۰ نفر

شهریه‌های غیرقانونی به مدارس فوتبال هم رسید

۵ تیر ۱۳۹۸، ۶:۲۷
کد خبر: 362491
شهریه‌های غیرقانونی به مدارس فوتبال هم رسید

دوباره تابستان و مدارس فوتبال و شاید دوباره سوءاستفاده‌های احتمالی. دوباره تابستان و مدارسی که به نمایندگی از تیم‌ها و چهره‌های مختلف فوتبالی فعالیت خود را به مقاصد و اهداف متعدد آغاز کرده و سعی می‌کنند از هر طریقی به این اهداف دست پیدا کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، سال‌های سال است که با آغاز به‌کار مدارس فوتبال در فصل تابستان برخی حواشی همیشگی نیز به وجود می‌آید؛ از مدارس تقلبی که خود را منتسب به چهره‌های معتبر و تیم‌های مطرح می‌دانند تا ایجاد برخی حاشیه‌های اخلاقی در کنار برخی از این مدارس و مشکلاتی که مدیران و مربیان برای نوجوانان و اطرافیان آنها ایجاد می‌کنند.  در این بین با توجه به حواشی‌ای که فوتبال ایران دارد سر کمیته اخلاق هیچ‌گاه خالی نیست و همواره پرونده‌های ریز و درشتی در این کمیته تشکیل می‌شود که یکی از عمده‌ترین موضوعات برای ایجاد پرونده‌ها را همین مدارس فوتبال تشکیل می‌دهند. نکته قابل‌توجه اینکه به‌تازگی بسیاری از این مدارس فوتبال که به صورت غیرمجازی فعالیت می‌کنند نیز از سوی این کمیته تعطیل شده و برای مسئولان آنها نیز پرونده‌های محرومیت از فعالیت‌های فوتبالی و بعضا قضایی تشکیل شده است.

اهداف مدارس فوتبال:

تعلیم و تربیت جسمی و روحی نونهالان، نوجوانان شهر -   پر کردن اوقات فراغت نونهالان، نوجوانان و تقویت ویژگی‌های اخلاقی آنان به‌منظور جلوگیری از هرگونه انحراف -   مقابله با تهاجم فرهنگی از طریق فراهم آوردن امکان فعالیت سالم -   توسعه و تعمیم و تعالی امر ورزش در جهت نیل به جامعه‌ای سالم و پرنشاط -   شناسایی و کشف استعدادهای بالقوه و هدایت آنها به سوی تیم‌های باشگاهی در راستای تقویت فوتبال استان‌های کشور -   ارائه خدمات مشاوره‌ای و انجام فعالیت‌های تبلیغی -   انتقال آخرین یافته‌های علمی- فنی مدارس فوتبال کشورهای صاحب‌نام در فوتبال به فرزندان جامعه -  ایفای نقش مسئولیت‌های اجتماعی در قبال شهر و استان از طریق سالم‌سازی جسم و روح نونهالان، نوجوانان و جوانان.

این درحالی است که برخی از این مدارس بدون‌توجه به این اهداف عالی و متعالی به برخی مسائل دیگر می‌پردازند تا بتوانند به هر طریق ممکن به برخی اهداف دیگر برسند. البته در این مقال بیشتر می‌خواهیم به مسائل مالی و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، پرداخته، هرچند لازم به توضیح است نباید مشکلات اخلاقی و جنجال‌هایی را که به‌تبع آن ایجاد می‌شود، نادیده گرفت و مطمئنا خیلی‌زود به پرونده‌های حواشی اخلاقی مدارس فوتبال نیز خواهیم پرداخت.

  سبقت غیرمجاز چهره‌ها از نرخ مصوب مدارس فوتبال از سوی هیات فوتبال استان تهران به 3 درجه کیفی تقسیم می‌شوند که بنابر مصوبه قبلی مدارس فوتبالی با درجه کیفی برتر برای هر ترم کاری خود (حدود یک فصل) باید حدود 490 هزارتومان از هر نفر دریافت کنند و این درحالی است که بعضا این قیمت‌ها بسیار فراتر از این قیمت مصوب بوده و در برخی موارد نیز به 3 برابر این قیمت افزایش پیدا می‌کند.

هرچند بسیاری از قیمت‌ها طی یک سال گذشته افزایش پیدا کرده و این مصوبه نیز برای گذشته به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد برای تابستان امسال، افزایش 10 تا 20 درصدی قیمت مصوب (هرچند به صورت غیرقانونی) امری منطقی و عقلانی باشد، اما مدارسی که خود را منتسب به چهره‌های فوتبالی و بعضا تیم‌های معتبر مثل استقلال و پرسپولیس کرده‌اند، با نرخ‌هایی فضایی قصد دارند در همین تابستان بار خود را بسته و ره صدساله را یک‌شبه بروند. 

لازم به ذکر است به جز افزایش قیمت‌های غیرقانونی از سوی برخی از این مدارس، برخی از آنها اصولا مجوزی برای فعالیت از هیات فوتبال نداشته و بعضی دیگر نیز با وجود مجوز برای ایجاد فقط یک شعبه کاری، چندین شعبه دیگر را نیز تاسیس و به صورت غیرقانونی به فعالیت می‌پردازند. 

در جدول زیر قیمت برخی از این مدارس فوتبال منتسب به چهره‌های مطرح فوتبالی با قیمت‌های خارج از عرف برای یک ترم (بین 2 تا 3 ماه) را مشاهده می‌کنید.  

مدرسه‌های توخالی!   

بسیاری از این مدارس برای بیمه ورزشی، معاینه پزشک، لوازم ورزشی مانند لباس و کوله‌پشتی ارقام مختلفی را طلب می‌کنند که حدود 10 تا 15 درصد قیمت‌های ثبت‌نام افزایش می‌یابد. اکثر این مدارس در غیاب چهره‌های فوق تشکیل می‌شود. برخی دیگر از این مدارس با سوءاستفاده از نام برخی ستاره‌های فوتبال و وعده دروغ مبنی‌بر اینکه آنها در جلسات تمرینی حاضر می‌شوند، قیمت‌های بیشتری طلب می‌کنند. برخی مدارس دیگر مثل مدرسه فوتبال پیوس فقط برای یک شعبه خود مجوز دارند، اما چندین مدرسه دیگر را بدون مجوز تاسیس می‌کنند.

بسیاری از چهره‌ها و پیشکسوتان فوتبال ایران مانند نیکبخت واحدی، کامیابی‌نیا، حسین ماهینی، طاهرخانی، قاسم دهنوی، سعید بیگی و... و حتی تورج حق‌وردی از داوران فوتبال ایران درحال حاضر مدیریت مدارس فوتبال غیرمجوزدار را برعهده دارند. (لیست اسامی مدارس فوتبال تهران که از هیات فوتبال مجوز دارند در سایت این هیات موجود و قابل مشاهده است.) در شهریار 35 مدرسه فوتبال وجود دارد که 30 مورد آن مجوز ندارد، اما به خاطر انتساب به افراد سیاسی از دولت و مجلس بدون هیچ‌مجوزی به فعالیت می‌پردازند.

کیادربندسری: استقلال و پرسپولیس فقط نامه می‌دهند،  پیوس کارشناسی کند، نه تبلیغ برای مدرسه فوتبالش در همین زمینه کیادربندسری، مسئول مدارس فوتبال هیات فوتبال استان تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص افزایش بی‌رویه مدارس فوتبال گفت: «اشل قیمت‌ها را اداره‌کل ورزش استان تهران مشخص می‌کند که اشل 490 هزارتومانی برای سال گذشته بوده و امسال حدود 10 تا 15 درصد به این مبلغ اضافه خواهد شد.

اگر درخصوص قانون‌شکنی این مدارس درخصوص افزایش بی‌رویه قیمت‌ها گزارشی دریافت کنیم، آن را برای کمیته اخلاق ارسال می‌کنیم. برخی از این مدارس حتی تلفنی قیمت‌های پایین‌تری را اعلام می‌کنند اما وقتی به صورت حضوری مراجعه می‌کنید با اضافه کردن آپشن‌های مختلف قیمت آن تا یک میلیون و 200 هزارتومان افزایش پیدا می‌کند.»

وی افزود: «قرار است به‌زودی با کمک هیات‌های توابع تهران یک کار اصولی را در این خصوص انجام دهیم. ما از هیات‌های توابع خواسته‌ایم لیست تمام مدارس فوتبال مجوزدار و غیرمجوزدار را برای ما ارسال کنند. غیرمجوزدارها به کمیته اخلاق معرفی و قطعا آنها نیز به سرنوشت بالای 100 مدرسه فوتبالی که تعطیل شده‌اند، دچار می‌شوند یا برای گرفتن مجوز مهلت داده خواهد شد.»  

کیادربندسری گفت: «بسیاری از مشکلات ما به خاطر چهره‌ها و اسم‌هاست! یعنی مدرسه‌ای منتسب به یک چهره‌ فوتبالی تاسیس می‌شود که این چهره ابدا در این مدرسه حاضر نشده و فقط پول نامش را می‌گیرد.»  کیادربندسری درباره مدارسی که به نام استقلال و پرسپولیس ایجاد می‌شوند، گفت: «این دو باشگاه فقط نامه می‌دهند و هیچ نظارتی در کار نیست. این نامه تا پارسال 15 میلیون بود که امسال به 30 میلیون افزایش پیدا کرده و جالب اینکه همین نامه نیز به صورت رابطه‌ای به دوستان و آشنایان داده می‌شود. این دو باشگاه به این وسیله فقط نمایندگی می‌دهند و افرادی که نمایندگی می‌گیرند نیز باید مجوز مدرسه فوتبال داشته باشند، در غیر این صورت داشتن این نامه‌ها به معنای مجوز ایجاد مدرسه فوتبال نیست و باید افراد، سایر مجوزها را داشته باشند.»

مسئول مدارس فوتبال هیات فوتبال استان تهران درباره اینکه برخی چهره‌ها مانند پیوس چندین مدرسه فوتبال دارند، گفت: «زبان‌مان مو درآورد از بس گفتیم برای هر شعبه باید مجوز جداگانه دریافت کرد، اما اشکال کار اسم‌ها و ستاره‌های سابق هستند که رسانه‌ها از آنها حمایت می‌کنند و به همین وسیله کارمان خراب می‌شود. جالب‌اینکه آقای پیوس زمانی که برای کارشناسی فینال جام‌حذفی به تلویزیون می‌رود به جای کارشناسی این دیدار درباره مدرسه فوتبالش صحبت می‌کند.»  

وی در پایان گفت: «وقتی فستیوال فوتبال رده‌های سنی را برپا می‌کنیم، همین دوستان اسم و رسم‌دار به این فستیوال آمده و بازیکنان مربیان زحمتکش را زیرنظر گرفته و حتی بعضا با دریافت پول، آنها را به مدارس خود می‌برند.»

دبیر هیات فوتبال تهران: خانواده‌ها استعلام بگیرند

عباس تیموری، دبیر هیات فوتبال استان تهران در همین خصوص به «فرهیختگان» گفت: «ابتدا باید تاکید کنم اسامی تمامی مدارس فوتبال مجاز روی سایت هیات فوتبال استان تهران موجود است و خانواده‌ها می‌توانند با رجوع به این سایت از آخرین وضعیت مدارس فوتبال مجوزدار اطلاع حاصل کنند. تمامی این تاکیدات به خاطر آن است که خانواده‌ها در این شرایط بد اقتصادی متضرر نشوند. زمانی که یک مدرسه فوتبال مجوز ندارد، امکان وقوع هر حاشیه و اتفاقی در آن وجود دارد و به همین دلیل با تاکید زیاد از خانواده‌ها می‌خواهم تا قبل از ثبت‌نام فرزندان‌شان حتما سری به سایت بزنند. ضمن اینکه خانواده‌ها باید هوشیار باشند و مبالغ غیرمتعارف پرداخت نکنند، چراکه بعضا مشاهده شده مدارس فوتبال به صورت غیرقانونی مبالغ خارج از عرف و مقررات از خانواده‌ها طلب می‌کنند. در همین راستا از مدیران مجموعه‌های ورزشی نیز می‌خواهیم به مدارسی که مجوز ندارند سرویس‌ ندهند.»       از مدارس فوتبال ما تا آکادمی‌های فوتبال آنها بدون شرح! فصل تابستان از راه رسیده و والدین سعی دارند فرزندان خود را در تعطیلات پیش‌رو به آموختن مهارت‌های گوناگون مشغول کنند. در این بین ثبت‌نام در کلاس‌های ورزشی از محبوبیت خاصی برخوردار است. طبیعتا وقتی اسمی از ورزش برده شود؛ پرمشتری‌ترین گزینه، فوتبال خواهد بود. مدارس فوتبال در دومین فصل سال، پذیرای کودکان و نوجوانان زیادی هستند که برای رسیدن به اهداف کوتاه یا بلندمدت جذب این کلاس‌ها می‌شوند، اما آیا این مدارس فوتبال می‌توانند پرورش‌دهنده استعداد باشند یا فقط محلی هستند برای تلف شدن وقت بچه‌ها و هزینه‌های سنگینی که روی دست خانواده‌ها گذاشته می‌شود؟ در همین رابطه نگاهی کلی به آن‌سوی مرزها خواهیم انداخت.

آکادمی‌هایی با سازوکار شبیه و هماهنگ واژه «مدرسه فوتبال» در فوتبال دنیا واژه چندان آشنایی نیست. اغلب باشگاه‌ها آکادمی‌هایی دارند که در اکثر نقاط جهان شعبه‌هایی دارند یا تورهایی را برای کشف استعداد برگزار می‌کنند. پیوستن به این آکادمی‌ها مرسوم‌ترین شکل ورود استعدادهای کودک و نوجوان به فوتبال حرفه‌ای است. این آکادمی‌ها زیرنظر مربیان آزمون‌دیده و باتجربه فعالیت دارند و همه‌چیز روی برنامه پیش می‌رود. اکثریت قریب به اتفاق این‌آکادمی‌ها سازوکار شبیه به هم دارند. برنامه این آکادمی‌ها بلندمدت است و برای کسانی است که می‌خواهند به صورت حرفه‌ای فوتبال بازی کنند. طبیعتا پیش از ورود به تمرین‌های حرفه‌ای و دوره ویژه، علاقه‌مندان به‌اصطلاح الک شده و در قالب برنامه‌های تابستانه یا زمستانه استعدادهای برتر انتخاب می‌شوند تا تحت آموزش‌های ویژه قرار بگیرند و بعد از گذراندن دوران‌ آموزش، جذب همان باشگاه یا تیم‌های دیگر شوند.

5 ساعت کلاس در روز آکادمی باشگاه‌هایی نظیر بارسلونا و آژاکس الگوهای فوق‌العاده‌ای در پرورش استعدادها به شمار می‌روند که شعب فراوانی در جای‌جای جهان دارند. با این حال نگاهی به آکادمی باشگاه لیورپول انداخته‌ایم. آنها یک تور استعدادیابی اروپایی برای بازیکنان منطقه اسکاندیناوی درنظر گرفته‌اند که هر ساله برگزار می‌شود. همه مربیان زیرنظر باشگاه لیورپول هستند و حرفه اصلی‌شان کار کردن با بازیکنان نوجوان و جوان است. بازیکنان مورد نیاز باید بین 6 تا 14 سال داشته باشند. تمرینات به صورت هر روزه از ساعت 10 صبح تا سه بعدازظهر خواهد بود. تمامی بازیکنان ملزم هستند نیم‌ساعت قبل از آغاز تمرین در مجموعه حاضر باشند. یک جلسه ویژه راس ساعت 9:40 دقیقه اولین روز تمرین برای بازیکنان و والدین برگزار می‌شود.

امتیاز ویژه برای بازیکنان بااستعداد در این دوره بازیکنان بیمه خواهند شد. ناهار و میوه برای آنها درنظر گرفته شده است. پس از پایان دوره به آنها مدرکی داده می‌شود که از دوره اول آکادمی با موفقیت بیرون آمده‌اند. در ادامه مدالی به برندگان و افراد برتر داده خواهد شد و این امکان برایشان فراهم می‌شود تا در مرحله بعدی پیشرفته‌تر به صورت رایگان زیرنظر باشگاه لیورپول به تمرینات ادامه دهند. یک بازیکن در پایان هر دوره سالیانه که عنوان بهترین را به خود اختصاص می‌دهد می‌تواند در پروژه استعدادیابی جهانی که در شهر لیورپول برگزار می‌شود، شرکت کند. آنها به جز مسائل فنی باید از لحاظ رفتار و اخلاق هم مورد تایید باشند و طبق اصول باشگاه لیورپول به نام «راه لیورپول» قدم بردارند. هزینه پرواز و هتل در آن دوره ویژه به عهده باشگاه است.

184 پوند برای یک سال با انبوهی از امکانات برنامه روزانه این دوره به این صورت است: گروه‌بندی بازیکنان، تمرین فوتبال، صرف میوه، تمرین فوتبال، صرف ناهار، خروج از مجموعه. لازم به ذکر است که مربیان به انگلیسی صحبت می‌کنند ولی دستیارانی حضور دارند تا به کسانی که زبان انگلیسی نمی‌دانند، کمک کنند. هر مربی حداکثر با 16 بازیکن مستقیما کار می‌کند. خانواده‌ها هم می‌توانند به تماشای تمرینات بپردازند ولی نباید هیچ‌گونه دخالتی حین تمرینات داشته باشند. در این صورت در کمیته اجرایی با آنها برخورد می‌شود. حتما خانواده‌ها باید خودشان یک بطری آب برای بعد از تمرین بازیکنان بیاورند. کفش مناسب و لباس تمیز نیز دیگر چیزهایی است که باید هر بازیکن آن را رعایت کند. این دوره سالیانه در مجموع برای هر بازیکن 184 پوند خواهد بود. قیمتی که در 5 سال گذشته ثابت مانده است.

همینجا تفاوت‌ها رقم می‌خورد همان‌طور که ملاحظه کردید تعلیم فوتبال در آن‌سوی مرزها به‌کلی شکل متفاوتی دارد. نه خبری از کلاس‌های متعدد و بی‌پایه و اساس است و نه پولی که گرفته می‌شود، با کمترین خروجی همراه است. بازیکنان به صورت حرفه‌ای و با امکانات مناسبی چون مربی باتجربه، زمین مناسب، لباس تمرین، ناهار، میان‌وعده و... تحت آموزش قرار می‌گیرند و درصورت پیروز شدن در دوره اولیه می‌توانند به صورت رایگان تحت آموزش‌های حرفه‌ای‌تر برای پیوستن به باشگاه‌ها تمرینات خود را ادامه دهند و از لحاظ تحصیلی نیز بورسیه شوند.  شاید همینجا باشد که بین فوتبال ما و رقبای مطرح جهانی فاصله می‌افتد. در همین آکادمی‌های فوتبال یا به‌اصطلاح مدارس فوتبال است که تفاوت‌ها رقم می‌خورد.