحریم مسابقات فوتبال شکل گرفته، همین بی‌کیفیت و کم‌گل‌بودن بازی‌ها می‌تواند باعث شود تا تماشاگران به‌مرور با این رشته ورزشی در ایران خداحافظی کنند.