۰ نفر

درهای فوتبال را تخته کنید

۱۴ شهریور ۱۳۹۸، ۶:۱۰
کد خبر: 378637
درهای فوتبال را تخته کنید

«حق پخش تلویزیونی را مشوقی مهم و تاثیرگذار در جهت واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس می‌دانم. متاسفانه در این زمینه صداوسیما هیچ اهتمامی برای اجرای قانون برنامه ششم توسعه ندارد. جلسات مکرری در این زمینه با صدا و سیما برگزار کرده‌ایم، ولی هیچ‌گونه همکاری از سوی رسانه ملی در این زمینه دیده نشده است.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد،  این گفته‌های مسعود سلطانی‌فر در مورد جلسات با مدیران تلویزیون دولتی و ملی ایران است که حاضر نیستند بابت پخش فوتبال، که منبع درآمد بسیار خوبی برای آن است، ریالی به فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها پول بپردازند. ناظران به خوبی اشاره می‌کنند که تلویزیون بابت ساخت یک سریال با بیننده‌هایی بسیار کمتر از یک مسابقه فوتبال حاضر است، میلیاردها تومان خرج کند، اما زمانی که پای پول دادن به فوتبال در میان باشد، با قلدری اعلام می‌کند که حاضر به پرداخت حق پخش نیست.

راهکار فدراسیون فوتبال در این میان چیست؟ وزارت ورزش چه تمهیدی باید بیندیشد؟ صداوسیما به خوبی آگاه است که هیچ رقیبی ندارد و تنها کانال ارتباطی فوتبال و طرفداران فوتبال است. این سازمان عریض و طویل با ردیف بودجه مشخص و کلان، حاضر نیست حتی بخشی از درآمدی را که به واسطه فوتبال کسب می‌کند به این ورزش برگرداند. فوتبال ایران در آستانه ورشکستگی است و اگر حمایت‌های دولتی در کار نباشد، باشگاه‌ها یک روز هم توان ادامه فعالیت ندارند. فدراسیون فوتبال مجبور است به مسوولان کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون جهانی فوتبال به دروغ اعلام کند که باشگاه‌ها زیانده نیستند و با درآمدهایی که دارند از پس هزینه‌های‌شان برمی‌آیند. جدای از اینکه این سندسازی و دروغگویی، ابعاد اجتماعی چندان خوشایندی ندارد و مخاطبان فوتبال از صغیر تا کبیر با واژه دروغ سیستماتیک آشنا می‌شوند، منفعتی هم برای هیچ کس جز صداوسیما ندارد. دولت تا کی باید از بیت‌المال هزینه باشگاه‌ها را بدهد؟

یکی از مشکلات بسیار بزرگی که با آن روبه‌رو هستیم، این است که انحصار صداوسیما فقط مربوط به پخش زنده تلویزیونی نمی‌شود. هر سایت یا اپلیکیشنی که بخواهد پخش زنده داشته باشد، باید از صداوسیما مجوز بگیرد و با نظارت این سازمان اقدام به پخش زنده مسابقات ورزشی کند. چنین مساله‌ای بدین معناست که اگر فدراسیون فوتبال بخواهد برای مقابله با صداوسیما یک شبکه اینترنتی راه‌اندازی و مسابقات فوتبال را از این طریق پخش کند، باید از صداوسیما مجوز بگیرد! قانون به شکلی نوشته شده که صداوسیما هرگز متحمل هیچ‌گونه ضرری نخواهد شد. فدراسیون فوتبال برای گرفتن حق پخش تلویزیونی، چاره‌ای جز تعامل با صداوسیما ندارد و مسوولان این سازمان هم که به وضعیت آگاهند، به هیچ‌وجه از موضع خودشان کوتاه نمی‌آیند. مدیران این سازمان حتی نیاز به هیچ‌گونه استدلالی هم نمی‌بینند تا حداقل پاسخ افکار عمومی و هواداران فوتبال را بدهند. تیم‌های ایرانی غرق در مشکلات مالی هستند و هواداران با محاسبه درآمد صداوسیما از پخش تبلیغات در زمان برگزاری مسابقات فوتبال و همچنین برنامه‌های بررسی و نقد لیگ برتر مثل فوتبال برتر و شب‌های فوتبالی، افسوس می‌خورند که چرا تیم‌های‌شان سهمی از این مبالغ کلان ندارند. برنامه 90 که سال‌های سال به مشکلات و معضلات فوتبال ایران می‌پرداخت، حتی یک بار هم به مساله حق پخش تلویزیونی اشاره نکرد. دلیلش هم البته واضح و مبرهن است، چون چنین اجازه‌ای نداشت. سید احسان قاضی‌زاده‌هاشمی در مورد مساله پخش می‌گوید: نباید از صداوسیما انتظار داشت که به فوتبال پول حق پخش بدهد، چرا که در ردیف بودجه این سازمان چنین چیزی پیش‌بینی نشده است. چطور است که درآمدزایی از طریق پخش زنده و برنامه‌های مرتبط با فوتبال پیش‌بینی می‌شود و پرداخت هزینه آن نه؟ تاکنون فدراسیون فوتبال چندین بار تهدید کرده دوربین‌های صداوسیما را به استادیوم‌ها راه نمی‌دهد، تهدیدی که چند باری هم عملی شده، اما هرگز فایده‌ای برای فوتبال ایران نداشته است. فدراسیون حتی برای رفع مشکلات و ماجرای پیش‌بینی نشدن بودجه برای این امر، پیشنهاد کرده در بخشی از درآمد حاصل از تبلیغات حین پخش مسابقات فوتبال سهیم شود، اما صداوسیما به این پیشنهاد هم پاسخ منفی داده است.

اینکه حل این مشکل تنها به تصمیم، میل و خواست صداوسیما مربوط است، کمی اذیت‌کننده است. اینکه قانون هیچ حمایتی از فوتبال نمی‌کند، اوضاع را تا این حد بحرانی کرده که حتی جلسه وزیر ورزش و مدیران صداوسیما هم دردی از دردهای فوتبال دوا نمی‌کند. «دولت مکلف است تا پایان سال اول اجرای برنامه ششم با مشارکت سازمان صداوسیما و وزارت ورزش و جوانان، تمهیدات قانونی لازم در خصوص نحوه تقسیم درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را پیش‌بینی کند.» این بند قانونی مصوبه مجلس در برنامه ششم توسعه است که در بند (پ) ماده ۹۲ قانون پنج‌ساله برنامه ششم قید شده اما تاکنون اجرایی نشده است. همین گزاره که قانون مجلس اجرایی نشده حساسیت و اهمیت موضوع را نشان می‌دهد. احسان قاضی‌زاده همچنین گفته که وزارت ورزش هنوز پیش‌نویسی برای ارایه به صداوسیما آماده نکرده و این وزارتخانه از این موضوع تنها استفاده تبلیغاتی می‌کند. احد آزادی‌خواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز معتقد است که دولت هیچ گامی برای اجرایی شدن مصوبه مجلس برنداشته است در حالی که مجلس، دولت را مکلف به پیش‌بینی تمهیدات قانونی لازم در خصوص نحوه تقسیم درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی کرده است.