۰ نفر

نقش ورزش در اقتصاد جامعه

۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۰۰
کد خبر: 216102
نقش ورزش در اقتصاد جامعه

امروزه اکثر کشورهای توسعه یافته به نقش پر اهمیت ورزش در اقتصاد پی برده اند و یکی از برنامه ریزی های و درآمدزایی را بر پایه ورزش قراداده اند ولی در کشورهای جهان سوم هنوز به عنوان یکی بازی به این مهم نگاه می کنند و اهمیت چندانی برای این صنف قائل نشده و بیشتر در این کار هزینه می کنند ، تا درآمد حاصل نمایند .

احسان اسدی امروز در جهان اقتصادنوشت: اگر به مسابقاتی که در اکثر ورزشگاههای جهان برگزار می شود دقت نمایید متوجه می شوید که سکوها مملو از تماشگر بوده و همه چیز سر جای خود قرار دارد و آنها می توانند با این رویه درآمدزایی بالایی داشته باشند . توجه به مسئله ورزش می تواند سهم بسزایی بر افزایش درآمد مردم داشته باشد . مثلاً در یک مسابقه فوتبال بجز سهم بلیط فروشی می توان از درآمدی که از پارکینگ داری بدسته آمده همچنین اغذیه ، اجرای موسیقی ، انتظامات ، صدابرداری ، پخش تلویزیونی ، عکاسی ، مصاحبه ، نورپردازی و چندصد نفر دیگر که می توانند برای برگزاری یک مسابقه فوتبال مشغول به کار بوده و از این راه امرا معاش نمایند را در نظر گرفت به این مجموعه بازیکنان ، مربیان ، اعضای کادر فنی و داوران نیز اضافه کنید و حال توجه کنید که چرا در کشورهای دیگر برای ورزش چنین جایگاه بلندی در نظر گرفته اند . در واقع تأثیر ورزش و تربیت بدنی به عنوان یک پدیده تربیتی سازنده و مفید در غنای فرهنگی هر جامعه حائز اهمیت است چرا که امروزه تعداد علاقه مندان به ورزش به مراتب بیشتر از شرکت کنندگان آن است . اهمیت تربیت بدنی و ورزش در فرهنگ سازی و انتقال آن به دیگران به ویژه در دهه اخیر در انتقال میراث فرهنگی و ارزش های اخلاقی و انسانی جامعه خود به ملت های دیگر دو چندان می شود . این پدیده اجتماعی عصر حاضر ، که به طور کامل مملو از نقش همبستگی ، همکاری ، گذشت ، فداکاری ، دوستی ، صمیمیت و بسیاری از ارزش های انسانی و اجتماعی دیگر در موفقیت و پیروزی است به آسانی می تواند ضمن انتقال فرهنگ از یک نسل به نسل دیگر ، از یک ملت به ملت دیگر نشان دهنده غنای فرهنگی یک جامعه پویا و رو به رشد باشد . ورزش در ارتقای جایگاه اجتماعی سهم به سزایی دارد . خیلی از شاخص ها هستند که در ارتقای پایگاه اجتماعی مهم هستند ، مردم نگاهی که به نخبگان دارند آن را به عنوان یک قهرمان درست می کنند و می خواهند قشر جوان از آن الگو بگیرند .

جامعه ای که به ورزش اهمیت بدهد انحرافات و آسیب های اجتماعی در آن کمتر است ، انحرافات ، جامعه را به سوی انحلال می کشاند در جامعه ای که ورزش نباشد فساد هم بیشتر است فساد عامل انحلال بسیاری از دولت ها بوده است جامعه ای که به سوی ورزش پیش برود حتماً می تواند از انحلال و فساد جلوگیری کند . طبیعت انسان ها و عوامل محیطی و موقعیت فرد در اجتماع و نگاه مردم و انتظارات مردم در رشد اجتماعی خیلی موثر است ، ورزش یکی از شاخص هاست . رشد سریع دانش بشری در عرصه های گوناگون ، عصر حاضر را به عصر انفجار دانش و اطلاعات تبدیل کرده است . در چنین شرایطی جوامع مختلف برای هماهنگی و همراهی با رشد و توسعه جهانی و قرار گرفتن در طبقه کشورهای توسعه یافته ، سعی دارند تا با استفاده از حربه علم و دانش و کاربرد آن در عمل ، موقعیت خود را همچنان در سطح کشورهای توسعه یافته حفظ کنند . در واقع به نظر می رسد آن چه می تواند موجب عقب ماندگی و قرار گرفتن در زمره کشورهای توسعه نیافته در حال توسعه شود کم توجهی به تحقیق ، پژوهش ، علم و دانش حاصل از آن است . بدیهی است هر گونه سستی و کم کاری در این ارتباط ، رشد فرهنگی هر جامعه ای را دچار بحران کرده و در نتیجه آن جامعه عملاً در زمینه های مختلف اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و بسیاری از زمینه های دیگر ناتوان و به دیگران وابسته می شود ، شاید به همین دلیل است که ادیبان ، فرهنگ را معادل دانش ، فضل ، کمال و ادب ، آموختگی و تربیت تعریف می کنند .

رشد اقتصادی یکی از اساسی ترین مولفه های اقتصاد کلان است که دست یابی به آن به عنوان یکی از مهمترین اهداف دولتمردان و اقتصاددانان مطرح می باشد . سرمایه گذاری کارا بر منابع انسانی و فیزیکی یکی از راهکارهای رسیدن به نرخ رشد اقتصادی مطلوب است . در دنیای امروز از ورزش به عنوان یکی از این منابع ، بخصوص در کشورهای پیشرفته یاد

می شود که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در دوره های کوتاه مدت و بلند مدت بر رشد اقتصادی کشورها تاثیرگذار می باشد . طبق بررسی های به عمل آمده ، دلیل منفی و معنادار بودن رابطه امکانات ورزشی با رشد اقتصادی در گروه کشورهای با درآمد متوسط را می توان پایین بودن امید به زندگی که سبب کاهش نشاط می شود و کمتر بودن تعداد ورزشگاهها به ازای هر یک میلیون نفر که گرانی امکانات ورزشی را با خود به همراه دارد منجر به عدم بهره وری افراد در گروه کشورهای با درآمد متوسط و تأثیر منفی بر رشد اقتصادی می گردد . پس بهتر است در عصر حاضر مسئولان با دقت بیشتری به این مهم پرداخته و شرایطی را فراهم آورند که مردم بتوانند از این موهبت استفاده نمایند .