۰ نفر

مقایسه مارادونا و مسی در جام‌های جهانی

۲ تیر ۱۳۹۷، ۲۲:۰۹
کد خبر: 280544

مقایسه مارادونا و مسی در جام‌های جهانی

دو ستاره تیم ملی فوتبال آرژانتین عملکرد متفاوتی در جام‌های جهانی داشتند.

به گزارش آس، دیگو آرماندو مارادونا و لیونل مسی برای بهترین بازیکن تاریخ فوتبال آرژانتین رقابت می‌کنند. آن‌ها هم‌چنین می‌خواهند بهترین بازیکن تاریخ جهان شوند. در این میان ستاره‌هایی هم‌چون پله و کریستیانو رونالدو نیز وجود دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مارادونا در مجموع ۹۰ بازی برای تیم‌ ‌ملی انجام داد و توانست ۳۴ گل به ثمر برساند. در مقابل لیونل مسی در ۱۲۴ بازی ۶۴ گل به ثمر رساند و ۴۳ پاس گل داد. او توانست با این رکورد از گابریل باتیستوتا با ۵۴ گل پیشی بگیرد. هر دو مهاجم آرژانتینی در چهار جام جهانی حضور داشتند و اکنون مسی در حال‌ رقابت در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه است و پس از شکست سنگین تیمش مقابل کرواسی در شرایط خوبی قرار ندارد. مارادونا به همراه تیم‌ ‌ملی آرژانتین توانست یک بار فاتح جام جهانی شود. این اتفاق در سال ۱۹۸۶ رخ داد. چهار سال پیش مسی می‌توانست فاتح جام جهانی شود اما آرژانتین با یک گل در فینال مغلوب شد و فرصت قهرمانی را از دست داد.

در مجموع مارادونا ۲۱ بازی در جام جهانی انجام داد و توانست هشت گل به ثمر برساند و هفت بار پاس گل بدهد. آمار این بازیکن در جام جهانی ۱۲ برد، چهار مساوی و پنج شکست است. این‌ در حالی است  که ستاره بارسلونا ۱۷ دیدار را در جام جهانی تجربه کرده است و پنج گل  نیز به ثمر رسانده است. او هم‌چنین چهار پاس گل داده است. مسی در این مدت یازده پیروزی، سه تساوی و سه شکست را تجربه کرد. مقایسه مارادونا و مسی همیشه وجود داشته است. او شماره "۱۰" بارسلونا و تیم‌ ‌ملی را بر تن دارد. نحوه بازی، فیزیکش و دریبل زنی‌اش مانند مارادونا است. با این حال همیشه در مورد رهبری او در تیم بحث وجود دارد.

مارادونا در سال ۱۹۸۹ نخستین جام جهانی‌اش را تجربه کرد. در حالی که تنها ۲۲ سال داشت. او به همراه تیم‌ ‌ملی توانست در پیروزی چهار بر یک مقابل مجارستان دو گل به ثمر برساند و راهی مرحله دوم شود اما در این مرحله مغلوب برزیل و ایتالیا شد. ستاره آرژانتینی در سال ۱۹۸۶ تیمش را رهبری کرد و توانست جام قهرمانی را بالای سر ببرد. مارادونا در بازی‌ برابر کره سه پاس گل داد. هم‌چنین مقابل ایتالیا گلزنی  کرد و در دیدار برابر بلغارستان دوباره یک پاس گل داد. آلبی سلسته در مرحله یک هشتم نهایی اروگوئه را پشت سر گذاشت و در مرحله یک چهارم نهایی با دو گل تاریخی مارادونا دو بر یک تیم‌ ‌ملی فوتبال انگلیس را شکست داد. او یکی از گل‌ها را پس از پشت سر گذاشتن همه بازیکنان حریف و دروازه‌بان به ثمر رساند و دیگر گلش را با دست وارد دروازه‌ انگلیس کرد. این گل به "دست خدا" مشهور شد. دو گل دیگر مهاجم آرژانتینی در نیمه نهایی مقابل بلژیک به ثمر رسید. تیم‌ ‌ملی آرژانتین با دو گل حریف اروپایی خود را شکست داد و در فینال سه بر دو برابر آلمان پیروز شد تا جام قهرمانی را بالای سر ببرد. مارادونا در این بازی یک پاس گل به خورخه بورچاگا داد. در سال ۱۹۹۰ مارادونا دوباره تیمش را در جام جهانی ایتالیا رهبری کرد. آلبی سلسته فینالیست شد اما در بازی فینال با یک گل مغلوب آلمان شد. مارادونا در این بازی تاثیرگذار نبود. با این حال در دیدار برابر تیم‌های ملی رومانی و برزیل نقش مهمی داشت و در مرحله یک چهارم نهایی گلزنی کرد. آخرین حضور ستاره آرژانتینی در جام جهانی ۹۴ بود. او در دیدار برابر یونان درخشید و در پیروزی تیمش مقابل تیم‌ ‌ملی نیجریه نقش داشت اما پس از مثبت اعلام شدن تست دوپینگ جام جهانی را از دست داد. آرژانتین نیز در مرحله یک هشتم نهایی برابر رومانی شکست خورد و حذف شد.

از طرفی مسی نخستین جام جهانی‌اش را در حالی که ۱۹ سال داشت در سال ۲۰۰۶ در آلمان تجربه کرد. او تنها در دیدار برابر هلند به عنوان بازیکن اصلی به میدان رفت و در مقابل تیم‌ ‌ملی صربستان در دومین بازی مرحله گروهی گلزنی کرد. مسی در شب شکست تیمش مقابل آلمان در مرحله یک چهارم نهایی حضور نداشت. آلبی سلسته در ضربات پنالتی‌ یک شکست تلخ را تجربه کرد. مهاجم آبی‌ اناری‌ها در جام جهانی ۲۰۱۰ مسئولیت بیشتری داشت و ستاره تیمش محسوب می‌شد. او در همه بازی‌ها حضور داشت  ولی دوباره شکست را مقابل تیم‌ ‌ملی آلمان تجربه کرد. این اتفاق در مرحله یک هشتم نهایی رخ داد و آلبی سلسته با چهار گل مغلوب حریف اروپایی اش شد. مسی در دیدار برابر کره جنوبی و مکزیک پاس گل داد. در سال ۲۰۱۴ ستاره بارسلونا به دنبال فتح جام بود  ولی دوباره آلمان در مسیر این تیم قرار گرفت و اجازه نداد مسی جام  را بالای سر ببرد. گوتسه تک گل بازی را در وقت‌های ‌اضافه به ثمر رساند. مسی در مرحله گروهی نیز نقش تعیین کننده‌ای داشت و یک گل برابر بوسنی و ایران به ثمر رساند. او توانست در آخرین بازی برابر نیجریه دبل کند. تیم‌ ‌ملی آرژانتین در مرحله حذفی با گل آنخل دی ماریا در وقت‌های ‌اضافه به پیروزی دست یافت. پاس گل را مسی به دی ماریا داد. آلبی سلسته سپس در ضربات پنالتی‌ هلند را شکست داد و به فینال راه پیدا کرد. آخرین جام جهانی مسی اکنون در حال برگزاری است. آینده آرژانتین مشخص نیست چون این تیم از دو بازی خود تنها یک امتیاز آن هم برابر تیم‌ ‌ملی فوتبال ایسلند به دست آورده است. مسی در آن بازی یک پنالتی‌ را از دست داد. اکنون آینده این تیم به نیجریه و ایسلند وابسته است. تیم‌ ‌ملی آرژانتین باید مقابل تیم آفریقایی پیروز شود و شاهد تساوی یا شکست ایسلند برابر کرواسی باشد تا بتواند به دور بعد صعود کند. مسی اکنون ۳۰ ساله است و می‌تواند آخرین جام جهانی‌اش را در قطر زمانی که ۳۴ ساله است تجربه کند.

افراد زیادی در مورد مارادونا صحبت می‌کنند که توانست جام جهانی ۱۹۸۶ را به همراه تیم‌ ‌ملی به دست آورد اما مسی با وجود بازیکنان سطح بالا در تیم‌ ‌ نتوانسته است به آن دست یابد. واقعیت این است که هر دو بازیکن جزو بهترین‌ها هستند و در کنارشان بازیکنان خوبی وجود داشتند تا آن‌ها را در رسیدن به اهداف‌شان کمک کنند. زمانی که آلبی سلسته در سال ۸۶ فاتح جام جهانی شد در ترکیبش پومپیدو، کوسیفو، براون، روجری، اولارتیکوئاچا، خیوستی، باتیستا، انریکه، بورچاگا، مارادونا و والدانو حضور داشتند. این در حالی بود که تیم‌ ‌ملی آرژانتین در فینال جام جهانی ۲۰۱۴ از سرخیو رومرو، زابالتا، گارای، دمیکلیس، روخو، ماسچرانو، بیگلیا، انسو پرس، ایگواین، مسی و لاوتزی بهره می‌برد.