۰ نفر

پرسپولیس - سپاهان چگونه به جنجال کشیده شد؟

۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۵:۳۰
کد خبر: 349557
پرسپولیس - سپاهان چگونه به جنجال کشیده شد؟

دیدار حساس پرسپولیس و سپاهان از هفته بیست‌وهفتم لیگ برتر با تساوی بدون گل به پایان رسید؛ اما این مسابقه آن‌قدر حاشیه و جنجال داشت که شاید کم‌اهمیت‎‌ترین مسئله، کسب تساوی دو تیم مدعی عنوان قهرمانی بود!

  به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، اصولا در دیدارهای دو تیم پرسپولیس و سپاهان، سکوهای ورزشگاه‌های دو تیم به تنش کشیده می‌شود؛ اما جمعه‌شب قطعا یکی از کم‌سابقه‌ترین تقابل‌های دو تیم را نه درون زمین بلکه روی سکوها شاهد بودیم؛ جایی که از دو ساعت پیش از شروع مسابقه، سکوهای آزادی تبدیل به میدانی پرتنش بین اصفهانی‌ها و تهرانی‌ها و نیروهای انتظامی شده بود.

سرآغاز جنجال؛ خلف وعده سازمان لیگ

در جلسه پیش از برگزاری مسابقه با حضور سرپرست‌های دو تیم، مقرر شد شش سکو شامل سه سکو در طبقه پایین و سه سکو در طبقه دوم به هواداران سپاهان تخصیص داده شود؛ اتفاقی که اصلا رخ نداد. شش ردیف از سکوهای ضلع جنوبی ورزشگاه آزادی در اختیار هواداران سپاهان قرار گرفت و آنها از پنج ساعت پیش از شروع این دیدار با اتوبوس‌های تیم سپاهان وارد ورزشگاه آزادی شدند. هواداران پرسپولیس هم به مرور خود را به ورزشگاه رساندند و ساعت 17 سکوهای طبقه اول توسط هواداران میزبان پر شد. داستان حضور هواداران در طبقه دوم اما متفاوت بود. طبق هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده مقرر شده بود تمامی سکوهای این طبقه به‌جز هشت ردیفی که بالای سر هواداران سپاهان قرار دارد پر شود. این اتفاق تا دو ساعت پیش از شروع مسابقه رخ داد و فقط همان هشت ردیف از طبقه دوم خالی ماند.

احساس ترس سپاهانی‌ها جنجال آفرید

حدود 20 هزار هوادار پرسپولیس که بیشترشان بلیت در اختیار داشتند، همچنان بیرون از ورزشگاه منتظر حضور روی سکوهای آزادی بودند. شعارها در حد کری‌خوانی دو رقیب به یکدیگر بود که با بازکردن ورودی‌های طبقات بالا (حدود هشت ردیف) برای پرسپولیسی‌ها جو سکوهای طبقه اول متشنج شد. سپاهانی‌ها که تصور می‌کردند با حضور پرسپولیسی‌ها بالای سرشان امنیت خود را از دست خواهند داد شروع به شکستن صندلی‌ها و پرتاب آن به داخل پیست کردند. این اتفاق آن‌قدر با سرعت رخ می‌داد که حدود 200 تا 300 صندلی در عرض چند دقیقه به پیست تارتان ورزشگاه پرتاب شد.

پرت‌شدن سرباز وظیفه از طبقه اول به زمین

سربازهای وظیفه که مسئولیت امنیت ورزشگاه را در اختیار داشتند، می‌کوشیدند با تماشاگران خاطی برخورد کنند؛ اما با پرتاب‌شدن یک سرباز از طبقه اول به داخل زمین توسط هواداران سپاهان، فاز دوم درگیری‌ها آغاز شد. این سرباز پس از مداوای اولیه با آمبولانس به بیمارستان منتقل شد، اما مجروح‌شدن چند عکاس و دو نفر از عوامل اورژانس منجر شد تا دو ماشین آمبولانس دیگر پس از چند دقیقه وارد ورزشگاه آزادی شود. پرتاب سنگ و صندلی به داخل زمین همچنان ادامه داشت، به‌همین‌دلیل عکاس‌ها مجبور شدند جایگاه همیشگی خود در پشت دروازه را ترک کنند و در پیست تارتان وسط زمین مستقر شوند. خودروی پخش زنده تلویزیون نیز به‌دلیل پرتاب سنگ از سوی هواداران سپاهان مجبور شد محل استقرارش را تا نزدیکی نیمکت دو تیم تغییر دهد. هرچند از سوی هواداران پرسپولیس در طبقه دوم و بالای سر هواداران سپاهان شیء یا صندلی پرتاب نشد؛ اما تنش در طبقه اول ورزشگاه به مرور زمان بیش از قبل شده بود.

تلاش هواداران سپاهان برای ورود به زمین

تلاش نیروهای انتظامی با درخواست از مهدی کیانی مبنی بر دعوت هواداران سپاهان به آرامش نیز راه به جایی نبرد. ساعت 20:20 که پنج دقیقه از آغاز بازی گذشته بود، حدود 500 هوادار سپاهان با حمله به سمت درِ سبزرنگ ورودی به زمین مسابقه، قصد شکستن آن را داشتند و دخالت مأموران انتظامی نیز راه به جایی نبرد. اگر این در شکسته می‌شد تماشاگران بدون هیچ مشکلی می‌توانستند وارد زمین مسابقه شوند. تنش بین سربازها و هواداران سپاهان ادامه داشت و در همین حین یکی از بلندگوهای ورزشگاه نیز توسط خیل عظیم هواداران سپاهان به پایین آورده شد. مأموران ورزشگاه آزادی که از کنترل و آرام‌کردن سپاهانی‌ها روی سکو عاجز بودند، با اضافه‌شدن نیروهای انتظامی توانستند سه ردیف از هواداران سپاهان را از روی سکوها خارج و به سمت راهروهای ورزشگاه ببرند تا جو به حالت قبلی برگردد. از اواسط دقیقه 25 نیمه نخست، آرامش موقتی به سکوها بازگشت و نیمه اول نیز بدون تنش به پایان رسید.

آغاز تنش سکوها از دقیقه 70 و معرفی رئیس مافیا!

هرچقدر از اواسط نیمه نخست درگیری‌های سکو فروکش کرده بود، 20 دقیقه پایانی نیمه دوم بار دیگر به تنش کشیده شد. اوج تنش عجیب در ورزشگاه آزادی که صرفا با شعار اعتراضی هواداران پرسپولیس علیه امیر قلعه‌نویی همراه بود، بار دیگر سکوهای آزادی را ملتهب کرد. ماجرا از این قرار بود که در دقیقه 70 امیر قلعه‌نویی معتقد بود داور خطای سیدجلال حسینی را در موقعیتی مناسب برای تیمش اعلام نکرده و به همین دلیل با اعتراض‌های شدید علیه داور سبب شد تا چهار دقیقه از وقت بازی متوقف شود. همین اعتراضات باعث شد تا سکوهای آزادی به‌صورت یکپارچه علیه سرمربی سپاهان شعار دهند و او را «رئیس مافیا» خطاب کنند. در همین حین قلعه‌نویی با کوبیدن به سینه خود به‌صورت کنایی شعار هواداران پرسپولیس را تأیید کرد.

سوت پایان بازی و هجوم نیمکت‌‎نشینان 2 تیم به زمین

شعارها علیه قلعه‌نویی اما پایان کار نبود و پس از سوت پایان بازی ، کادر فنی هر دو تیم به سمت او هجوم بردند. در‌این‌بین برانکو که به‌ندرت به تصمیمات داور اعتراض می‌کند، با حالتی خشمگین به سمت ناظر مسابقه رفت و به‌شدت نسبت به وقت‌های اضافه‌ای که به‌زعم او داور لحاظ نکرده اعتراض داشت.

سپاهانی‌ها 30 دقیقه در آزادی حبس شدند

بعد از سوت پایان بازی، نیروهای یگان ویژه که تا پایان مسابقه روی سکوها حضور داشتند، ابتدا تماشاگران پرسپولیس را از ورزشگاه خارج کردند و بعد از 30 دقیقه به‌صورت تفکیک‌شده و برای عدم برخورد هواداران دو تیم، سپاهانی‌ها را از ورزشگاه خارج کردند.

تهدید هواداران پرسپولیس از سوی بازیکن سپاهان

حواشی پس از پایان مسابقه اما در میکسدزون ورزشگاه نیز ادامه داشت. اکثر بازیکنان دو تیم بدون جانبداری از هواداران خود، اتفاقات ورزشگاه آزادی را محکوم کردند. سیاوش یزدانی، بازیکن سپاهان اما در گفت‌وگو با خبرنگاران هواداران پرسپولیس را تهدید کرد که به اصفهان نیایند؛ چون خون به پا خواهد شد. باشگاه پرسپولیس نیز صبح دیروز در توییتی اعلام کرد از این بازیکن به دلیل تهدید پرسپولیسی‌ها و متشنج‌کردن جو احتمالی برای دیدار نیمه‌نهایی در جام حذفی به کمیته اخلاق شکایت خواهد کرد. هرچند فردای این مسابقه سیاوش یزدانی صحبت‌هایش را 180 درجه تغییر داد و گفت حضور هواداران پرسپولیس روی چشم ما!

مرگ یک هوادار و 295 زخمی برای هیچ

در پایان، محمدکرم درآبادی، مدیر روابط عمومی اورژانس تهران در ارتباط تلفنی با صدا‌و‌سیما در خصوص تعداد آسیب‌دیدگان درگیری پیش از مسابقه فوتبال پرسپولیس تهران و سپاهان اصفهان اعلام کرد: «حاصل درگیری قبل از مسابقه میان تماشاگران دو تیم در مجموع ۲۹۵ نفر مصدوم داشت که از این تعداد ۲۵۰ نفر درمان سرپایی و ۴۵ نفر هم راهی بیمارستان شدند. همچنین یک هوادار پرسپولیس نیز به علت ایست قلبی در اواسط نیمه دوم جان خود را از دست داد». برانکو ایوانکوویچ نیز درباره درگذشت یک هوادار پرسپولیس در اولین تمرین بعد از این مسابقه جنجالی گفت: «در چنین مواقعی نمی‌توان احساسات خود را در یک جمله کوتاه بیان کرد. فوتبال برای لذت‌بردن از زندگی است. تمام اعضای تیم تلاش می‌کنیم تا هوادارانمان و کسانی که فوتبال را دوست دارند، از وقتی که گذاشته‌اند لذت ببرند. من این اتفاق را تسلیت می‌گویم و امیدوارم هرگز شاهد فوت هیچ هواداری در استادیوم‌ها نباشیم».