۰ نفر

زهرا نعمتی : ممنوع‌الخروجی مانع اهدافم نمی‌شود

۱۶ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۱۳
کد خبر: 210510
زهرا نعمتی : ممنوع‌الخروجی مانع اهدافم نمی‌شود

در روز‌های اخیر بار دیگر مباحث تازه‌ای در مورد اجازه خروج زنان از کشور توسط همسران‌شان مطرح شده است. حساسیت درباره این موضوع زمانی بیشتر شد که نیلوفر اردلان، فوتسالیست معروف ایرانی نتوانست تیم ملی را در یک اردوی خارجی همراهی کند.

 از آن زمان تا کنون فعالان حوزه زنان این مساله را پیگیری کرده‌اند که به صورت قانونی تسهیلاتی برای خروج زنان نخبه و ورزشکار ایجاد شود. چندی پیش رئیس فراکسیون زنان مجلس از ارسال طرح این فراکسیون برای تسهیل خروج زنان از کشور به مجلس خبر داد و گفت: «ما یک اصلاحیه روی ماده «18» (خروج زنان از کشور) آورده و مصادیقی را مشخص کردیم که خروج زنان از کشور راحت‌تر صورت گیرد. برای مثال، زنان نخبه علمی و سیاسی، زنانی که مشکلات اضطراری دارند یا می‌خواهند به دیدار والدین بروند، ورزشکاران، دانشجویان یا زنانی که قصد رفتن به حج دارند، فوت بستگان، شرکت در المپیادها، ازجمله این مصادیق به شمار می‌روند. قانون درباره خروج زنان وجود دارد اما ما بنا داریم، با ذکر این مصادیق کار را آسان‌تر کنیم.» پروانه سلحشوری اضافه کرد: «بازهم اجازه را به دادستانی دادیم تا درنهایت بتواند تصمیم بگیرد؛ یعنی به مراجع ذی‌صلاح این اجازه داده شده که در موارد دیگر به غیر‌از این مصادیق اگر اضطرار تشخیص داده شد، خروج زنان با اجازه دادستانی صورت گیرد. به عبارت دیگر، اگر دادستان در ۷۲ ساعت اجازه خروج را به خانمی ندهد یا با آن مخالفت کند، این خانم به دادگاه درخواست دهد و در صورت موافقت، زن اجازه خروج خواهد داشت که این شرایط ویژه برای نخبگان ورزشی و علمی محسوب می‌شوند.» او با اشاره به اینکه روز سه‌شنبه دو‌فوریت این طرح را به مجلس ارائه کردیم، گفت: «ما اصرار کردیم که این طرح باید دو‌فوریت باشد تا سریع‌تر در صحن مجلس بررسی و مورد تصویب قرار گیرد.»

بازگشت خانم کماندار

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان ، زهرا نعمتی یکی از پر آوازه‌ترین ورزشکاران زن ایرانی است که در سال‌های اخیر افتخارات متعددی برای کشور کسب کرده است. تورنمنت بین‌المللی تیروکمان معلولان جهان اولین رویداد رسمی بود که زهرا نعمتی طی یک سال گذشته و بعد از بازی‌های المپیک و پارالمپیک ریو در آن شرکت کرد. این رقابت‌ها دو هفته پیش به میزبانی‌جمهوری چک برگزار شد و این کماندار کشورمان با حضور در آن موفق شد ضمن رکوردشکنی، مدال طلای ریکرو انفرادی بانوان را از آن خود کند. این مدال در حالی به نام زهرا نعمتی ثبت شد که وی به دلیل آسیب دیدگی شرایط آمادگی خیلی ایده آلی ندارد با این حال توانست تا فینال پیش برود و در نهایت هم با غلبه بر حریفی از روسیه به این مدال دست یافت.

البته المپیک ۲۰۲۰ توکیو هم یکی از رویدادهایی است که زهرا نعمتی حضور در آن را در برنامه چندساله خود دارد. این در حالی است که وی بعد از المپیک ریو اعلام کرده بود به خاطر برخی محدودیت‌ها و ناملایمت‌ها تلاش دوباره برای کسب سهمیه المپیک را از برنامه‌اش خارج می‌کند؛ با این حال المپیک آتی بخشی از برنامه‌های آتی زهرا نعمتی را به خود اختصاص داده و حتی وی برای تسهیل حرکت در این مسیر، درخواست‌هایی را هم به‌طور رسمی به فدراسیون تیروکمان و کمیته ملی پارالمپیک ارائه کرده است. نعمتی در این باره عنوان می‌کند: در المپیک ریو شرایط روحی مناسبی نداشتم. شرایط مسابقه هم خیلی خوب برایم فراهم نبود. در واقع برای من به عنوان یک ورزشکار پارالمپیکی، شرایط خیلی خوبی برای المپیک ریو و حضور در آن فراهم نبود به گونه‌ای که بتوانم با خیال راحت کارم را انجام دهم. برخی عوامل بیرونی هم که آزاردهنده بود. این مسائل روی چگونگی حضورم و صحبت‌ها و تصمیماتی که آن زمان داشتم، تاثیرگذار بود. اما این امید را دارم که با تعامل میان فدراسیون تیروکمان و کمیته ملی پارالمپیک بتوانم دوباره شانس خود را برای حضور در بازی‌های المپیک امتحان کنم.

امیدوارم در آینده‌ای نزدیک نشستی میان مسئولان این فدارسیون و این کمیته برگزار شود تا من هم با برنامه‌ریزی دقیق‌تر کارم را دنبال کنم. این ورزشکار زن همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما در حالی از اهداف و برنامه‌های بزرگ تان صحبت می‌کنید که اخیرا از طرف همسرتان ممنوع الخروج شدید. البته با وجود آن در تورنمنت چک شرکت کردید. اطمینان دارید که این موضوع برای رویدادهای آتی و اعزام‌هایی که باید داشته باشید، مشکل‌سازنشود؟، عنوان می‌کند: من یک ورزشکار هستم و همیشه خودم را در قبال لطف و محبت مسئولان و مردم، مسئول می‌دانم. به کشورم و پرچم آن عِرق زیادی دارم و اجازه نمی‌دهم هیچ‌مشکلی مانع از تلاشم برای اهتزار در آمدن آن در میادین مختلف شود. همیشه تلاشم این بوده که حتی در سخت‌ترین شرایط، بهترین عملکرد ممکن را داشته باشم تا پاسخگوی محبت‌ها باشم. اجازه هم نمی‌دهم مسائل شخصی اینچنین روی کارم و اهداف و برنامه‌هایی که دارم، تاثیر بگذارد. خدا را شکر با وجود این مشکلات در تورنمنت چین شرکت کردم اما مشکل خاصی برایم پیش نیامد.