۰ نفر

نصیب ما از برکات جام جهانی چیست؟

۲۸ تیر ۱۳۹۷، ۶:۱۶
کد خبر: 286297
نصیب ما از برکات جام جهانی چیست؟

اگر بیراه نگویم و مبالغه نکنم، ورود زنان به استادیوم‌ها و جلوگیری از سانسورهای بی‌دلیل صدا و سیما دو تا از بزرگ‌ترین مطالبات مردم در چند وقت اخیر بوده. هنوز یادمان نرفته دربی و رفتن چند دختر جوان جلوی ورزشگاه و تا شب بازداشت شدن‌شان را. هنوز فراموش نکرده‌ایم جلوی چشم زنان ایرانی، ورود زنان سوری به ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی ایران _ سوریه را.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد،  هنوز عکس‌های دخترانی که برای ورود به ورزشگاه مجبور می‌شدند جنسیت خود را عوض کنند در صفحات مجازی دست به دست می‌شود. همان‌طور که ماجرای سانسور گرگ بیچاره لوگوی باشگاه رم هنوز از یاد کسی نرفته. مجموعه این اتفاقات روی هم تلنبار شد تا رسیدیم به جام جهانی.

با توجه به سانسورهای تلویزیون که هر روز رادیکال‌تر و بی‌منطق‌تر می‌شد، بحث پخش بازی‌ها دغدغه تمام فوتبال‌دوستان شد. همان‌طور که بعد از اعلام پخش بازی‌های ایران _ در استادیوم‌ آزادی از مانیتورهای ورزشگاه، داستان قدیمی ورود زنان به استادیوم‌ها داغ شد. همه احتمالا در جریان اتفاقات شب بازی ایران اسپانیا هستید. مجوز صادر شده، بلیت فروخته شده، دخالت برخی نهادها در نهایت دستور مستقیم رییس‌جمهور برای باز کردن در ورزشگاه. اتفاقی که البته به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد و انتقادات زیادی مطرح شد. تا جایی که دادستان کل کشور گفت از بازگو کردن آنچه در ورزشگاه آزادی هنگام پخش بازی ایران_ اسپانیا رخ داد شرم می‌کنم! در حالی که با احترام به ایشان، در فیلم‌ها و عکس‌های منتشر شده و گزارش نیروهای امنیتی و مسوولان آزادی، حاوی هیچ مورد شرم‌آوری نبود. همه‌چیز به صورت عادی برگزار شد و در نهایت به پایان رسید. از آن طرف بعد از به اوج رسیدن سانسور مسابقات جام جهانی در تلویزیون، حتی بازی‌های ایران، رییس‌جمهور کرواسی باعث شد خطوط قرمز این سازمان به شکل چشمگیری جابه‌جا شود. حضور کیتاروویچ در مراسم اهدای جوایز مسابقات باعث شد که تلویزیون نتواند تصاویر را سانسور کند؛ چون اگر می‌خواست این کار را کند تقریبا نود درصد تصاویر از بین می‌رفت. البته که بعد از این مساله هم دلواپسان و کیهانیان و همکاران‌شان ریختند وسط صحنه و فریاد وااسفا سر دادند که بگیرید جلوی این عادل فردوسی‌پور غرب‌زده را که اگر کار را تماما به او واگذار کنید، پس فردا باید در تلویزیون شاهد پخش مسابقات کشتی کج و شنای زنان باشیم! البته که باز هم عامه مردم هیچ واکنش منفی‌ای نسبت به تصاویر پخش شده در فینال نداشتند و به قول فردوسی‌پور، دیدیم که تصاویر پخش شد و هیچ اتفاقی هم نیفتاد.

دو اتفاقی که رخ داد، بسیاری از معادلات را به هم ریخت. آن خط قرمزی که عده‌ای کشیده بودند و مدام بابت رد شدن از آن هشدار می‌دادند و می‌گفتند پشت این خط، بدبختی‌ است، تهاجم فرهنگی است، نابودی خانواده‌هاست و از بین رفتن دین و ایمان مردم، کارکرد تهدیدآمیز خودش را از دست داد. البته اکثر شهروندان که می‌دانستند پشت خط قرمز خبری نیست و اصلا برای همین هم در مقابل آن موضع‌گیری داشتند. در هر صورت تغییر مرزهای خطوط قرمز باعث شد مردم حس کنند که دارد اتفاقی می‌افتد و ان‌شاءالله بعد از سال‌ها یکی دو تا از درخواست‌های مبتنی بر منطق‌شان به رسمیت شناخته می‌شود. عده زیادی از کارشناسان در مورد رفتار صدا و سیما بعد از ماجرای رییس‌جمهور کرواسی و فینال جام جهانی، اعلام کردند که بازخورد مثبت این کار سازمان در بین عامه مردم، احتمالا باعث شود که سیاست‌های مسوولان صدا و سیما تغییراتی به نفع جذب مخاطب داشته باشد، در عوض این همه سال تلاش برای از دست دادن مخاطب. درباره ورود زنان به استادیوم هم تصور می‌شد که با توجه به دستور مستقیم رییس‌جمهور و دوباره انجام شدن این رخداد، کم‌کم باید شاهد حضور زنان همپای مردان در استادیوم باشیم.

ما امیدواریم فوتبال مشکلات‌مان را حل کند. در این بین هم اخبار ضد و نقیض زیاد به گوش می‌رسد. بعد از اینکه سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که ما مشکلی برای حضور زنان در استادیوم‌ها نداریم، ظهر دیروز هم خبری مثل بمب تمام فضای مجازی را پر کرد. به نقل از ایرنا معصومه ابتکار اعلام کرد که مجوز حضور زنان در استادیوم‌ها توسط شورای تامین صادر شده و زنان برای حضور در استادیوم‌ها مشکلی ندارند. موج خوشحالی مردم و دست به دست شدن خبر همه را به هیجان آورد. اما کمتر از دو سه ساعت بعد، تکذیبیه آن روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. خانم ابتکار در توییترشان اعلام کردند منظور من از مجوز حضور زنان همان مسابقات جام جهانی بوده! باورتان می‌شود؟ خانم ابتکار، معاون رییس‌جمهوری می‌آید و اعلام ‌می‌کند که زنان در زمان برگزاری جام جهانی هم می‌توانند به ورزشگاه بروند. یعنی سال ٢٠٢٢. مرسی خانم ابتکار که گفتید زنان اجازه دارند چهار سال بعد بروند سه تا بازی را از طریق مانیتور در ورزشگاه ببینند.

الغرض اینکه با وجود امیدواری‌های زیادی که جام جهانی در بین مردم به وجود آورده، گویا فعلا ما باید در تب و تاب نتایج امیدبخش این رقابت‌ها در کشور خودمان باشیم. باید امیدوار باشیم که صدا و سیما تغییر رویه بدهد و دلواپسان دست از نگرانی بردارند. ما همچنان با وجود همه ضد‌حال‌هایی که می‌خوریم، امیدواریم.