۰ نفر

خارجی‌های استقلال چقدر آب خوردند؟

۵ خرداد ۱۳۹۸، ۵:۳۵
کد خبر: 355693
خارجی‌های استقلال چقدر آب خوردند؟

فوتبال ایران در چند سال اخیر شاهد حضور بازیکنان خارجی زیادی بوده است. باشگاه استقلال هم از این رویه مستثنی نبوده و البته بازیکنانی هم بوده‌اند که کار آنها به شکایت کشیده و راهی فیفا شده‌اند و در واقع مدیر وقت به واسطه قراردادهایی که در زمان مدیر سابق از خود بسته شده، با ماجراهای زیادی روبه‌رو شده است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، این مسأله در مقطع اخیر هم وجود داشته؛ از جدایی مامه تیام گرفته تا نحوه قرارداد با الحاجی گرو، مارکوس نیومایر و وینفرد شفر. دیروز خبرگزاری تسنیم در گزارشی با ارائه مستندات، قراردادهای تعدادی از بازیکنان خارجی و ارقام آنها را افشا کرد.

تیام 3 میلیارد می خواست

با پایان لیگ برتر هفدهم، ماجرای تیام و استقلال شروع شد. قرارداد تیام برای نیم فصل دوم لیگ هفدهم 440 هزار دلار به همراه مالیات بود. قرارداد فصل هجدهم در مجموع 785 هزار دلار بود. در زمانی که تیام به استقلال پیوست، قیمت دلار بین 3800 تا 4200 تومان بود. اگر میانگین قیمت دلار را 4 هزار تومان (در آن زمان) فرض کنیم، تیام برای نیم فصل حضورش در استقلال یک میلیارد و 760 میلیون تومان فقط از مبلغ قرارداد خالصش دریافت کرده است. قرارداد او برای فصل آینده نیز برای باشگاه 3 میلیارد و 140 میلیون تومان آب می‌خورد که با توجه به قراردادهای میلیاردی بازیکنان ایرانی، مبلغ متعارفی بود. بحث‌برانگیزترین بند قرارداد تیام، این بود که او می‌توانست در صورت داشتن پیشنهاد خارجی بالاتر از 400 هزار دلار، با دادن مبلغ 200 هزار دلار از استقلال جدا شود. اگر چه سهل‌انگاری برای دادن پول به تیام مسأله‌ساز شد اما بعدها مدیران فعلی استقلال توانستند از تیام این مبلغ را گرفته و با توجه به گران شدن دلار، سود خوبی کنند.

خارجی‌هایی که زود رفتند

با روی کار آمدن امیرحسین فتحی و علی خطیر در باشگاه استقلال، آنها تحت فشار بودند که جانشینان تیام و سرور جپاروف را پیدا کنند و طبق درخواست وینفرد شفر، آنها سراغ گرو و نیومایر رفتند. قرارداد گرو 3 ساله بوده که سال سوم توافقی بود. قرارداد او برای هر سال 350 هزار یورو بوده و سال سوم در صورت توافق 15 درصد افزایش می‌یافت. قرارداد گرو بندهای زیادی اعم از تعهدات باشگاه به بازیکن و بالعکس داشت. مثل هر گل و پاس گل مستقیم توسط شخص بازیکن در لیگ برتر یا لیگ قهرمانان آسیا که 860 یورو جایزه نقدی داشت. 25 آذرماه 97، باشگاه استقلال خبر از فسخ قرارداد گرو داد. طبق قرارداد، او حداقل 4 ماه حقوق ماهیانه دریافت کرده که مجموع آن، 82 هزار و 560 یورو شده و با جمع مبلغ دریافتی ابتدای فصل در مجموع 151 هزار و 360 یورو دریافت ‌کرده است. قرارداد نیومایر نیز با استقلال دو ساله بوده که سال دوم آن بر اساس تعداد بازی‌های هافبک آلمانی با آبی‌پوشان تمدید می‌شد. ضمن اینکه باشگاه قید کرده بود که اگر نیومایر در بیش از 20 بازی برای استقلال به میدان رفته باشد، قرارداد تمدید شده و امکان فسخ یک طرفه وجود نخواهد داشت. از جمله بندهای قرارداد او این بود که هر گل و پاس گل مستقیم توسط شخص بازیکن در لیگ برتر هزار دلار امریکا و هر گل و پاس گل مستقیم در لیگ قهرمانان آسیا برای او هزار و 500 دلار امریکا جایزه نقدی دارد.

فتحی از قرارداد شفر خبر داشت

فتحی، مدیرعامل باشگاه استقلال در 13 اردیبهشت‌ سال جاری اعلام کرد که قرارداد بسته شده با شفر غیرحرفه‌ای و یک طرفه بوده است. مدیران قبلی استقلال در واکنش به این اظهارات عنوان کرده بودند که زمان عقد قرارداد با شفر مبلغ سال دوم 600 هزار دلار قید شده بود اما وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد که سال دوم بر اساس توافق طرفین باشد. با نتیجه گرفتن استقلال با شفر، این مربی حاضر نشد با چنین مبلغی قرارداد امضا کند و در نهایت روز فینال جام حذفی، قرارداد دو ساله که سال اول 750 و سال دوم 900 هزار دلار بود، با سرمربی آلمانی بسته شد. نسخه قرارداد انگلیسی شفر 13 اردیبهشت 97 در آبادان امضا شد و قرار بود که نسخه فارسی آن نیز آماده و تحویل سازمان لیگ و هیأت فوتبال شود. در زیرِ قرارداد نسخه فارسی، امضای فتحی به عنوان سرپرست باشگاه استقلال دیده می‌شود. اگر چه مدیرعامل فعلی استقلال آن زمان نمی‌توانست تغییراتی در قرارداد ایجاد کند اما قطعاً در جریان جزئیات این قرارداد بوده است. مبلغ ناخالص جهت فصل 20- 2019 یک میلیون و 80 هزار دلار بوده است.

قرارداد ایسما و پاتوسی

ایسما گونکالوس، بازیکن گینه‌ای است که گفته می‌شود باشگاه تمایلی برای تمدید قرارداد او ندارد. قرارداد یک سال و نیمه او تا سی‌ام ژوئن سال 2020 معتبر است. رقم قرارداد ایسما برای نیمه دوم فصل گذشته 250 هزار دلار امریکا به صورت خالص بود و رقم قرارداد برای فصل فوتبال بعد 550 هزار دلار خالص است. یکی از خریدهای خوب استقلال پاتوسی است. بازیکن اهل آفریقای جنوبی که به صورت قرضی به استقلال پیوست و رقم قرارداد خالص او برای نیم فصل، 50 هزار دلار است. ضمن اینکه پاداش‌های او برای هر گل یا پاس گل هزار دلار بوده است. در صورت فعال‌سازی بند خرید مندرج در توافق میان باشگاه، بازیکن و باشگاه فوتبال کیپ تاون،‌ بازیکن به صورت قطعی و برای مدت دو فصل (21-2020 و 22-2021) به استقلال منتقل خواهد شد. در قرارداد او آمده که استقلال در صورت قرارداد با این بازیکن باید 300 هزار دلار امریکا به صورت خالص که در 12 ماه و ماهانه 25 هزار دلار امریکا است، پرداخت کند.