۰ نفر

برانکو نیامده می‌رود؟

۲ شهریور ۱۳۹۸، ۷:۳۷
کد خبر: 375648
برانکو نیامده می‌رود؟

تساوی الاهلی در نخستین هفته فصل جدید لیگ عربستان خیلی زود زنگ خطر را برای برانکو ایوانکوویچ به صدا درآورده و شاید سرمربی فصل پیش پرسپولیس اولین مربی اخراجی این لیگ لقب بگیرد. او پس از مدت‌ها کش‌وقوس راهی الاهلی شد و در نخستین چالش جدی خود قرار بود تیمش را به یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا برساند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرهیختگان، قطعا جدال با الهلال یکی از سخت‌ترین قرعه‌های ممکن برای الاهلی بود و آنها که امیدوار بودند با برانکو که پرسپولیس را به فینال لیگ قهرمانان رسانده بتوانند تا مراحل پایانی برسند پس از شکست 4 بر 2 خانگی برابر الهلال شانس صعود خود را از دست رفته دیدند. در بازی برگشت هم پیروزی یک‌برصفر کمکی به آنها نکرد تا پروفسور که پیش از این یک‌بار طعم اخراج از تیم‌های عربستانی را چشیده بار دیگر خود را بر لبه تیغ ببیند. او در سال 2012 الاتفاق را در رده چهارم لیگ قرار داد اما درنهایت از سمت خود برکنار شد.

تیم‌های عربستانی معمولا به کم حوصله بودن در حفظ مربیان خود معروفند. آنها از پیش از شروع فصل گذشته تا پایان 36 بار روی نیمکت‌ها تغییر ایجاد کرده‌اند و این در حالی است که این لیگ با تنها 16 تیم برگزار می‌شود. از این تعداد 22 مربی در میانه‌های فصل اخراج شده یا به تیم دیگری پیوستند. تنها چهار تیم الحزم، الشباب، التعاون و الرعد تا پایان لیگ تنها یک مربی را روی نیمکت خود داشتند که الشباب و التعاون در پایان فصل با مربیان خود قطع همکاری کردند و تنها الحزم و الرعد هستند که همچنان از مربیان رومانیایی و آلبانیایی خود استفاده می‌کنند.

اخراج پس از تنها 3 هفته

این تعداد تغییر برای یک لیگ 16 تیمی آماری بسیار عجیب محسوب می‌شود. مدیران باشگاه‌های عربستانی معمولا به سرمربیان خود فرصت زیادی نمی‌دهند و تنها چند نتیجه ضعیف کافی است تا آنها کار خود را از دست بدهند. نخستین اخراجی فصل گذشته این لیگ رامون دیاز، سرمربی آرژانتینی الاتحاد بود که پس از سه شکست پیاپی و تا پیش از هفته چهارم از سمت خود برکنار شد.

حالا برانکو که افتخارات زیادی با پرسپولیس به دست آورده بود و پس از کسب سه قهرمانی پیاپی در لیگ ایران راهی عربستان شده است خیلی زود صندلی‌اش را در خطر از دست دادن می‌بیند. تساوی در هفته نخست برابر تیم تازه صعود کرده العداله، انتقادهای هواداران و حتی مدیران باشگاه را به دنبال داشته است. او پنجشنبه شب انتظار یک برد خانگی نسبتا راحت را برابر این تیم داشت و شاگردانش گل نخست را نیز به ثمر رساندند اما در دقیقه 87 گل تساوی را دریافت کردند تا شروع پروفسور در لیگ چندان امیدوار‌کننده نباشد.

پس از این دیدار منصور بن‌مشعل، سرپرست باشگاه الاهلی برای سرمربی تیمش خط و نشان کشید و گفت: «برانکو تا الان و در این سه دیدار رسمی نشان داده که تیم را خوب بررسی و آنالیز نکرده و شناخت خوبی به دست نیاورده است. به‌زودی تصمیمی قاطع خواهیم گرفت.» این چنین موضع‌گیری‌هایی در فوتبال عربستان خیلی عجیب نیست اما معمولا در فوتبال دنیا با مربیان جدید چنین برخوردهایی انجام نمی‌شود. اگر پرسپولیس هم پس از شروع ضعیف برانکو در این تیم تصمیم به برکناری او می‌گرفت شاید افتخارات سال‌های اخیر این تیم هیچ‌گاه حاصل نمی‌شد.

تقابل با ستاره‌ها

نظم و انضباط و مقابله با بازیکن‌سالاری یکی از چارچوب‌های اصلی برانکو در تیم‌هایش است. او در بدو ورود به الاهلی با عمر سوما، ستاره سوریه‌ای تیمش دچار مشکل شد و حتی در دیدار نخست تا دقیقه 62 این مهاجم را به میدان نفرستاد. هواداران الاهلی نیز چندان از این شیوه مربیگری استقبال نکرده‌اند و به حمایت از سوما پرداخته‌اند. در این شرایط بعید نیست مرد کروات خیلی زود جده را ترک کرده و به کشورش برگردد. البته او پس از این بازی از هواداران الاهلی عذرخواهی کرده و قول داده که در دیدارهای بعد این نتیجه جبران خواهد شد: «از نتیجه حاصل شده متاسف و ناراحت هستم. از همه بابت این نتیجه عذر می‌خواهم. شگفتی‌ها همیشه در بازی‌های افتتاحیه خلق می‌شوند. متاسفانه نتوانستیم به آنچه سزاوارش بود، برسیم. مرتکب یک‌سری اشتباهات در خط میانی شدیم. در بازی‌های بعدی حتما آن را جبران می‌کنیم.»

بن‌مشعل هم اگر چه به نوعی مربی تیمش را تهدید به اخراج کرده اما از سوی دیگر می‌گوید که طبق خواسته برانکو مشغول مذاکره برای خرید یک مدافع چپ خارجی و احتمالا برزیلی هستند تا خط دفاعی خود را تقویت کنند. این تیم پنجشنبه آینده در هفته دوم لیگ میهمان الاتفاق خواهد بود. با توجه به دیدارهایی که شاگردان برانکو در پیش دارند شاید مصاف خانگی هفته پنجم با النصر، قهرمان فصل گذشته سرنوشت او را خیلی زود مشخص کند. به نظر نمی‌رسد سرمربی سابق سرخ‌پوشان تا پایان فصل در این باشگاه ماندنی باشد.