۰ نفر

آشنایی با ۱۲ ورزشگاه میزبان جام جهانی روسیه

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۱۲
کد خبر: 270528
آشنایی با ۱۲ ورزشگاه میزبان جام جهانی روسیه

یکی از مهم ترین موضوعاتی که هواداران فوتبال در روزهای منتهی به جام جهانی آن را دنبال می کنند، ورزشگاه هایی است که قرار است میزبان بازی های جذاب و هیجان انگیز فوتبال باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، کشورهای میزبان جام جهانی به طور معمول ورزشگاه‌هایی جدید با استفاده از آخرین فناوری‌های روز می‌سازند یا ورزشگاه‌های تاریخی و معتبر خود را به روزرسانی می‌کنند. 
کشور روسیه نیز از این قاعده مستثنی نیست و 12 ورزشگاه را برای میزبانی از 32 تیم حاضر در جام جهانی بازسازی کرده یا در سال‌های اخیر ساخته است. 
جذاب ترین ورزشگاه‌ها شاید برای علاقه مندان به فوتبال در ایران، ورزشگاه تاریخی لوژنیکی مسکو، محل برگزاری دیدار افتتاحیه و اختتامیه و همچنین ورزشگاه‌های کرستوفسکی، قازان و المپیک فیشت به عنوان ورزشگاه‌های میزبان تیم ملی فوتبال ایران به ترتیب برابر مراکش، پرتغال و اسپانیا باشد. 
تیم ملی فوتبال ایران در این دوره از رقابت‌ها در گروه دوم با پرتغال، اسپانیا و مراکش هم گروه است و امیدوار است بتواند بعد از 5 دوره حضور در این رویداد مهم، از مرحله گروهی به مرحله حذفی صعود کند. 

 ورزشگاه لوژنیکی (Luzhniki Stadium ) – مسکو
ورزشگاه لوژنیکی مسکو اولین ورزشگاهی است که پایتخت روسیه در آن مسابقات جام جهانی را میزبانی می‌کند. این ورزشگاه تاریخی، در سال 1956 و در زمان حکومت شوروی ساخته شد اما دولت روسیه برای میزبانی از مسابقات جام جهانی در سال 2017 آن را به طور کامل بازسازی کرد و ظرفیت آن را به 80 هزار نفر افزایش داد. این ورزشگاه تا به امروز میزبان بیش از 3 هزار مسابقه ورزشی باشگاهی و بین المللی بوده است.
مهم ترین نکته درباره این ورزشگاه آن است که مراسم افتتاحیه و دیدار تیم‌های روسیه و عربستان و همچنین دیدار فینال جام جهانی نیز در این ورزشگاه برگزار خواهد شد. 

ورزشگاه کرستوفسکی (Krestovsky Stadium ) – سن پترزبورگ
ورزشگاه کرستوفسکی یا سن پترزبورگ یکی از جذاب ترین ورزشگاه‌های جهان است که کمی‌در ساخت آن نیز تاخیر ایجاد شد ولی با این حال این ورزشگاه 65 هزار نفری در فروردین ماه سال گذشته تکمیل شد. کلنگ احداث این ورزشگاه پیشرفته و مجهز در سال 2007 به زمین زده شد اما 10 سال ساخت آن به طول انجامید.
این ورزشگاه در حقیقت ورزشگاه خانگی باشگاه زنیت سن پترزبورگ خواهد بود و هزینه احداث آن بالغ بر 1.4 میلیارد دلار بوده که چندین برابر رقم اولیه پیش بینی شده برای ساخت آن است.
جام کنفدراسیون‌ها در سال 2017 در این ورزشگاه برگزار شد و قرار است میزبان اولین دیدار تیم ملی فوتبال ایران یعنی برابر تیم ملی مراکش باشد. 
این ورزشگاه در جزیره کرستوفسکی در شهر سن پترزبورگ واقع شده و به عنوان یکی از ورزشگاه‌های میزبان جام ملت‌های اروپا نیز در نظر گرفته شده است.

قازان آرنا ( Kazan Arena ) -قازان
قازان را «پایتخت ورزشی روسیه» می‌دانند و ورزشگاه قازان آرنا یکی از مدرن ترین و جدیدترین استادیوم‌های این کشور است که با امکاناتی به روز و مجلل میزبان تماشاگران و تیم‌های مختلف فوتبال است. قازان آرنا در سال 2013 ساخته شده است و یکی از قدیمی‌ترین استادیوم‌های ورزشی این مسابقات به شمار می‌رود. در مسابقات جام جهانی فوتبال روسیه 2018 مسابقه ایران و اسپانیا در این استادیوم فوتبال برگزار خواهد شد. 
قازان آرنا ورزشگاهی با گنجایش 45 هزار و 379 نفر است. این ورزشگاه که ورزشگاه خانگی تیم روبین کازان در لیگ فوتبال روسیه نیز هست، قرار است یکی از ورزشگاه‌های میزبان مسابقات جام جهانی 2018 روسیه باشد. ساخت این ورزشگاه در سال 2010 آغاز شد و 450 میلیون دلار هزینه ساخت آن شده است.
دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و اسپانیا قرار است در این ورزشگاه برگزار شود. 
مراسم افتتاحیه و اختتامیه یونیورسیاد تابستانی سال 2013 و همچنین جام فوتبال کنفدراسیون‌ها در سال 2017 از جمله مسابقاتی بوده که در این ورزشگاه برگزار شده است. 

المپیک فیشت (Fisht Stadium ) – سوچی
ورزشگاه المپیک فیشت جهت میزبانی از مسابقات المپیک و پارالمپیک زمستانی 2014 سوچی در این شهر ساخته شد. این ورزشگاه با هزینه ای معادل 778.7 میلیون دلار ساخته شده و ظرفیت 47 هزار و 659 نفر را دارد.
و مهم ترین مسابقه ای که قرار است در این ورزشگاه برگزار شود، دیدار حساس و تعیین کننده بین تیم‌های فوتبال پرتغال و اسپانیا تیم‌های همگروه با ایران در گروه دوم جام جهانی است.

ورزشگاه سامارا (Samara Arena ) – سامارا
ورزشگاه سامارا که در شهر سامارا روسیه واقع شده است با نام کاسموس آرنا نیز شناخته شده است. این ورزشگاه که در جزیره ای خارج از شهر اصلی واقع شده به یک ورزشگاه کیهانی از سوی رسانه‌های روسی تشبیه شده است. این ورزشگاه که ورزشگاه خانگی تیم کریلیاست، 45 هزار نفر گنجایش دارد.

ورزشگاه موردویا آرنا (Mordovia Arena ) – سارانسک
سارانسک کوچک ترین شهر میزبان مسابقات جام جهانی 2018 است که ساخت ورزشگاه آن از سال 2010 آغاز شده است. این ورزشگاه در نزدیکی ایستگاه قطار و فرودگاه جدید شهر واقع شده است که موجب شده رسیدن به آن نسبت به ورزشگاه‌های دیگر ساده تر و بدون دردسرتر باشد. ورزشگاه موردویا که میزبان مسابقه فوتبال ایران و پرتغال در جام جهانی 2018 است. هزینه احداث این ورزشگاه 300 میلیون یورو بوده و 44 هزار و 442 نفر گنجایش دارد. 

ورزشگاه وولگوگراد آرنا (Volgograd Arena) – وولگوگراد
ورزشگاه وولگوگراد در نزدیکی رودخانه وولگا قرار دارد و به جای یک ورزشگاه قدیمی‌که در سال 1958 ساخته شده بود، قرار گرفته است. ساخت این ورزشگاه که از جمله جدیدترین ورزشگاه‌ها برای جام جهانی است، در سال 2015 شروع شد و در سال فروردین ماه به بهره برداری رسید. این ورزشگاه 45 هزار و 568 نفر گنجایش دارد. 

اکاترینبورگ آرنا (Ekaterinburg Arena ) – یکاترینبورگ
ورزشگاه اکاترینبورگ آرنا در سال 1975 و با ظرفیت 35 هزار نفر ساخته شده ولی سال گذشته میلادی دولت روسیه برای آماده کردن آن جهت میزبانی از دیدارهای جام جهانی، این ورزشگاه را به طور کامل بازسازی کرد.
در بازسازی این ورزشگاه، طراحی آن نیز تغییر کرد و تمامی‌امکانات آن مطابق با استانداردهای فیفا به روزرسانی شد. 

ورزشگاه کالینینگراد (Kaliningrad Stadium ) – کالینینگراد
استادیوم کالینینگراد که با نام آرنا بالتیکا نیز شناخته شده است یکی از جدیدترین ورزشگاه‌های ساخته شده در روسیه است که در فروردین ماه سال جاری به بهره برداری رسید. این ورزشگاه در فاصله 45 کیلومتری مرز لهستان قرار دارد. این ورزشگاه با هزینه ای معادل 257 میلیون یورو ساخته شده و 35 هزار و 212 نفر ظرفیت دارد. ورزشگاه کالینینگراد در جزیره اوکتیابرسکی(Oktyabrsky island)، در شرق مرکز شهر کالینینگراد، ساخته شده است.

ورزشگاه اسپارتاک (Spartak Stadium) – مسکو
در شهر مسکو به عنوان پایتخت روسیه دو ورزشگاه برای میزبانی از جام جهانی در نظر گرفته شده است. دومین ورزشگاه، ورزشگاه اسپارتاک یا «اوتکریتیه آرنا» (Otkrytiye Arena) است که در حقیقت ورزشگاه خانگی تیم فوتبال اسپارتاک مسکو محسوب می‌شود. ساخت این ورزشگاه در سپتامبر 2014 و با هزینه ای معادل 15 میلیارد روبل به پایان رسیده است. ظرفیت این ورزشگاه 44 هزار نفر است. برابر این ورزشگاه نیز مجسمه ای از اسپارتاکوس، انقلابی رم باستان قرار دارد. 

نیژنی نووگورود ( Nizhny Novgorod Stadium ) – نیژنی نووگورود
استادیوم نیژنی نووگورود یکی از ورزشگاههای جام جهانی 2018 است که در کنار رودخانه واقع شده است. بازسازی‌های انجام گرفته به روی این استادیوم ورزشی تا دسامبر 2017 به پایان می‌رسد و قرار است به یکی از خارق العاده ترین ورزشگاههای مسابقات جام جهانی 2018 تبدیل شود. استادیوم نیژنی نووگورود ظرفیت حدودی 45 هزار نفر را دارد.

ورزشگاه روستوف آرنا (Rostov Arena ) – روستوف-نادونو
روستوف آرنا نیز یکی دیگر از ورزشگاه‌هایی است که مسابقات جام جهانی 2018 در آن برگزار خواهد شد. ساخت این ورزشگاه از سال 2014 آغاز شد اما به دلیل اشتباهاتی که در ابتدا در ساخت آن بوجود آمد کمی‌دیرتر از حد معمول، یعنی سال 2017 ، به اتمام رسید. ظرفیت این ورزشگاه 45 هزار نفر است.