۰ نفر

شمسایی: به درخواست مردم، آقای‌گلی فوتسال را پس می‌گیرم

۵ مرداد ۱۳۹۸، ۷:۱۶
کد خبر: 369230
شمسایی: به درخواست مردم، آقای‌گلی فوتسال را پس می‌گیرم

وحید شمسایی، آقای‌گل سابق دنیای فوتسال دنیا، یکی، دوسالی است که به‌عنوان بازیکن در این رشته مشغول نیست و با حضور در کمیته فنی فوتسال و فوتبال ساحلی بخش جدیدی از زندگی ورزشی خود را آغاز کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، سپهر خرمی در شرق نوشت: کاپیتان سابق تیم ملی فوتسال دلیل غیبت دوساله از این رشته را پایین‌آمدن سطح کیفی مسابقات لیگ و خروج ملی‌پوشان از ایران به لیگ‌های چین، ازبکستان و ... عنوان کرد. شمسایی اما با حضور در برنامه «عصر جدید» به‌عنوان میهمان، خبر از بازگشتش به تیم ملی را داد و اعلام کرد قصد دارد بار دیگر عنوان آقای‌گلی را که سال‌ها در اختیار خودش بود، از فالکائو پس بگیرد. این خبر با تشویق حاضران در استودیوی شبکه سه حین ضبط برنامه همراه شد، اما بعد از گذشت چند روز، انتقاداتی نسبت به بازگشت شمسایی به تیم ملی حتی برای دو بازی دوستانه مطرح شده است. شمسایی عقیده دارد که به‌هیچ‌وجه با نظر شخصی قرار نیست در این دو مسابقه دوستانه مقابل قطر بازی کند و صرفا به دلیل درخواست مکرر مردم است که در این دیدار به میدان می‌رود. بهترین بازیکن سابق فوتسال آسیا همچنین عقیده دارد اگر حمایتی که از فالکائو در کشورش برای پس‌گرفتن این عنوان از او شده بود را می‌داشت اصلا این حرف‌وحدیث‌ها مطرح نمی‌شد.  

قبل از اینکه بحث اصلی را آغاز کنیم بفرمایید که این روزها مشغول چه کاری هستید؟ با توجه به اینکه حضور مستمر در کمیته فنی فوتسال دارید و موضوع تبانی در لیگ نوجوانان مطرح شده است.

خدمت شما عرض کنم که ما در کمیته فنی فوتسال ماهی دو جلسه به صورت ثابت برگزار می‌کنیم تا از کم‌وکیف این رشته مطلع شویم. انتخاب مربی برای رده‌‌های پایه و بررسی شرایط بازیکن‌های پایه نیز از دیگر وظایف ماست. درخصوص تبانی که مطرح کردید، این موضوع را باید سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال بررسی کنند. من بارها گفتم و اینجا هم دوباره عرض می‌کنم اگر تبانی در رده نوجوانان به اثبات رسید، باید مربی و بازیکنان آن تیم با مجازات سنگین محروم شوند، به این دلیل که اگر یک بازیکن 10 ساله یاد گرفته که در این سن پایین که دوره آموزش و یادگیری است، تبانی کند، خیلی راحت می‌تواند در سنین بالاتر این تخلف را مرتکب شود. از یوونتوس که بزرگ‌تر نداریم، وقتی تخلف این تیم محرز شد، بدون هیچ‌گونه مماشاتی به دسته پایین‌تر فرستاده شد و جام‌ها را از این تیم پس گرفتند.

 چرا یکی، دوسالی است که به‌عنوان بازیکن یا مربی در لیگ برتر حضور ندارید؟ دلیل غیبتتان را توضیح می‌دهید، با توجه به اینکه هیچ‌وقت به صورت رسمی از این رشته خداحافظی نکردید؟

سؤال خوبی را مطرح کردید. من سه سال به‌عنوان مربی و بازیکن در لیگ برتر حضور داشتم و هر سه سال افتخارات بزرگی را به دست آوردیم. همیشه گفتم انسان باید برای خودش و کاری که انجام می‌دهد ارزش قائل شود. در دو سال گذشته متأسفانه سطح کیفی مسابقات و تیم‌های لیگ برتر افت فاحشی داشت، به‌طوری‌که اکثر بازیکنان ملی‌پوش دیگر حاضر نبودند در لیگ داخلی بازی کنند و تصمیم گرفتند در لیگ‌های چین، ازبکستان و ... توپ بزنند. سال‌های قبل اما پنج تا شش تیم برای قهرمانی بسته می‌شد و به خاطر دارید که همیشه کار قهرمانی به هفته‌های پایانی کشیده می‌شد. من وقتی این شرایط را در دو فصل اخیر دیدم ترجیح دادم بازی نکنم، اما این به معنای خداحافظی از فوتسال نیست. تجارت خودم را دارم و خدا را شکر زندگی خودم را پیش می‌برم. بالاترین مدرک مربیگری را نیز دریافت کردم، اما تا زمانی که شرایط مهیا نشود، در این رشته به‌عنوان بازیکن یا مربی حضور نخواهم داشت.

 اخیرا از شما ویدئویی در اینستاگرام منتشر شده که تمرینات سختی را پشت‌سر می‌گذارید و از آمادگی خوبی هم برخوردار هستید. به همین دلیل شایعه بازگشت شما به فوتسال به صورت جدی مطرح شد.

من تمریناتم را دوباره شروع نکردم، بلکه هر روز تمرین می‌کنم. چندوقت پیش که من تمرینات پرفشار و سنگینی داشتم، آقای آشیان از دانشگاه شریف تشریف آوردند تا شرایط فیزیولوژی بدن من را بررسی کنند، به همین دلیل چنین شایعه‌ای مطرح شد.

 به موضوع اصلی بحث برسیم؛ شما با حضور در برنامه «عصر جدید» عنوان کردید که به زودی قصد دارید بار دیگر عنوان آقای‌گلی را از فالکائو پس بگیرید. دیدار تدارکاتی با قطر هم هماهنگ شده است. سؤال من این است که این دیدار برای خداحافظی رسمی شما از بازی‌های ملی است یا صرفا جهت پس‌گرفتن آقای‌گلی؟

احسان علیخانی از دوستان 20 ساله و قدیمی من است و از کل زندگی و سختی‌هایی که در این مسیر کشیده‌ام مطلع است. احسان من را به این دلیل به برنامه عصر جدید دعوت کرد که به بینندگان تلویزیونی بگویم با یکی، دو شکست نباید امیدشان را از دست بدهند. من در این برنامه حضور یافتم تا اعلام کنم می‌توان در سن 40 سالگی هم دوباره بلند شد و به زندگی برگشت، چراکه من در 40 سالگی توانستم عنوان بهترین بازیکن فوتسال قاره را به دست بیاورم و آقای‌گلی را بار دیگر تجربه کنم و به همین دلیل در پایان آن بخش، اعلام کردم برمی‌گردم و دوباره حقم را می‌گیرم. خدمت شما عرض کنم بدون ریا و تملق، بارها مردم در کوچه و خیابان از من خواستند که به تیم ملی برگردم تا عنوانی را که سال‌ها در اختیار ایران بوده از فالکائو پس بگیرم.

 بعد از اینکه شما به صورت رسمی اعلام کردید به تیم ملی برمی‌گردید تا عنوان آقای‌گلی را پس بگیرید، انتقاداتی مطرح شد که تیم ملی قطر در شأن وحید شمسایی نیست که بخواهد با این شیوه بار دیگر آقای‌گل شود.

اجازه بدهید بگویم داستان از چه قرار است؛ یک نفر با من مشکل دارد؛ فقط یک نفر! که این مطالب را علیه من می‌نویسد. نقل‌قولی از آقای مهران مدیری عرض کنم که در برنامه دورهمی عنوان کرد اگر در مورد موضوعی بخواهی بارها توضیح دهی نشان از ضعف توست! من لزومی نمی‌بینم در این خصوص توضیح بیشتری بدهم، اما برای شفاف‌شدن موضوع خدمت شما می‌گویم که با هدفی مشخص چنین تیترها و مطالبی را علیه من می‌زنند. عنوان شده که قطر لیگ ندارد و بازیکنان آن سطح‌پایین هستند. باید خدمت این دسته از دوستان عرض کنم اگر لیگ قطر وجود خارجی نداشت، چطور بازیکنان تیم ملی ایران امثال اصغر حسن‌زاده در الریان قطر توپ زدند و در جام باشگاه‌های آسیا نیز برای همین تیم به میدان رفتند؟ بازیکنان ملی‌پوش دیگری از ایران به لیگ قطر رفتند و دو، سه‌سالی آنجا بازی کردند. بازیکنان برزیلی باکیفیتی وارد لیگ قطر شده‌اند، اما حالا که اسم شمسایی مطرح شده، قصد دارند با این تیترها جریان‌سازی کنند. البته من مخالفان خودم را «دوست» خطاب می‌کنم، چون با دیدن چنین مطالبی، قوی‌تر از قبل می‌شوم. نکته دیگر اینکه فالکائو چهاربار خداحافظی کرد و برگشت؛ چرا؟ چون فدراسیون فوتبال برزیل برای این بازیکن ارزش قائل بود و دوست نداشت عنوان آقای‌گلی به‌جز برزیل به کشور دیگری برسد، اما در اینجا ما ایرانی‌ها متأسفانه برای موفقیت هم تلاش نمی‌کنیم. همه ایرانی هستیم و باید متحدتر از این حرف‌ها رفتار کنیم. چطور آقایانی که مخالف برگزاری این مسابقه هستند نمی‌گویند همین فالکائو در دیداری سمبلیک با تیم جزایر سلیمان به میدان رفت و با زدن 12 گل در آن مسابقه از من عبور کرد؟ دیدار با جزایر سلیمان در شأن فالکائو بود و تیم ملی قطر در شأن من نیست؟ در آسیا آقای‌گل شده بودم، اما تیتر زدند که یک بازیکن از تایلند با 71 گل آقای‌گل شده است! ببینید چطور بابت دشمنی با شمسایی تیتر می‌زنند! درخصوص انتخاب تیم ملی قطر به‌عنوان حریف تدارکاتی هم عرض کنم آقایان شمس و کُردی هماهنگ کردند تا این اتفاق مثبت شکل بگیرد.

 با توجه به اتفاقات یکی، دو سال اخیر بعید نیست بعد از اینکه شما مقابل قطر توانستید بار دیگر از فالکائو عبور کنید، دیدار تدارکاتی دیگری برای این بازیکن فراهم کنند تا این عنوان را بگیرد. در صورت رخداد چنین اتفاقی بار دیگر به تیم ملی برمی‌گردید؟

من واقعا به این مسئله فکر نمی‌کنم، ولی این موضوع برایم جلب توجه کرد که فدراسیون فوتبال برزیل برای هم‌وطن خود تا چه حد تلاش کرد تا افتخار‌آفرینی کند، اما اینجا علیه من تیتر می‌زنند.

 به عنوان سؤال پایانی؛ بخشی از پول‌های بلوکه‌شده فوتبال ایران در فیفا سهم فوتسال است. با توجه به اینکه عضو کمیته فنی فوتسال هستید، آیا رایزنی‌هایی انجام شده تا این پول وارد کشور شود؟

متأسفانه تحریم و دیوانه‌بازی‌های ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، شرایط سختی را برای ما رقم زده است. امیدوارم مسئولان با تدبیری که دارند به دنبال رفع این مشکل باشند، چون با چنین بودجه‌هایی قطعا ورزش ما، به‌خصوص فوتسال آسیب جدی در آینده خواهد دید.