۰ نفر

کشورها چقدر از میزبانی رویدادهای ورزشی سود می‌برند؟

اعداد طلایی از اقتصاد جام جهانی

۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۱۹
کد خبر: 279827
اعداد طلایی از اقتصاد جام جهانی

«چندان عادلانه نیست که رویداد بزرگ جام جهانی فوتبال را فقط به «اعداد سخت» و آمارها تقلیل دهیم. تورنمنت‌هایی مانند جام جهانی با شاخصی به‌نام «احساس خوب» و داستان‌های الهام بخشی از موفقیت همراه هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، گلدمن ساکس حتی نشان داده که بازار سهام میزبان جام جهانی و کشوری که جام را به خانه می‌برد، حداقل در کوتاه مدت رشد قابل توجهی دارد.» مجمع جهانی اقتصاد در بخشی از گزارشی که به تازگی درباره اقتصاد جام جهانی منتشر کرده، چنین نوشته است. اعداد سختی که این سازمان اقتصادی از آن نام می‌برد، سرشار از قصه و روایت‌های بکر هستند. در حال حاضر روسیه برای میزبانی جام جهانی 2018، 11 میلیارد دلار هزینه کرده است و می‌تواند طی یک دهه، 30 میلیارد دلار سود کسب کند. همچنین 220 هزار شغل نیز در این کشور ایجاد شده است.

 رویدادهای بزرگ ورزشی می‌توانند آنقدر برای اقتصاد کشور میزبان مؤثر باشند که آنها را به یک اقتصاد نوظهور تبدیل کند یا به سرباری برای کل ملت تبدیل شود. ژاپنی‌ها در سال 1964 موفق به برگزاری المپیک در توکیو شدند. دولت در آن سال المپیک را یکی از مهم‌ترین محل‌های کسب درآمد معرفی کرد و خیلی سریع برنامه ساخت‌وساز و بهبود خدمات و حمل‌ونقل در دستور کار قرار گرفت. مطالعاتی که بعداً در مورد اقتصاد ژاپن صورت گرفت نشان داد نرخ رشد سالانه تولید ناخالص داخلی ژاپن پس از برگزاری المپیک از 10.1درصد به 26.1درصد رسید.

سال 2014 در برزیل، گرافیتی معروفی روی دیوارهای کوچه و خیابان‌ها نقش بسته بود. جوانی سیاه پوست با سری بزرگ و بدنی نزار کارد و چنگال را به نشانه اعتراض و به شکل عمودی در دست نگه داشته بود و در بشقاب خالی‌اش یک توپ فوتبال قرار داشت. این گرافیتی اعتراضی به هزینه‌های سنگین برگزاری جام جهانی در برزیل در شرایط اجتماعی متفاوت خود برزیلی‌ها بود. حالا برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که برزیل بعد از برگزاری جام جهانی و المپیک توانست زیرساخت‌هایش را توسعه دهد و به اقتصادی نوظهور تبدیل شود اما برخی از گزارش‌ها نیز از آثار منفی حکایت دارد. بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، گرانترین ورزشگاه جام جهانی برزیل حالا به یک پارکینگ تبدیل شده است در حالی که هزینه جام جهانی برای این کشور 11 تا 14 میلیارد دلار برآورد می‌شود. دادگاه ملی برزیل استنتاج کرده است که این میزان هزینه می‌توانست پولی را که در یک سال برای سیستم رفاه اجتماعی کل مردم برزیل پرداخت می‌شود، دو برابر کند.

در سال ۲۰۱۰ هزینه برگزاری جام جهانی فوتبال در آفریقای جنوبی از پیش‌بینی دولت این کشور بیشتر شد، اما عمده‌ترین هزینه‌ای که در طی این رویداد صورت گرفت، تخصیص یک میلیارد و 300 میلیون دلار برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و در نهایت صرف مبلغ 392 میلیون دلار برای بهبود شرایط و نوسازی بنادر ورودی آفریقای جنوبی بود. پول‌هایی که مستقیماً به توسعه خود این کشور انجامید.

 جام جهانی با اقتصاد روسیه چه می‌کند؟

«گزارشی جدید در مورد تأثیرات اقتصادی این مسابقات نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی روسیه طی 10 سال از سال 2013 تا 2023 تحت تأثیر جام جهانی حدود 26 تا 30.8 میلیارد دلار رشد خواهد کرد. این رشد به خاطر رشد گردشگری، افزایش هزینه‌های بزرگ مقیاس روی ساخت و ساز و تأثیرات بعدی به خاطر سرمایه‌گذاری دولت در این حوزه هاست. همچنین پیش‌بینی می‌شود که جام جهانی روس‌ها را به فعالیت و ورزش بیشتر و بیشتر تشویق می‌کند و این باعث می‌شود تا آنها با روزهای بیمار کمتری مواجه باشند که با توجه به سلامت نیروی کار، روی اقتصاد تأثیرگذار خواهد بود.» آسوشیتدپرس، گزارش یک سازمان تحقیقاتی را چنین نقل می‌کند. اما مجمع جهانی اقتصاد با بدبینی درباره تأثیر این هزینه‌ها بر اقتصاد می‌نویسد:«پولی که برای ایجاد زیرساخت‌های جدید یا به روز کردن قدیمی‌ها صرف می‌شود، اگر برای سرمایه‌گذاری بلند مدت در نقاط بحرانی اقتصاد خرج شود، هوشمندانه تراست.

ساخت و سازهای بزرگ مقیاس رشد اقتصادی را تنها در کوتاه مدت تقویت می‌کنند اما بهبود زیرساخت‌ها می‌تواند سود درازمدتی را برای کل جامعه به همراه بیاورد. این مسأله هم ممکن است درست باشد که «افزایش هزینه‌های دولتی می‌تواند به رشد تولید ناخالص داخلی بینجامد.» اما گزارش رشد و توسعه مشارکت جهانی در مجمع جهانی اقتصاد استدلال می‌کند که تمرکز بر رشد همه جانبه بسیار مهم‌تر است.این گزاره به معنای آن است که باید بر هر دو جنبه رشد اقتصادی و پیشرفت‌های پایدار بر پایه استانداردهای زندگی  توجه داشت.»

بر اساس گزارش سایت داده‌پردازی استاتیستا، روسیه برای تأمین جوایز 400 میلیون دلار، تولید محتوای تلویزیونی 241 میلیون دلار، بهره‌برداری از باشگاه‌ها 209 میلیون دلار، فناوری اطلاعات 78 میلیون دلار و برای اقامت تیم‌ها ۴۰میلیون دلار پول خرج کرده است. سایت فیفا هم اعلام کرده که ۱۲ استادیوم ورزشی با ظرفیت ۵۵۰ هزار نفر در روسیه میزبان بازی‌ها خواهد بود. ۲۷ هتل جدید، ۱۳ بیمارستان و ۱۲ ایستگاه برق برای برگزاری بهتر مسابقات ایجاد شده و برای ساخت ۱۰ استادیوم ۱۳ هزار نفر به کار گرفته شدند.

ماکسیم اورشکین، وزیر توسعه اقتصادی روسیه نیز چند روز پیش گفته بود:«گردشگران خارجی که برای جام جهانی سفر می‌کنند، 1.6 میلیارد دلار به اقتصاد روسیه تزریق خواهند کرد. همچنین مدرن‌سازی زیرساخت‌های روسیه که برای جام جهانی انجام شد، اثر مثبتی روی بخش‌های اقتصادی و کیفیت زندگی مردم خواهد داشت. با ساختن و نوسازی هتل‌های مدرن، فرودگاه‌ها و جاده‌ها، فعالیت مردم در مناطق مختلف کشور افزایش خواهد یافت و کسب و کارها تسهیل خواهد شد. بگذارید این طور بگویم که از نوگرود تا روستوف، چهره شهرها تغییر خواهد کرد.»