۰ نفر

جام جهانی روسیه تحت‌تأثیر ماه مبارک رمضان

۶ خرداد ۱۳۹۷، ۴:۱۲
کد خبر: 274368
جام جهانی روسیه تحت‌تأثیر ماه مبارک رمضان

با نزدیک شدن به جام‌جهانی فوتبال هرروز ابعاد تازه‌تری از این رقابت‌ها منتشر می‌شود که قابل توجه است؛ یکی از مسائلی که از نظر شرعی نیز اهمیت زیادی دارد، همزمانی ماه مبارک رمضان با دوران آماده‌سازی تیم‌های حاضر در جام‌جهانی برای حضور در رقابت‌ها است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، براساس تقویم شمسی آخرین روز ماه رمضان ٢٤ خردادماه خواهد بود و جام‌جهانی نیز رسما با مسابقه روسیه و عربستان کلید می‌خورد. منتهی دوران آماده‌سازی تیم‌های حاضر در رقابت‌ها با ماه مبارک رمضان همزمان شده است. به عبارت بهتر دقیقا یک ماه قبل از جام‌جهانی مسلمانان ۳۰ روز روزه خواهند گرفت و این مسأله به دغدغه ٦ تیم مسلمان حاضر در این رقابت‌ها تبدیل شده است.

مشکلات ٦ تیم مسلمان

تیم‌های ملی مصر، ایران، مراکش، سنگال، نیجریه و عربستان ٦کشور مسلمانی هستند که باید در رقابت‌های جام‌جهانی به میدان بروند و به همین دلیل تحت فشار قرار می‌گیرند. همین امر باعث شد از ماه‌ها قبل مربیان و مدیران برخی کشورهای مسلمان اعتراض‌هایی به زمان برگزاری جام‌جهانی انجام بدهند. به‌عنوان نمونه هکتور کوپر، سرمربی پرآوازه تیم‌ملی مصر که بازیکنانش اعتقاد مذهبی قوی دارند، اعتراض کرد و گفت: «پیش از جام‌جهانی یک مشکل دارم که آن ماه رمضان است. بازیکنانم از زمانی که خورشید طلوع می‌کند و تا غروب آفتاب روزه خواهند بود. من چگونه می‌توانم آنها را تمرین بدهم؟»

مشکل حاد عربستانی‌ها

در بین ٦ تیم مذکور کار عربستانی‌ها بسیار سخت‌تر خواهد بود. طبق تقویم آخرین روز ماه مبارک رمضان برابر با شروع جام‌جهانی است که در این روز روسیه با عربستان دیدار خواهد کرد. در این بین عربستانی‌ها کاملا نگران این تقارن هستند و نمی‌دانند چه راهکاری باید در نظر بگیرند. اگر بازیکنان این تیم بخواهند آن روز روزه بگیرند باید با شرایط خاصی افتتاحیه جام‌جهانی را انجام دهند که شاید چندان منطقی نباشد. خوزه آنتونیو پیتسی سرمربی عربستان نیز این مشکل را بیان کرد و گفت: «در قرآن آمده است اگر در سفر باشید نباید روزه بگیرید. ما کارهایی دراین‌باره کردیم و گفت‌وگوهایی انجام دادیم. با نزدیک شدن به رقابت‌های جام‌جهانی مشکلات‌مان بیشتر می‌شود و از سوی دیگر آخرین روز ماه رمضان ما باید با روسیه اولین بازی‌مان را انجام دهیم. من نمی‌دانم چه زمانی بازیکنانم را تمرین بدهم؛ در طول روز که نمی‌شود درست تمرین کنیم، از این‌رو بعد از افطار هم شرایط خوبی برای تمرین نیست. چرا که بازیکنی که غذا خورده درست نیست به زمین بیاید و بدود. فقط نیمه شب می‌ماند؛ آیا من می‌توانم بازیکنم را آن زمان به تمرین بکشم؟ این علمی است؟ با شروع ماه رمضان هنوز هم به نتیجه درستی در این خصوص نرسیده‌ایم. باید بازهم صحبت کنیم؛ شاید الان مشکلات زیادی نباشد اما روزهای پایانی ماه رمضانی که منتهی به بازی ما با روسیه می‌شود کارمان دشوارتر می‌شود. باید دنبال راه‌حل باشیم.»

شرایط ویژه برای ایران و مراکش

چنین معضل مشابهی بازی ایران و مراکش را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. طبق برنامه روز ٢٥ خردادماه که مصادف با عید سعید فطر است ایران و مراکش اولین بازی‌شان در جام بیست‌ویکم را برگزار می‌کنند. اگر بازیکنان دو کشور مسلمان بخواهند وظایف شرعی خود را اجرا کنند آنها تمرینات مهم چند روز قبل از این مسابقه را به دلیل روزه بودن با شرایط نه چندان مناسب برگزار می‌کنند و این موضوع می‌تواند روی بازی‌ اول که حساسیت زیادی هم دارد، تأثیر بگذارد. از سوی دیگر برنامه‌ریزی جام‌جهانی که تغییر نخواهد کرد و به نظر می‌رسد تیم‌های مسلمان حاضر باید به دنبال چاره‌ای باشند تا ماه رمضان تأثیر کمتری روی بازیکنان‌شان بگذارد.