۰ نفر

حضور خانواده‌ها در ورزشگاه بدون خواهر و همسر!

۲ اسفند ۱۳۹۷، ۶:۲۳
کد خبر: 337267
حضور خانواده‌ها در ورزشگاه بدون خواهر و همسر!

فدراسیون جهانی فوتبال ( فیفا) پیش از برگزاری دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا بین دو تیم پرسپولیس و کاشیما در ورزشگاه آزادی هشدارهایی مبنی بر عدم حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی داد و فدراسیون و فدراسیون‌نشین‌ها را بر آن داشت تا برای حل این مشکل اقداماتی مؤثر کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین، سپهر خرمی در شرق نوشت: اگرچه همان زمان که تب این داستان بالا گرفته بود، فدراسیون نشان داد در حل‌وفصل این موضوع مصر است ولی با مرور زمان دغدغه حضور زنان در ورزشگاه کم‌رنگ‌تر شد؛ این کم‌رنگی اما تا همین یکی، دو روز پیش بود؛ بخش فرهنگی فدراسیون فوتبال در جدیدترین نظریه عجیب خود عنوان کرده «برای مسابقات مقدماتی المپیک 2020 توکیو که ایران میزبان آن است قصد دارد حضور خانواده‌ها را در ورزشگاه آغاز کند».

این مسئله به خودی خود اصلا عجیب نیست و روی کاغد حتی قابل‌ تقدیر و قدمی رو به جلو نیز به نظر می‌رسد اما زمانی که مشاور فرهنگی و اجتماعی فدراسیون فوتبال از نحوه اجرائی‌شدن این طرح دفاع می‌کند و آن را توضیح می‌دهد، مشخص می‌شود که پیاده‌شدن آن حتی در صورت اجرا، ابهامات و نواقص زیادی خواهد داشت. هنوز طرح غلام‌حسین زمان‌آبادی درخصوص تقدیر و بدرقه از ملی‌پوشان ایران پیش از اعزام به مسابقات جام ملت‌های آسیای 2019 از یادها نرفته که طرح پیشنهادی‌اش برای حضور خانواده‌ها در تعطیلات نوروز و حمایت از تیم فوتبال امید هم رو شده است؛ مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال  پیرامون این مسئله و جزئیات این برنامه می‌گوید: «برای حل معضلی که در ورزشگاه‌ها به وجود آمده، دو راهکار وجود دارد. یک راه این است که بخش‌نامه‌ای حاکمیتی صادر کرده و از نیروی انتظامی استفاده کنیم. این راه به این دلیل اجرائی نیست که مردم ما از لحاظ فرهنگی پیشرفت کرده‌اند و همچنین آن‌قدر باهوش هستند که اگر مسئله‌ای باب میلشان نباشد بتوانند آن را به راحتی دور بزنند. راه دوم این است که به جای برخورد حاکمیتی، از خود مردم یعنی از خود لیدر و هوادار استفاده کنیم. نگاهی که من در بحث فرهنگی دارم این است که باید کار سازماندهی هواداران را به خود هواداران بسپاریم. ما جایگاه‌های ۵، ۶ و ۷ ورزشگاه آزادی را نه به عنوان جایگاه خانواده بلکه به عنوان جایگاه ویژه در نظر گرفته‌ایم. توصیه ما این است که اگر پدری با فرزندش می‌خواهد به ورزشگاه بیاید، به این سه جایگاه مراجعه کند. ما باید برای این سه جایگاه برنامه‌ریزی کنیم. اولا این سه جایگاه باید شماره‌گذاری شوند تا بتوانیم بلیت‌فروشی الکترونیکی انجام دهیم. همچنین برای این جایگاه‌ها یک‌سری کارهای تشویقی در نظر خواهیم گرفت. مثلا اینکه هرکس بداند جایگاهش کجاست و بلیت که می‌خرد بتواند ۱۰ دقیقه قبل از بازی و بدون استرس به ورزشگاه بیاید».

ابهام اصلی اما جایی است که زمان‌آبادی از طرح «حضور خانواده‌ها» صرفا با حضور پدر و پسر در ورزشگاه یاد می‌کند و صحبتی از حضور همسر یا خواهر خانواده نمی‌شود. زمان‌آبادی در این باره پیشنهادی مطرح می‌کند: «در این طرح، ما در نظر داریم خانواده‌ها در کنار هم در پارک ارم یا بوستان گفت‌وگو حضور داشته باشند و پیش از آغاز مسابقه فوتبال، پدر و پسر به ورزشگاه می‌روند و مادر خانواده در پارک می‌ماند!» زمان‌آبادی درباره اینکه چنین مسئله‌ای پیش‌تر در ورزشگاه آزادی با حضور پدر و پسرها و بدون حضور زنان در حال انجام‌شدن است گفت: «بله با شما موافقم. ما در حال رایزنی هستیم تا شورای تأمین مجوز حضور تمام اعضای خانواده اعم از خواهر، مادر، پدر و پسر را در ورزشگاه صادر کند تا تمامی اعضای خانواده فارغ از جنسیت بتوانند کنار یکدیگر از تماشای مسابقه فوتبال در ورزشگاه دستگردی لذت ببرند اما اگر شورای تأمین مجوز صادر نکند ما می‌توانیم با سازماندهی مناسب حضور پدرها و پسرها را از پارک ارم به سمت ورزشگاه آزادی اجرائی کنیم. ما در نظر داریم با این کار به خانواده‌ها اطمینان دهیم جو ورزشگاه‌ها در حال سالم‌سازی است که یک بچه با پدرش با خیال راحت می‌تواند از دیدن فوتبال لذت ببرد!».

زمان‌آبادی همچنین درمورد اینکه هزینه این طرح تهران‌گردی از کجا تأمین می‌شود و هم‌زمان با برگزاری تور چه مکان‌هایی از تهران برای خانواده‌ها در نظر گرفته شده است، گفت: «خدمت شما عرض کنم منظور از تور تهران‌گردی، همان خدمات ایاب و ذهاب از پارک تا ورزشگاه و از ورزشگاه تا پارک خواهد بود که خانواده‌ها در کنار هم هستند! همچنین درخصوص هزینه، ما قصد داریم مبالغی را از خانواده‌هایی که در این تور ثبت‌نام کردند بابت یک وعده ناهار و یک بلیت مسابقه و هزینه اتوبوس دریافت کنیم اما می‌دانیم با توجه به شرایط اقتصادی کشور اگر هزینه‌های مصوب زیاد باشد، طبیعتا استقبالی از این طرح توسط خانواده‌های عزیز نخواهد شد پس باید طوری مدیریت هزینه کنیم که به کسی فشار نیاید چون نیت ما سالم‌سازی ورزشگاه‌ها و آشنایی خانواده‌ها با محیط ورزشی حرفه‌ای است».

زمان‌آبادی همچنین در پایان پیرامون اینکه چنین طرحی آیا در مسابقات لیگ برتر هم اجرائی خواهد شد یا صرفا جنبه شوی تبلیغاتی دارد، گفت: «فیفا به طور جد پیگیر حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال ایران است و بارها در این خصوص هشدار داده که اگر ما زمینه حضور زنان را فراهم نکنیم، نمی‌توانیم میزبانی مسابقات بین‌المللی و حتی تک‌دیدارهای ملی را برگزار کنیم پس با پیشنهاد این طرح درواقع ماکتی از حضور خانواده در مسابقات لیگ برتر را اجرائی خواهیم کرد؛ اگر شورای تأمین مجوز لازم را در این خصوص دهد».

گفتنی است پیش از اعزام تیم ملی فوتبال ایران به امارات، غلام‌حسین زمان‌آبادی طرح بدرقه از ملی‌پوشان را به شکلی لاکچری پیشنهاد داده بود که هیچ کدام از برنامه‌ها نه تنها اجرائی نشد بلکه به دلیل عدم برنامه‌ریزی صحیح با تیم ملی به طور کامل لغو شد. پیش‌تر عنوان شده بود «در کیش مربیان و بازیکنان تیم ملی فوتبال روی کشتی در خلیج فارس حرکت می‌کنند و هم‌زمان چند قایق جت در حالی که پرچم ایران را به اهتزاز درآورده‌اند، کشتی حامل ملی‌پوشان را اسکورت می‌کنند. گلباران‌شدن کشتی حامل اعضای تیم ملی فوتبال، از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده بود!».