۰ نفر

مهاجرت برای پول و مدال

۲۰ فروردین ۱۳۹۸، ۵:۵۶
کد خبر: 345673
مهاجرت برای پول و مدال

مهاجرت ورزشکاران و مربیان ایرانی و تغییر تابعیت آنها، یکی از بحث‌های تکراری و ناامیدکننده ورزش کشور در چند سال‌ اخیر بوده که به معضلی ریشه‌دار و عمیق تبدیل شده است؛ معضلی که عمدتا عدم پشتوانه مالی از اهالی این حوزه عامل اصلی وقوع آن بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، این بار هم صحبت از جمهوری جمهوری آذربایجان است. این کشور همسایه سعی کرده با سرمایه‌گذاری‌های کلان  روی ورزشکاران غیربومی، آنها را جذب کرده تا به پیشرفت و جهش هر چه بیشتر ورزش خود در سطح جهانی کمک کند. جمهوری آذربایجان در این سال‌ها همواره مقصد بسیاری از ورزشکاران و مربیان مهاجر ایرانی در رشته‌هایی همچون کشتی و تکواندو بوده که در قبال دریافت جوایز و دستمزدهای هنگفت حاضر شده‌اند خروج از ایران را بر حضور ترجیح دهند.

به‌تازگی خبر رسیده که محمدرضا آذرشکیب، عضو سابق سنگین وزن تیم ملی کشتی فرنگی، به تیم ملی جمهوری آذربایجان پیوسته است. او قرار است با تیم ملی این کشور در رقابت‌های کشتی قهرمانی اروپا در رومانی در وزن 125 کیلوگرم به روی تشک برود. البته آذرشکیب پیش از این سابقه سفر به جمهوری آذربایجان را دارد. آذرشکیب سال 89 با دعوت جمهوری آذربایجانی‌ها به همراه قاسم رضایی و بشیر باباجان زاده، دو فرنگی‌کار ملی‌پوش ایران در رقابت‌های کشوری این کشور شرکت کرد و قهرمان شد و جایزه دلاری درخور توجهی را به دست آورد. آذربایجانی‌ها آن زمان هم پیشنهاد عضویت در تیم ملی فرنگی جمهوری آذربایجان را به این کشتی‌گیر دادند که او این درخواست را نپذیرفت. اما آذرشکیب که یک مدال برنز بزرگ‌سالان آسیا، دو نقره جوانان جهان و یک نقره جوانان آسیا را دارد، بر خلاف سایر ملی‌پوشان، نداشتن انگیزه و پشت خط‌ماندنش در تیم ملی را دلیل مهاجرتش عنوان می‌کند. او معتقد است به دلیل اینکه از سوی کادر فنی تیم ملی دیده نمی‌شده و توجهی به او نمی‌شده است، بی‌انگیزه شده و تصمیم به رفتن گرفته است. او که در حال حاضر سه ماه است  در جمهوری آذربایجان به‌سر می‌برد و تابعیت این کشور را گرفته است، می‌گوید: «عملا من هیچ شانسی برای عضویت در تیم ملی نداشتم، به همین دلیل خدا خواست و به جمهوری آذربایجان آمدم و حالا هدفم این است که در رقابت‌های جهانی و المپیک برای این کشور کشتی بگیرم و بدون مدال از کشتی نروم».محمدرضا آذرشکیب اولین کشتی‌گیر ایرانی نیست که برای جمهوری آذربایجان کشتی می‌گیرد. پیش از او ملی‌پوشانی مانند صباح شریعتی به تیم ملی این کشور پیوسته‌اند. شریعتی در بازی‌های ۲۰۱۶ المپیک برای جمهوری آذربایجان مدال برنز گرفت. سامان طهماسبی دیگر فرنگی‌کار ایرانی است که تا کنون همراه با تیم ملی جمهوری آذربایجان موفق به کسب چند مدال جهانی شده است. جمشید خیرآبادی، مربی فعلی تیم ملی کشتی فرنگی امید که در گذشته دستیار محمد بنا در تیم ملی فرنگی بزرگ‌سالان بود، نیز چهار سال سرمربیگری تیم ملی فرنگی این کشور را به عهده داشت. او در این سال‌ها تاریخی‌ترین نتایج را برای کشتی فرنگی جمهوری آذربایجان به دست آورد. او بعد از بازگشت به ایران گفت: «از صدها هزار دلار به خاطر کشورم گذشتم!».

مهاجرت ادامه دارد

در حالی که دو، سه‌روزی بیشتر از انتشار خبر تابعیت محمدرضا آذرشکیب به جمهوری آذربایجان در سال جدید نمی‌گذرد اما دیروز زمزمه مهاجرت یکی دیگر از کشتی‌گیران ملی‌پوش به گوش رسید. محمدجواد ابراهیمی، عضو تیم ملی کشتی آزاد، نفر تازه‌ای است که به فکر مهاجرت افتاده است. حذف او از ترکیب تیم ملی کشتی آزاد برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیایی 2019 چین، دلیلی است که باعث شده تا ابراهیمی چنین تصمیمی بگیرد. محمدجواد معتقد است در همه سال‌هایی که او در تیم ملی آزاد بوده کادر فنی تیم ملی نگاه تبعیض‌آمیزی به او داشته است. اعتراض تازه ابراهیمی به اعزام علیرضا کریمی در این مسابقات است. ملاک انتخاب نفرات اعزامی به مسابقات آسیایی جام تختی بوده که کریمی در این رقابت‌ها به روی تشک نرفته است. اما ابراهیمی  در این مسابقات نفر دوم شد. مجتبی ابراهیمی، مربی و برادر محمدجواد در این‌باره گفت: «شش سال است در قبال این حق‌خوری‌ها سکوت کرده‌ایم و این وضعیت کماکان ادامه دارد. محمدجواد دیگر از این وضعیت خسته شده و تصمیم خود را برای حضور در کشور دیگر گرفته است. وقتی در ایران کسی او را نمی‌بیند و به‌راحتی حقش ضایع می‌شود، ماندن و جنگیدن فایده‌ای ندارد. از فدراسیون کشتی می‌خواهیم نسبت به صدور رضایت‌نامه محمدجواد برای اینکه بتواند برای کشور دیگری کشتی بگیرد، اقدام کند. چند کشور ازجمله جمهوری آذربایجان، ارمنستان و آلمان به او پیشنهاد داده‌اند و علی‌رغم میل باطنی وقتی می‌بینیم قرار نیست حق و انصاف رعایت شود، بهتر است برای کشور دیگری کشتی بگیرد». این در حالی است که رضا لایق، دبیر فدراسیون کشتی، روز گذشته در واکنش به این جنجال‌ها، اعلام کرد فدراسیون کشتی به‌هیچ‌وجه به هیچ کشتی‌گیری برای قبول تابعیت کشور دیگر رضایت‌نامه نداده و نخواهد داد. محمدجواد ابراهیمی مدال‌های طلای جوانان جهان و طلای بزرگ‌سالان آسیا را در کارنامه خود دارد.

تکواندوکارهای بی‌شمار ایرانی در جمهوری آذربایجان

بازار مهاجرت به جز کشتی در سایر رشته‌های ورزشی مثل، تکواندو، جودو، شطرنج، هندبال، قایق‌رانی، ژیمناستیک، شمشیربازی و نجات‌غریق هم داغ بوده است. بعد از رفتن رضا مهمان‌دوست، پرافتخارترین مربی تکواندوی ایران به جمهوری آذربایجان، مهاجرت تکواندوکاران به این کشور هم شتاب گرفت. به گفته مهمان‌دوست، او به فکر دریافت مطالباتش برای درمان فرزندش بود اما موفق به وصول حقوقش نشد و فرزند خود را از دست داد. البته سرمربی اسبق تیم ملی تکواندو  مدتی پیش اعلام کرد که با مسئولان فدراسیون تکواندوی این کشور هم بر سر مسائل مالی به مشکل خورده و شش ماه است که او و شاگردانش حقوق‌هایشان را دریافت نکرده‌اند. سینا بهرامی، سهیلا سیاحی، پریسا کفایی، احمد محمدی و میلاد بیگی ازجمله ورزشکاران ایرانی هستند که به جمهوری آذربایجان رفتند. میلاد بیگی در المپیک 2016 ریو صاحب مدال برنز شد. راحله آسمانی از دیگر تکواندوکاران ایرانی است که رفتن را بر ماندن ترجیح داد. او به بلژیک رفت و در المپیک ریو هم شرکت کرد. آرش آقایی، محمد رشنونژاد و وحید سرلک در رشته جودو، ایمان جمالی در هندبال، مینا علیزاده، شروین پاک‌دلان در قایق‌رانی، پوریا پورابراهیم و محمود زاویه در نجات‌غریق، احسان خدادادی و محمد رمضان‌پور در ژیمناستیک، محمدحسین ابراهیمی در شمشیربازی، درسا درخشانی و الشن مرادی آماری از ورزشکارانی هستند که در این یک دهه اخیر در وهله اول به دلایل مختلفی همچون مشکلات مالی و ناتوانی در رسیدن به رویدادهای مهمی مانند بازی‌های المپیک تصمیم به مهاجرت گرفته‌اند. در صورتی که مشکلات ساختاری ورزش ایران حل نشود، بدون شک تعداد این مهاجران از این هم بیشتر خواهد شد.