۰ نفر

چه کسی خداحافظی ژاوی را خراب کرد؟

۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱:۴۷
کد خبر: 355098
چه کسی خداحافظی ژاوی را خراب کرد؟

فدراسیون فوتبال یک مراسم بسیار ساده برای ژاوی درنظر گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند،  وقتی خبرنگاران اسپانیایی از ژاوی درباره برگزاری آخرین مسابقه فوتبالی دوران بازی‌اش در ورزشگاه آزادی تهران سوال کرده بودند، او با توجه به سابقه چندبار حضور خود در ورزشگاه پر از جمعیت آزادی روی این جمله تأکید کرده بود: «شگفت‌زده خواهید شد». پیش‌بینی یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال جهان البته درست بود! همه شگفت‌زده شدند اما از این بدسلیقگی و بی‌توجهی به اتفاق بزرگی که ممکن است دیگر در فوتبال ایران تکرار نشود. به این قسمت از گزارش خبرنگاری اعزامی نشریه اسپورت کاتالونیا به تهران که در این نشریه منتشر شد، دقت کنید: «پرسپولیس قهرمان این فصل لیگ ایران آخرین حریف ژاوی بود. جایگاه‌ها برخلاف انتظار پر از تماشاگر نبودند و تنها کسانی به ورزشگاه رفته بودند که می‌خواستند آخرین بازی ژاوی را تماشا کنند».

مراسمی که در خور ژاوی نبود

همان‌طور که اشاره شد، شاید در فوتبال ایران دیگر شاهد این اتفاق نباشیم که بازی خداحافظی یکی از ابرستاره‌های فوتبال دنیا در ورزشگاه آزادی برگزار شود. این مسابقه می‌توانست به یک دستاورد تاریخی بزرگ برای فوتبال ایران تبدیل شود و بازتاب گسترده بین‌المللی داشته باشد، منتهی با توجه به قطعی‌شدن حذف پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا نه هواداران این تیم حضوری پرشور در ورزشگاه داشتند و نه مدیران باشگاه پرسپولیس و سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال از این فرصت بهره مناسبی بردند. مراسم کوچکی هم که برگزار شد، بیشتر نشان می‌داد که آقایان مدیر ترجیح دادند با چند هدیه به ژاوی و برگزاری یک مراسم به تمام معنا ساده همه چیز را از سر باز کنند.

چرا طرح موزاییکی اجرا نشد؟

انتقاد اصلی به مدیران باشگاه پرسپولیس است. کانون هواداران این باشگاه همواره یک طرح موزاییکی برای مسابقات تیم با حریفان مختلف تدارک می‌دیدند، ولی سوال اینجاست که چرا برای ژاوی این طرح موزاییکی اجرایی نشد. بررسی‌ها مشخص کرد که اعضای کانون هواداران با هزینه شخصی ٦میلیون تومانی طراحی اجرای طرح موزاییکی با نام این ستاره بزرگ دنیای فوتبال را انجام داده بودند و حتی کارتن پلاستیک‌های سفید و قرمز این طرح هم خریداری و آماده شده بود. منتهی برخی کارشکنی‌ها و البته محرومیت لیدرهای باشگاه باعث شد عملا اجرای طرح موزاییکی منتفی شود. گفته می شود اعضای کانون هواداران باشگاه با توجه به بازتاب بین‌المللی خداحافظی ژاوی تلاش‌های زیادی برای گرفتن مجوز اجرای این طرح در آزادی انجام داده بودند که از طریق فدراسیون فوتبال همکاری لازم با آنها صورت نگرفت و حتی به مسئول بین‌الملل باشگاه از سوی یکی از مدیران فدراسیون اعلام شده بود برنامه‌ریزی خاصی برای ژاوی نداشته باشند. انتقاد بعدی اما به مدیریت باشگاه پرسپولیس است. از چند روز قبل در رسانه‌ها هم این انتقاد به ایرج عرب و همکارانش انجام شده بود که آنها هیچ برنامه خاصی برای تجلیل در خور شأن ژاوی در برنامه خود نداشته‌اند. تنها کاری که پرسپولیسی‌ها انجام دادند، اهدای پیراهن شماره ٦ این تیم با نام ژاوی به این ستاره بود. همچنین یک تابلو فرش منقش به جام زرین هم به کاپیتان سابق بارسلونا و تیم‌ملی اسپانیا اهدا کردند. همین!

کلیپی که ساختند اما پخش نشد!

فدراسیون فوتبال هم یک مراسم ساده برای ژاوی درنظر گرفت که جزییات این کار را هم مدیر روابط عمومی سازمان لیگ انجام داد. مسئولان سازمان لیگ یک کلیپ از اتفاقات مهم دوران فوتبالی ژاوی برای او آماده پخش در استادیوم کرده بودند و صدای آهنگ اختصاصی لیگ قهرمانان آسیا هم روی آن قرار داده شده بود که ناظر مسابقه اعلام کرد اسپانسر AFC مخالف پخش این فیلم خواهد بود. دلیل ارایه‌شده هم این بود که تصاویر ژاوی با پیراهن بارسلونا باعث تبلیغات این باشگاه بزرگ اسپانیایی می‌شود و به همین ترتیب با پخش کلیپ مخالفت شد.

استقبال با پیراهن بارسلونا

حدود ١٥ تا ٢٠هزار هوادار پرسپولیسی حاضر در ورزشگاه آزادی هم البته برای ژاوی سنگ‌تمام گذاشته و بشدت او را تشویق کردند. برخورد بازیکنان پرسپولیس و برانکو در قبل و بعد از مسابقه هم با ژاوی بسیار خوب بود. تعدادی از هواداران که با پیراهن بارسلونا به آزادی آمده بودند تا تماشاگر آخرین مسابقه فوتبالی یکی از اسطوره‌های بارسلونا باشند که حضور آنها در رسانه‌های اسپانیایی بازتاب قبل توجهی داشت.

ژاوی روبه‌روی عادل نشست

اتفاق جالب توجه دیگر اما مربوط به مصاحبه‌ای است که عادل فردوسی‌پور قبل از اینکه ژاوی ایران را ترک کند، با او  در فرودگاه انجام داد. این مصاحبه قرار است در برنامه فوتبال ١٢٠ این هفته پخش شود و باید دید آیا تصویر عادل هم در این مصاحبه بعد از مدت‌ها از تلویزیون پخش خواهد شد یا خیر.