۰ نفر

سنگ‌ بزرگ جلوی پای کالدرون

۱۰ تیر ۱۳۹۸، ۱:۲۹
کد خبر: 363509
سنگ‌ بزرگ جلوی پای کالدرون

از مدت‌ها قبل مشخص بود روزی که برانکو بخواهد از این تیم برود، مدیران باشگاه کار بسیار سختی برای پیدا کردن جانشین او خواهند داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، حالا حسابش را بکنید این اتفاق امسال رخ داد و ایرج عرب و همکارانش که امیدوار به بازگشت پروفسور بودند، ‌به یک‌باره با نامه فسخ قرارداد مواجه شدند و در کنار حمله شدید هواداران،‌ با بحران انتخاب جانشین برای مربی کروات روبه‌رو شدند. داستانی که هنوز با بلاتکلیفی‌های بسیار زیادی روبه‌رو است، اما آخرین خبرها حکایت از این مسأله دارد که گابریل کالدرون آرژانتینی طی روزهای آینده بعد از توافق با مدیران باشگاه با حضور در تهران قرارداد خود را با پرسپولیس به‌عنوان سرمربی جدید منعقد خواهد کرد.
دست دلالان کوتاه ماند
نکته قابل توجه درباره انتخاب گابریل کالدرون سیاست درست و خوبی بود که انتظار نمی‌رفت از مدیران پرسپولیس شاهد باشیم، اما آنها تمام دلالانی که برای آنها دام پهن کرده بودند را دور زدند. داستان از این قرار است که ایرج عرب و همکارانش در شرایطی به یک قدمی عقد قرارداد با کالدرون رسیدند که نام این مربی در بین گزینه‌های اعلام‌شده برای جانشینی برانکو اصلا وجود نداشت. آنها نام چند مربی ازجمله الکساندر نوری، ‌جاچیچ کروات، لیمونس یونانی و کاررا ایتالیایی را مطرح کردند و مذاکراتی با آنها انجام دادند، اما در تمام این مدت مذاکره اصلی با کالدرون انجام می‌شد و گفته می‌شود با دور زدن دلالانی که دامی بزرگ برای پرسپولیس پهن کرده بودند، باشگاه با عقد قرارداد با کالدرون سودی ٤٠٠‌هزار دلاری کرده است. درواقع یکی از دلایل مهم تاخیر باشگاه در اعلام نام سرمربی همین دور زدن دام دلالان بوده است. نکته مهم دیگر این است که هیچ‌کسی نمی‌داند کالدرون توسط کدام ایجنت یا شرکت نقل و انتقالاتی به پرسپولیس وصل شد.
جنجال بر سر مبلغ قرارداد
مدیران باشگاه پرسپولیس در مذاکرات استانبول با مربیان مختلف به خاطر مبلغ بالای قرارداد به توافق نرسیدند و گفته می‌شود سیاست آنها این بوده که نهایتا یک مربی کارنامه‌دار و خوبی پیدا کنند که بیشتر از ٦٠٠‌هزار دلار مجبور نباشند برای قراردادش هزینه کنند. درباره کالدرون هم گفته شده که او توافق ٦٠٠ تا ٧٠٠‌هزار دلاری با پرسپولیس داشته است. با این حال یک رسانه‌ یونانی به صراحت اعلام کرده مبلغ توافقی کالدرون با پرسپولیس یک‌میلیون دلار بوده که همین مسأله جنجال زیادی را به پا کرده و مدیران باشگاه را با چالش اعلام رقم قرارداد جانشین برانکو روبه‌رو کرده است.
کارنامه پربار آقای آرژانتینی
در بین تمام گزینه‌هایی که نام آنها به‌عنوان سرمربی پرسپولیس در این مدت در رسانه‌ها مطرح شده،‌ کالدرون تنها نامی است که اقبال بیشتری از سوی طرفداران روی او وجود داشته است.  به‌هرحال وقتی فضای منفی به وجود آمده به خاطر مذاکره باشگاه با لیمونس یونانی یا جاچیچ کروات را در رسانه‌ها دنبال کنید، متوجه می‌شوید که نگاه‌ها به حضور کالدرون به صورت کامل منفی نیست. کالدرون که سابقه بازی در تیم‌ملی آرژانتین را دارد و همبازی مارادونا هم بوده،‌ درحال حاضر ٥٩‌سال دارد. بررسی ١٠‌سال گذشته این مربی هم پرفرازونشیب بوده است. کالدرون در‌ سال‌های ٢٠٠٩ و ٢٠١٠ با الاتحاد و الهلال قهرمان عربستان شد، در سال ٢٠١١ از الهلال اخراج شد، در ‌سال ٢٠١٢ با بن یاس در لیگ ١٢ تیمی امارات نهم و اخراج شد، ‌سال ٢٠١٣ پس از سه بازی و هدایت بحرین حکم اخراجش را دریافت کرد، در ٢٠١٤ با رئال بتیس در قعر جدول لالیگا قرار گرفت و باز هم کارش را از دست داد، سپس تا‌ سال ٢٠١٦ هدایت الوصل را برعهده داشت و موفقیتی کسب نکرد، در ‌سال ٢٠١٧ هم از القطر اخراج شد و از آن موقع تاکنون بیکار بوده است. کالدرون با چنین رزومه‌ای هدایت پرسپولیس را برعهده خواهد گرفت.
کالدرون نیاید؟
نکته قابل تامل درباره توافق نهایی پرسپولیس با مربی آرژانتینی این است که در رسانه‌ها عنوان‌شده جریانی در داخل باشگاه تلاش‌هایی برای نیامدن او به ایران انجام داده‌ و یک جریان خاص رسانه‌ای هم شایعاتی در مورد عقاید مذهبی این مربی را مطرح کرده تا مانعی بزرگ در راه حضور او در پرسپولیس قرار دهد. درواقع دلالان و جریان‌هایی که خودشان به دنبال انتخاب مربی برای پرسپولیس بودند، طبیعی است که چنین کارهایی را برای منتفی‌کردن حضور گابریل کالدرون در این تیم انجام بدهند. با این حال همان‌طور که اشاره شد، توافق نهایی با این مربی برای عقد قرارداد انجام شده است.
مشورت با خولیو ولاسکو
دیروز در خبرها داشتیم که کالدرون برای حضور در پرسپولیس با خولیو ولاسکو هم مشورت و پیام مثبتی برای فعالیت در تهران دریافت کرده است. نکته قابل تامل اینجاست که در شرایط کنونی هر مربی‌ای که بعد از برانکو هدایت پرسپولیس را برعهده بگیرد، کار بسیار سختی دارد. مدیران باشگاه هم احترام خود را نزد هواداران از دست داده‌اند و باید دید آیا کالدرون می‌تواند با حضور خود در تیم روند موفقیت سال‌های اخیر را حفظ کند و حمایت هواداران نگران پرسپولیس را به دست بیاورد
یا خیر.