۰ نفر

درهای استادیوم روی بانوان باز می‌شود

۳ مرداد ۱۳۹۸، ۵:۴۰
کد خبر: 368881
درهای استادیوم روی بانوان باز می‌شود

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در سفر خود به قزوین از وعده دولت برای ورود زنان به ورزشگاه توسط وزیر ورزش و جوانان خبر داد و گفت: این موضوع در حال پیگیری است. معصومه ابتکار همچنین به ایجاد سازوکارها و زیرساخت‌های برای ورود زنان به ورزشگاه اشاره کرد و افزود: «تاکنون نیز زنان در چندین مسابقه ورزشی در کنار مردان حضور داشته‌اند و خوشبختانه در طول مسابقات مشکل خاصی به وجود نیامده است، برای توسعه این موضوع اقدامات لازم در حال پیگیری است». ظاهرا این بار دولت و فدراسیون فوتبال قصد دارد درهای استادیوم‌ها را بنا به درخواست و نامه رئیس فیفا باز کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، در سال گذشته درهای استادیوم آزادی در چند بازی بین‌المللی همچون بازی دوستانه ایران و بولیوی و بازی پرسپولیس و کاشیما در فینال جام باشگاه‌های آسیا به روی بانوان باز شد. اما این امر با مشکلاتی نیز همراه بود و بانوان از انتخاب گزینش تماشاگران زن گلایه داشتند. شاید نامه جیانی اینفانتینو (رئیس فیفا) به فدراسیون فوتبال ایران و خطر تعلیق فوتبال ایران، باعث شده که مسئولان بیش از هر زمان دیگری برای حضور بانوان در استادیوم‌ها برنامه ریزی انجام دهند. ظاهرا قرار است بانوان برای بازی‌های مقدماتی جام جهانی 2022 در استادیوم آزادی حضور داشته باشند. البته فیفا هم از موافقت فدراسیون فوتبال ایران برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها خبر داده و خواستار این است که این مساله قبل از بازی اول ایران در انتخابی جام جهانی در ورزشگاه آزادی که برابر کامبوج است حل و فصل شود.

امکان حضور بانوان مهیا شده است

با این حال نایب رئیس فدراسیون فوتبال می‌گوید: امکان حضور بانوان در مسابقات تیم ملی در مقدماتی جام جهانی مهیا شده و همان‌طور که آقای تاج قول حضور خانواده‌ها را در ورزشگاه‌ها داده‌اند، مجموعه‌ تصمیم گیری در فدراسیون به‌دنبال این هستند تا امکان حضور خانواده‌ها را در استادیوم‌ها برای این بازی‌ها مهیا ‌کنند. قطعا امکانات در استادیوم‌ها باید در شأن زنان ما باشد و همه دستگاه‌ها باید برای رسیدن به این هدف به فدراسیون کمک کنند تا شرایط لازم برای حضور بانوان در بازی‌های تیم ملی فراهم شود. لیلا صوفی زاده در ادامه خاطرنشان می‌کند: حضور بانوان در استادیوم آزادی از سال‌های قبل آغاز شده و مطالباتی به حق از سوی قشر بانوان در این رابطه مطرح می‌شد، ولی بستر‌های حضور آنها مناسب نبود. خوشبختانه این فرصت حالا به وجود آمده و به‌زودی شاهد حضور پرشور خانواده‌ها در استادیوم‌ها خواهیم بود. در کنگره فیفا که با حضور تمامی کنفدراسیون‌های جهان در پاریس برگزار شد به نگاه برابر و متوازن نسبت به فوتبال زنان و مردان تاکید شد و مباحث بسیار مثبتی در این رابطه مطرح گردید. نگاه کلی در این کنگره به این سمت بود که درآمدهای اقتصادی، پشتیبانی و برگزاری رویدادها بین جنسیت‌ها وجود نداشته باشد و کشور ما نیز این موضوع را قبول کرد و در حال حاضر به این سمت در حال حرکت هستیم. او درباره خطر تعلیق فوتبال ایران از سوی فیفا نیز می‌گوید: فعلا این موضوع مطرح نیست و ما خود را برای پذیرایی از خانواده‌ها در مسابقات مقدماتی جام جهانی و در استادیوم آزادی آماده می‌کنیم. بعد از ارسال آن نامه از سوی رئیس فیفا هنوز مسابقه‌ای بدون حضور بانوان برگزار نشده که ما را بخواهند تعلیق کنند. ما در بازی دوستانه ایران و بولیوی و پرسپولیس- کاشیما شاهد حضور پرشور بانوان و خانواده‌ها در استادیوم بوده‌ایم، اما هنوز مشخص نیست که چه سهمیه‌ای برای زنان در نظر گرفته خواهد شد. شاید بر اساس استانداردهای بلیت فروشی این امر صورت بگیرد یا اینکه سهمیه برابر برای زنان و مردان در ورزشگاه در نظر گرفته شود، اینها را کمیته‌های مربوطه فدراسیون تعیین خواهند کرد.

نظر فدراسیون به حضور زنان مثبت است

رئیس کمیته بانوان فدراسیون درباره نارضایتی بانوان از گزینشی انتخاب شدن برای حضور در بازی‌های قبل نیز می افزاید: آن دو بازی، اولین تجربه ما بعد از چند دهه برای حضوری بانوان در استادیوم بود و خیلی روی ساماندهی بانوان برنامه‌ریزی صورت نگرفت. تا جایی که من اطلاع دارم کمیته‌ و ستادی در فدراسیون تشکیل ‌شده و مجموعه عواملی که با این موضوع درگیر هستند، برنامه ریزی‌های درستی را انجام خواهند داد، به جرات می‌گویم که نظر اعضای هیأت رئیسه و فدراسیون فوتبال به حضور بانوان در ورزشگاه آزادی مثبت است. به‌نظر من ورزشگاه‌ها یکی از فضاهای بسیار سالم برای بالابردن روحیه زنان و دختران جامعه ما‌ست که بتوانند وظایف خود را در شکل یک مادر، همسر یا فرزند و خدمتگزار در جامعه به خوبی انجام دهند. من در بازی ایران و ازبکستان بدون کارت و دعوتنامه به استادیوم آزادی رفتم و بعد از گذشت مراحل متعدد در وی ای پی ورزشگاه نشستم. من یک زن علاقمند به فوتبال کشورم هستم و ارتباطی هم به جایگاه و پست من در فدراسیون ندارد. بی‌‌‌تردید با حضور خانواده‌ها خیلی از مسائل فرهنگی و اخلاقی ورزشگاه‌ها مدیریت و کنترل خواهد شد. امیدواریم یک روز هم تیم ملی بانوان ما مانند مردان فرصت حضور در جام جهانی را پیدا کند، منتها شروع فوتبال زنان نسبت به مردان قدمت کمتری دارد و در آینده این موضوع نیز رقم خواهد خورد.