۰ نفر

سیر تا پیاز حواشی استقلال؛

چه کسانی از «زندانی‌شدن» استراماچونی سود می‌برند؟

۱۰ شهریور ۱۳۹۸، ۷:۱۵
کد خبر: 377588
چه کسانی از «زندانی‌شدن» استراماچونی سود می‌برند؟

بعد از ورود آندرئا استراماچونی به تهران شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که مانند یک سریال 90قسمتی، هرروز باشگاه استقلال و سرمربی سابق اینترمیلان جنجال جدیدی را تجربه کنند؛ طوری که تبدیل به تیتر یک بسیاری از رسانه‌های معتبر دنیا شوند!

به گزارش اقتصادآنلاین، سپهر خرمی در شرق نوشت: آخرین قسمت از تنش بین استراماچونی و باشگاه استقلال خبر توقیف سرمربی آبی‌ها در فرودگاه امام خمینی است؛ دلیل؟ شاید باورنکردنی باشد اما رسانه‌های معتبر ایتالیایی افشا کردند که به دلیل اینکه ویزای استراماچونی از توریستی به کار تبدیل نشده او نتوانسته ایران را به مقصد رم ایتالیا ترک کند.بعد از برکناری وینفرد شفر و انتخاب فرهاد مجیدی به‌عنوان سرمربی استقلال، هواداران این تیم عقیده داشتند که مانند پرسپولیس باید مربی بزرگی در رأس کادر فنی تیمشان حضور داشته باشد تا آنها نیز بعد از سال‌ها به موفقیت برسند. در همین راستا مدیران استقلال گزینه‌های مشهوری را به‌عنوان کاندیدای مربیگری آبی‌های تهران معرفی کردند که در نهایت «آندرئا استراماچونی»، سرمربی سابق اینترمیلان با استقلال به توافق رسید و برای عقد قرارداد دوساله راهی تهران شد.

امضای قرارداد با استراماچونی موجی از شادی را بین هواداران استقلال به راه انداخت که تیمشان می‌تواند مربی‌ای را روی نیمکت ‌ داشته باشد که تا چندی پیش روی نیمکت مربیگری اینتر نشسته است؛ هرچند حضور او در اینتر چندان موفقیت‌آمیز نبود و مُهر اخراج بر کارنامه مربیگری او زده شد اما درهرصورت حضور این مربی جوان می‌توانست برای تیمی چون استقلال، برگ برنده‌ای باشد.استراماچونی کارش را با این تیم خیلی زود آغاز کرد و دیدارهای تدارکاتی استقلال در ترکیه طبق برنامه پیش رفت اما با آغاز لیگ برتر انگار هیچ چیز در باشگاه سر جایش نبود و استراماچونی چون آتش زیر خاکستر منفجر شد. اولین جرقه اختلاف استراماچونی با باشگاه استقلال برمی‌گردد به ناتوانی مدیران این تیم در خرید بازیکن مدنظر استراماچونی؛ بعد از آنکه میلیچ، بازیکن کروات و دلخواه استراماچونی در فرودگاه امام خمینی به دلیل مشکلات روادید دیپورت شد، استراماچونی تهدید به استعفا کرد.

اما این خبر را خبرنگار مشهور ایتالیایی در توییتر تحت این عنوان رسانه‌ای کرد که استراماچونی 48 ساعت فرصت خواسته تا در صورت برطرف‌نشدن مشکلاتش، ایران را ترک کند. همین موضوع باعث شد ‌ فتحی نشستی را با سرمربی تیمش برگزار کند تا در آستانه آغاز لیگ برتر، تیمش بدون مربی نماند. مشکلات حداقل در ظاهر حل شد و میلیچ نیز به تهران آمد و قراردادی را آبی‌های پایتخت امضا کرد و استراماچونی در اولین مسابقه روی نیمکت تیمش نشست.دومین پرده از تنش استرا و باشگاه به شکست این تیم مقابل ماشین‌سازی در تبریز برمی‌گردد که در دقیقه 96 شاگردان مربی ایتالیایی تساوی را با شکست عوض کردند. استراماچونی در نشست خبری با عصبانیت به‌دنبال مترجمش بود و به دلیل اینکه باشگاه نتوانسته بود برای او آی‌دی‌کارت بگیرد، در نقد این رفتار صحبت‌هایی را مطرح کرد و بدون پاسخ‌گویی به سؤالات خبرنگاران، سالن کنفرانس مطبوعاتی را ترک کرد. استراماچونی به‌شدت از مسئولان باشگاه به دلیل صادرنکردن آی‌دی‌کارت مترجمش شاکی بود و چنین رفتاری را توهین بزرگ به خودش قلمداد کرد.

گلایه‌های سرمربی ایتالیایی که با زبان اعتراضی مطرح شد، به‌سرعت به رسانه‌های ایتالیایی راه پیدا کرد و حتی روزنامه «گاتزتا دلواسپورت» که مهم‌ترین روزنامه ورزشی کشور ایتالیاست نیز گزارشی در‌این‌باره نوشت. در ابتدای این گزارش آمده: «مربی سابق اینتر و ادینزه که اکنون در استقلال تهران حضور دارد، از سوی باشگاه استقلال بدون مترجم رها و بایکوت شد».بخش مهم‌تر ماجرا که رسانه گاتزتا دلواسپورت به آن اشاره کرده، ناهماهنگی دستیارهای ایرانی استراماچونی با اوست که نسبت به قوانین جدید لیگ برتر آشنایی کافی نداشتند و همین امر باعث شد تا استراماچونی نتواند با تمام قوا مقابل ماشین‌سازی حاضر شود: «متأسفانه هیچ‌کدام از بازیکنان استقلال مثل آنهایی که روی نیمکت بودند، انگلیسی صحبت نمی‌کردند و استراماچونی خود را در موقعیتی پیچیده و ناممکن برای انتقال صحبت‌هایش می‌دید. سپس متوجه می‌شود که تیم مقابل 20 بازیکن دارد اما او 18 بازیکن دارد. چون هیچ‌کدام از دستیارانش به او نمی‌گویند که بازیکنان زیر 23 سال جزء سهمیه نیستند.

بعد از عصبانیت در کنفرانس خبری، فدراسیون فوتبال ایران ممانعت از ورود مترجم‌های او را رد کرد و باشگاه نیز تصمیم به سکوت گرفت».بعد از این دیدار بود که بازهم از سوی گاتزتا دلواسپورت اعلام شد ایجینت استراماچونی در تلاش است به دلیل آنچه «خرابکاری» اعلام شده قرارداد سرمربی استقلال را به‌صورت توافقی فسخ کند تا او مجبور به پرداخت غرامت نشود؛ بخش پایانی (البته فعلا) تنش سرمربی و باشگاه اما ظاهرا تیر خلاصی است که می‌تواند در روزهای آتی اتفاقات عجیب‌تری را رقم بزند؛ « توقف استراماچونی توسط پلیس فرودگاه امام خمینی!».

بعد از تساوی دقیقه 95 استقلال تهران مقابل فولاد خوزستان و ناکامی در کسب پیروزی، بازهم رسانه معتبر که علاقه زیادی به اخبار استراماچونی دارد، گزارشی تحت این عنوان کار کرد که استراماچونی به قصد استفاده چندروزه از «فیفادی»، می‌خواسته تهران را به مقصد دوحه و سپس رم ترک کند اما به دلیل اینکه باشگاه استقلال ویزای توریستی او را به ویزای کار تبدیل نکرده، پلیس فرودگاه اجازه خروج سرمربی را نمی‌دهد. «کوریره دلاسرا» نیز همانند گاتزتا اسپورت با آب‌و‌تاب فراوان از «زندانی‌شدن» استراماچونی در ایران خبر داد که به دلیل بند فسخ قرارداد سنگین نمی‌تواند به کشورش بازگردد.

واکنش باشگاه استقلال اما نسبت به حواشی ایجاد‌شده توسط رسانه‌های ایتالیایی و حامی سرسخت استراماچونی، چیزی جز تکذیب نبود: «آندرئا استراماچونی، سرمربی آبی‌پوشان پس از بازی مقابل فولاد خوزستان نه‌تنها به فرودگاه نرفته، بلکه درخواستی هم جهت مرخصی به باشگاه ارائه نکرده است».تلاش رسانه‌های ایتالیایی برای «زندانی‌شدن» استراماچونی در ایران و سکوت سرمربی استقلال در‌این‌باره، حاکی از آن است که مربی سابق اینتر چندان بدش نمی‌آید که آب زلال، گل‌آلود شود تا حداقل بتواند حرفش را به کرسی بنشاند. پیگیری‌ها نشان می‌دهد که پرواز تهران به دوحه برای صبح شنبه ‌قرار بوده انجام شود اما از داخل باشگاه اخباری مبنی‌بر حضور استراماچونی در فرودگاه امام خمینی تأیید نشد. اینکه رسانه‌های ایتالیایی به‌صورت روزانه تأکید دارند تا چهره‌ای عجیب‌و‌غریب از داخل ایران اطراف استراماچونی ترسیم کنند، بحثی است که باشگاه استقلال نیز در آن به‌شدت کوتاهی کرده است.

سازمان لیگ فدراسیون فوتبال تأیید کرد که از سوی باشگاه هیچ نامه‌ای مبنی‌بر درخواست صدور آی‌دی‌کارت برای مترجم استراماچونی در نشست خبری صادر نشده و این مسئله کاملا همسو با سوءمدیریت در باشگاه استقلال است نه کل کشور و زندانی‌شدن سرمربی ایتالیایی در ایران. مسئله دیگر ادامه رفتار غیرحرفه‌ای استراماچونی است که تا‌به‌حال در نشست خبری پیش و پس از مسابقه‌های لیگ برتر شرکت نکرده و به‌نوعی اعتراضش را به ناتوانی باشگاه در تحقق درخواست‌هایش مطرح کرده است. تلاش رسانه‌های حامی استراماچونی در بد نشان‌دادن اوضاع، سوءمدیریت عجیب‌و‌غریب مدیران باشگاه استقلال و سکوت شخص استراماچونی درباره اخبار اطراف خود، حواشی‌ای است که شاید منجر به رخداد جدیدی در تیم استقلال شود.‌