۰ نفر

دبیر فدراسیون ورزش های ناشنوایان؛

تیشه گران: در حق ورزشکاران ناشنوا ظلم می‌شود

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۶:۱۶
کد خبر: 272633
تیشه گران: در حق ورزشکاران ناشنوا ظلم می‌شود

دبیر فدراسیون ورزش های ناشنوایان با بیان اینکه نباید نگاه تبعیض آمیزی نسبت به ورزشکاران رشته های مختلف داشت، گفت: پاداش قهرمانان ما نسبت به قهرمانان المپیک و پارالمپیک بسیار ناچیز است و این ظلمی است که در حق ملی پوشان ناشنوا روا می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مهران تیشه گران اظهار داشت: ناشنوایان به دلیل معلولیتی که دارند، باید مورد حمایت جدی تری از سوی مسئولان قرار گیرند، اما چنانچه امکان حمایت بیشتری برای آنان وجود ندارد، می بایست در برخورد با موفقیت ها و افتخار آفرینی این ورزشکاران نگاهی بدون تبعیض و متناسب با میزان موفقیت های آنان داشت.

وی همچنین به وجود تفاوت در پاداش قهرمانان المپیک و پارالمپیک اشاره کرد و گفت: در حالی که ما از حمایت کمتر کمیته ملی المپیک برخورداریم، پاداش قهرمانان ما نیز نسبت به قهرمانان المپیک و پارالمپیک بسیار ناچیز است که خود ظلمی مضاعف محسوب می شود.

به گفته تیشه گران در حالی که قهرمانان المپیک و پارالمپیک 300 سکه به عنوان پاداش دریافت می کنند به قهرمانان المپیک ناشنوایان 40 سکه پرداخته می شود.

وی در ادامه یادآور شد: اعتبار سال 97 ما هنوز مشخص نشده و تصور نمی کنم افزایشی بیش از 10 درصد نسبت به سال گذشته داشته باشد که این مقدار اعتبار برای 18 رشته ورزشی فعال بسیار اندک و ناچیز است.

تیشه گران ادامه داد: این فدراسیون در اوایل فقط در 2 تا 3 رشته ورزشی فعالیت می کرد و اعتبار کمی که در گذشته به آن اختصاص داده می شد کفاف هزینه ها را می کرد اما این اعتبار در گذر زمان متناسب با توسعه رشته ها افزایش نداشت و همچنان برای فعالیت در چند رشته محدود است.

به گفته وی اعتبار فدراسیون ناشنوایان در سال 96، 2 میلیارد و 199 میلیون تومان بود.

وی با بیان اینکه فدراسیون، روسای انجمن های ورزشی را بر اساس توانمندی فنی و توانایی آنان در جذب حامی مالی انتخاب می کند، اظهار داشت: بر همین اساس رئیس انجمن کشتی خیلی دیر انتخاب شد و به دنبال آن اردوهای آماده سازی نیز بسیار دیرهنگام تشکیل شدند اما با این همه ما نسبت به نتایج آنان در رقابت های جهانی روسیه امیدواریم.

این مدیر با سابقه ورزشی اضافه کرد: بابک اسدی به عنوان رئیس انجمن کشتی ناشنوایان انتخاب شد و در حالی که قرار بود هزینه های اردوی آماده سازی و اعزام تیم را با جذب حامی مالی تامین کند، متاسفانه یک ماه پس از انتخابش در جریان اردوی آماده سازی به دلیل سکته قلبی به کما رفته و در بیمارستان بستری است.

تیشه گران ادامه داد: انتخابی کشتی آزاد و فرنگی اسفند ماه 96 در سه رده نوجوانان، جوانان و بزرگسالان انجام شد، اما با توجه به اینکه اسدی فرصتی برای جذب حامی مالی پیدا نکرد و از سوی دیگر هزینه اعزام سه تیم و تمرینات آنان بسیار بالا است، فدراسیون تصمیم گرفت به رغم برگزاری مسابقات انتخابی برای نوجوانان، فقط تیم های کشتی آزاد و فرنگی جوانان و بزرگسالان را به مسابقات جهانی روسیه اعزام کند.

مسابقات کشتی ناشنوایان جهان از 22 تا 30 خرداد ماه به میزبانی مسکو پایتخت روسیه برگزار می شود.

تیشه گران با بیان اینکه تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی ناشنوایان در آخرین دوره مسابقات جهانی که به میزبانی تهران برگزار شد، به ترتیب عنوان نخست و پنجم را از آن خود کردند، گفت: امیدوارم در کشتی آزاد با توجه به حضور محسن کاوه و همکارانش به عنوان کادر فنی و سابقه همکاری و شناختش از تیم، بتوانیم در روسیه از عنوان قهرمانی خود دفاع کنیم و کشتی فرنگی مان نیز امسال روی سکو برود.

دبیر فدراسیون ورزش های ناشنوایان اضافه کرد: البته در مسابقات کشتی جهانی ناشنوایان روسیه تمامی داوران همچون مسابقات فوتبال جهانی در کره جنوبی از کشور میزبان هستند و این شاید برای ما خوب نباشد.

به گفته وی امسال هدایت تیم ملی کشتی فرنگی ناشنوایان بر عهده حسن رنگرز و طالب نعمت پور است که با حضور این افراد ما شانس ارتقا جایگاه کشتی فرنگی را خواهیم داشت .

تیشه گران بار دیگر به کمی اعتبار فدراسیون ورزش های ناشنوایان اشاره کرد و گفت: ما ظرفیت بالایی در رشته های مختلف ورزشی داریم و حمایت وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک می تواند به توسعه این رشته ها و موفقیت های آنان در رویدادهای جهانی و آسیایی کمک کند.

وی اضافه کرد: با وجود اعتبار اندک برای ورزش ناشنوایان، فدراسیون اردوی تیم های ملی را به صورت منظم برگزار کرده و تیم ها را به رویدادهای مختلف جهانی و آسیایی اعزام می کند زیرا بیش از 50 درصد اعتبارات را از طریق حامیان مالی از جمله کمک های مردمی و سازمان بهزیستی تامین می کنیم.

دبیر فدراسیون با بیان اینکه امسال علاوه بر مسابقات جهانی فوتبال و کشتی، رقابت های جهانی فوتسال، بدمینتون و تیراندازی نیز در پیش است، گفت: ناشنوایان ایران عنوان قهرمانی فوتسال، فوتبال، کشتی، تکواندو، جودو و کاراته را طی سال های اخیر در اختیار داشته اند و حفظ هر یک از این عناوین مستلزم حمایت های مالی جدی است.