۰ نفر

وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به سوال نماینده زابل:

وزارت ورزش برای بهره برداری از ۴۹۰ پروژه ورزشی برنامه دارد

۳ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۷
کد خبر: 302812
وزارت ورزش برای بهره برداری از ۴۹۰ پروژه ورزشی برنامه دارد

وزیر ورزش و جوانان عنوان کرد که وزارتخانه متبوعش برای بهره برداری از 490 پروژه ورزشی در سال 97 برنامه ریزی کرده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین، در نشست علنی امروز مجلس حبیب الله دهمرده در تشریح سوال خود از وزیر وزرش و جوانان گفت: بحث ورزش یک مقوله و ابزار سرگرم کننده نیست، بلکه امروز در همه جای جهان ورزش بخش جدایی ناپذیر جامعه و زندگی روزمره است و به عنوان یک مقوله فرهنگی اجتماعی آثار مهمی در ارتقای سلامت روانی و جسمانی دارد.

سرانه ورزش کشور از یک سوم جهانی کمتر است/ امکان ورزش برای همه مردم میسر نیست

نماینده مردم زابل در مجلس با بیان اینکه56 درصد جمعیت کشور دارای اضافه وزن هستند، گفت: سرانه ورزش کشور از یک سوم جهانی هم کمتر است.

دهمرده با بیان اینکه الفبای رونق ورزش کشور مستلزم زیرساخت ها، اماکن و فضای مناسب است، اظهار داشت: در حقیقت دسترسی آسان و ارزان آحاد مردم به ورزش، سنگ بنای توسعه ورزش در همه ابعاد تربیتی، همگانی تا قهرمانی و حرفه ای است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه 56 درصد جمعیت کشور دارای اضافه وزن هستند، عنوان کرد: براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی  25 درصد آنها به چاقی مبتلا هستند، همچنین 63 درصد زنان ایرانی دارای اضافه وزن هستند که 31 درصد آنها از چاقی رنج می برند.

وی با تاکید بر اینکه چاقی معضل قرن 21 است، گفت: در سازمان بهداشت جهانی اعلام شده است که در چنین شرایطی پرداختن به ورزش به عنوان اقدامی پیشگیرانه و موثر اهمیت پیدا می کند و این در حالی است که در چنین شرایطی امروز امکان ورزش برای همه مردم میسر نیست.

دهمرده با اشاره به اینکه سرانه فضاهای ورزشی جهان بین 2 تا 8 مترمکعب است، گفت: اما در ایران 65 سانتیمتر و از 42، 7 سانتیمتر سرپوشیده و 35 سانتیمتر روزباز است که از این میزان 60 درصد خاکی یعنی سرانه بدون در نظر گرفتن زمین های خاکی حدود 34 صدم مترمکعب است و به طور کلی سرانه ورزش کشور از یک سوم جهانی هم کمتر است.

وی در ادامه افزود: از سوی دیگر 4 هزار و 300 تا 4 هزار و 500 پروژه نیمه تمام ورزشی وجود دارد که بین 50 تا 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که اکثر آنها هم در مناطق محروم قرار دارند که اگر تمام می شد سرانه فضای ورزشی از یک سوم سرانه جهانی خیلی بهتر بود.

دهمرده خطاب به وزیر ورزش گفت: آقای وزیر چه میزان به جوانان باور دارید و به آنها توجه می‌کنید و چه تعداد از مدیران شما در بخش جوانان تخصص دارند، چرا به جوانان اعتماد ندارید و کار را به آنها واگذار نمی‌کنید؟

وی با اشاره به اینکه هیچ‌کس مخالف ورزش بانوان نیست، اظهار داشت: دستور دهید تا ساعت4 بعد از ظهر اماکن ورزشی در اختیار بانوان قرار گیرد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه امکان دسترسی آحاد مردم به ورزش‌های ارزان را فراهم کنید، خطاب به سلطانی فر گفت: متأسفانه از شما به عنوان وزیر ورزش فوتبال نام می‌برند، توسعه ورزش همگانی وظیفه شما است اما شما دستور دادید معاونت ورزش همگانی عزل شود.

دهمرده با اشاره به اینکه شما وزیر ورزش نقاط محروم، عشایری، روستایی و بانوان نیز هستید، اظهار داشت: ورود شما به جزئیات فوتبال باعث نارضایتی طرفداران شده و در ورزشگاه‌ها علیه شما شعار می‌دهند و این در حالی است که شما نتوانستید از حق تیم‌های فوتبال در میزبانی از تیم‌های خارجی در امن‌ترین کشور جهان دفاع کنید.

نماینده مردم زابل با طرح این سوال که هزار و 441 میلیارد ریال سهم ورزش از مالیات بر ارزش افزوده چه شده و در کجا هزینه شده است، گفت: چرا مردم هزینه کرد این اعتبار را لمس نمی‌کنند؟

دهمرده با بیان اینکه امروز ورزش به کالای لوکس تبدیل شده است، گفت: چرا علیرغم تأکید اصل سوم قانون اساسی امروز حتی یک نفر نمی‌تواند بدون هزینه ورزش کند؟ این در حالی است که مقرر شده بود امکان ورزش نیز مانند آموزش و پرورش به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گیرد.

وزارت ورزش برای بهره برداری از ۴۹۰ پروژه ورزشی برنامه دارد

در جلسه علنی امروز مجلس، مسعود سلطانی‌فر در پاسخ به سوال حبیب‌الله دهمرده نماینده زابل درباره برنامه این وزارتخانه برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام ورزشی گفت: در کشور ۹۰۰۰ مکان ورزشی روباز و سرپوشیده متعلق به وزارت ورزش است که با ۴۹۰ پروژه‌ای که امسال در دست احداث است و پروژه‌های ارگان‌ها، دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و شهرداری‌ها وضع سرانه ورزشی کشور از جهت امکانات بسیار بهبود پیدا کرده است.

سلطانی فر در ادامه افزود: 3 هزار مکان ورزشی در آموزش و پرورش در اختیار ۱۴ میلیون دانش آموز است. همچنین ۳۰۰ مجموعه ورزشی کارگری و هزاران مکان ورزشی توسط شهرداری‌ها احداث شده و 2 هزار مکان ورزشی توسط نیروهای مسلح به ویژه بسیج در مناطق روستایی و محروم ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه در دانشگاه‌ها هم مکان‌های ورزشی زیادی وجود دارد، گفت: بر این اساس سرانه ورزشی مکان‌های متعلق به وزارت ورزش ۷۸ سانتی‌متر مربع و با احتساب مکان‌های آموزش و پرورش، نیروهای مسلح، مجتمع های کارگری، شهرداری‌ها و دانشگاهها این سرانه به بیش از یک متر مربع افزایش یافته است.

وزیر ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه سرانه ورزشی تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله‌ دارد، گفت: ما هم قبول داریم که این امکانات عادلانه توزیع نشده و مناطق محروم مثل کردستان، سیستان و خراسان جنوبی، و همچنین مناطق مرزی و روستایی امکانات کمتری دارند. اما تمرکز ما این است که با منابع در اختیار خود با پایان دولت توازن و تعادلی در این زمینه ایجاد کنیم.

این عضو کابینه در ادامه افزود: تعداد کل پروژه‌های نیمه تمام بخش ورزش کشور تا روی کارآمدن دولت یازدهم ۵۳۵۵ مکان ورزشی بوده و هر ساله تعدادی از این پروژه‌ها به بهره برداری رسیده است.

سلطانی فر عنوان کرد: بر این اساس در سال ۹۲ بالغ بر ۱۳۲ پروژه، در سال ۹۳ بالغ بر ۲۰۵ پروژه در سال ۹۴ تعداد ۳۶۱ پروژه در سال ۹۵ تعداد ۱۷۱ پروژه و در سال 96 بالغ بر ۳۹۰ پروژه به بهره‌برداری رسیده و برنامه ریزی ما برای سال ۹۷ این است که ۴۹۰ پروژه بهره برداری شود.

۱۰ تا ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌ها نیاز داریم

وزیر ورزش با اشاره به اینکه ایجاد عدالت و توزیع عادلانه منابع در دستور کار این وزارتخانه است، اظهار داشت: تلاش ما این است که به استان های محروم و مناطق محروم استان‌های برخوردار توجه کنیم و تا حد زیادی توازن به وجود بیاوریم.

سلطانی فر با بیان اینکه در بین نوجوانان و جوانان ساکن مناطق مرزی و محروم در رشته‌های مختلف استعدادهای قابل توجهی وجود دارد، گفت: اگر زمینه بروز خلاقیت این نوجوانان و جوانان فراهم شود، می‌توانند افتخارآفرینی کنند؛ از جمله در استان سیستان و بلوچستان در رشته‌ کبدی و دو میدانی استعدادهای زیادی داریم که با فعال کردن پایگاه‌های کشف استعداد از آنها استفاده می‌کنیم.

وی در ادامه به تلاش وزارت ورزش  برای فعال شدن زمینه حضور بانوان در عرصه ورزش ‌های قهرمانی اشاره و عنوان کرد: در بازی‌های جاکارتا حضور پررنگ بانوان را شاهد بودیم تا جایی که آنها موفق شدند یک سوم مدال‌های کاروان ایران را کسب کنند.

سلطانی فر در ادامه افزود: ما تلاش می‌کنیم امکانات بیشتری را خصوصا در مناطق محروم فراهم کنیم و از همه منابع استفاده کنیم تا با توزیع عادلانه آنها ضریب بهره برداری را بالا ببریم.

این مقام مسئول با بیان این که ۱۳۵ پروژه با استفاده از خیرین ورزش‌یار در دست اجراست، گفت: با کمک نمایندگان و با استفاده از ماده ۱۸۰ برنامه پنجم توسعه تلاش کردیم توازنی به وجود بیاوریم. همچنین با کمک و همت نمایندگان اختصاص ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده به ورزش در برنامه ششم گنجانده شد که در نتیجه سال گذشته و امسال رقم خوبی برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام اختصاص یافت.

سلطانی فر اضافه کرد: اگرچه هنوز هم این رقم مطلوبی نیست، اما تلاش ما این است که از همه ردیف‌ها و منابع و امکانات برای بهره برداری از پروژه‌های بیشتری استفاده کنیم.

وی خطاب به نمایندگان گفت: همانطور که در برنامه ششم توسعه به ورزش کمک کردید، باز هم ما را یاری کنید، زیرا با داشتن منابع بیشتر سرعت تکمیل پروژه‌ها افزایش می‌یابد.

وزیر ورزش در پایان عنوان کرد: ما در حال حاضر ۱۰ تا ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌ها نیاز داریم که با کمک مجلس قدم‌های بیشتری در این زمینه برداریم.

نماینده زابل از توضیحات وزیر ورزش و جوانان قانع شد

نماینده مردم زابل در مجلس از توضیحات مسعود سلطانی فر در خصوص برنامه وزارت ورزش و جوانان برای تکمیل طرح های نیمه تمام ورزشی قانع شد.

در نشست علنی امروز مجلس سوال حبیب الله دهمرده در خصوص برنامه وزارت ورزش و جوانان برای تکمیل طرح های نیمه تمام ورزشی از وزیر ورزش و جوانان مطرح شد که پس از توضیحات سلطانی فر، نماینده زابل اعلام کرد که مشروط به توجه به مناطق محروم از پاسخ وزیر قانع شده است.