۰ نفر

رکورد علی دایی تا چه زمانی دست نخورده می‌ماند؟

۵ مرداد ۱۳۹۶، ۸:۳۳
کد خبر: 208287
رکورد علی دایی تا چه زمانی دست نخورده می‌ماند؟

«علی دایی» با ۱۰۹ گل ملی، بهترین گل‌زن ملی در تاریخ محسوب می‌شود. درست است که در فوتبال رکوردهای انفرادی چندان برجسته نمی‌شود؛ اما دایی با این تعداد گل سال‌هاست که بخشی از تاریخ فوتبال جهان را به خودش و ایران اختصاص داده است.

 دایی در آخرین روزهای سال ۲۰۰۳ با زدن یک گل به لبنان به ۸۵ گل ملی رسید و با شکستن رکورد ۸۴ گل ملی فرانس پوشکاش افسانه‌ای به بهترین گل‌زن ملی تاریخ تبدیل شد. دایی به آن رکورد بسنده نکرد و با اضافه‌کردن گل‌های ملی‌اش به ۱۰۹ رکوردی از خود به جا گذاشته که شکسته‌شدنش مأموریتی غیرممکن به نظر می‌رسد. در این ١٤ سال رکورد دایی دست‌نخورده باقی ماند و بازیکنی حتی فرصت نزدیک‌شدن به آن را پیدا نکرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق ، در ١٤ سال گذشته تمامی ١٠ گل‌زن برتر ملی جهان بازیکنان بازنشسته بودند و هیچ خطری کاپیتان سابق تیم ملی ایران را تهدید نمی‌کرد. رونالدو پرتغالی اما چند ماه پیش خود را وارد فهرست ١٠ گل‌زن برتر ملی جهان کرد و به پیشروی خود در جدول برترین گل‌زنان ملی جهان ادامه می‌دهد. آیا زنگ خطر برای دایی به صدا درآمده است؟ درحال‌حاضر از بین مهاجمان کنونی تیم‌های ملی ١١ بازیکن هستند که حداقل ۵۰ گل ملی دارند. آیا این ١١ بازیکن می‌توانند به رکورد تاریخی دایی برسند؟

رونالدو- ٧٥ گل

رونالدو ٣٢ساله در جام کنفدراسیون‌ها ٧٥گله شد و به هفتمین گل‌زن ملی دنیا تبدیل شد. رونالدو این ٧٥ گل را در ١٤٣ بازی به ثمر رساند. روی کاغذ رونالدو برای شکستن رکورد دایی شانس دارد، شانسش کم هم نیست. رونالدو ١٥ سال است پیراهن پرتغال را بر تن می‌کند در بعضی سال‌ها او در گل‌زنی بسیار ناموفق بوده؛ اما چند سالی است که در زدن گل ملی موفق عمل می‌کند و در سال ۲۰۱۶، ۱۳ گل زد، امسال هم بسیار خوب کار کرد و در ٧ بازی هفت بار موفق به گل‌زنی شد. در واقع رونالدو در ٢٠ بازی ملی اخیر خود ٢٠ گل زده و با همین گل‌ها خود را وارد جدول ١٠ گل‌زن برتر ملی تاریخ کرد. بین ١٠ گل‌زن برتر ملی او تنها بازیکنی است که هنوز بازی می‌کند و باید گفت تنها رقیب جدی دایی محسوب می‌شود. فراموش نکنیم که رونالدو به کسب رکوردهای انفرادی خیلی علاقه دارد. رونالدو برای شکست رکورد دایی یک راه دارد؛ این بازیکن ۳٢ساله باید پنج، شش سال دیگر برای پرتغال بازی کند و در هر سال هم هفت، هشت گل برای این تیم بزند. با این فرمول در سال ٢٠٢٢ می‌تواند به رکورد دایی برسد. رونالدو با چند نفر بالای سر خود فاصله زیادی ندارد؛ او هم‌اکنون هفتمین گل‌زن ملی جهان است و با دو گل دیگر به ٧٧ گل پله می‌رسد و در پله ششم قرار می‌گیرد. برای قرارگرفتن در رتبه سوم، به پنج گل و برای رسیدن به رده دوم به ١٠ گل دیگر نیاز دارد. احتمالا حدود یک سال بعد رونالدو خود را پشت‌سر دایی رسانده است و باید تلاش کند فاصله زیادش با ١٠٩ گل علی دایی را پر کند.

لیونل مسی- ۵٨ گل

این یک واقعیت است که مسی در تیم ملی آرژانتین آن گل‌زن تمام‌عیار بارسا نیست، بااین‌حال آمارش قابل دفاع است؛ ۵٨ گل در ١١٨ بازی ملی. بهترین گل‌زن ملی آرژانتین که موفق شد از رکورد گابریل باتیستوتا عبور کند، حدود نیم گل در هر بازی ملی به ثمر رسانده است. ستاره بارسا اگر قرار باشد با همین نرخ، گل‌زنی را ادامه دهد و هر یکی، دو سال هم حرف از خداحافظی بزند، نمی‌تواند حتی به رسیدن به ١٠ گل‌زن برتر ملی امیدوار باشد، چه برسد به علی دایی ۱۰۹ گله. بااین‌حال هیچ‌وقت نباید مسی را نادیده گرفت، او فقط ٣٠ سال دارد، شاید یک دهه دیگر برای آرژانتین بازی کند و خیلی هم گل بزند. سال‌هایی بوده که مسی در یک سال بیش از ۱۰ گل ملی داشته است و این بازیکن هم شانس رسیدن به دایی را دارد ولی خیلی کم.  مسی اگر پس از جام جهانی ٢٠١٨ دوباره تصمیم به خداحافظی نگیرد و به بازی ملی ادامه دهد، حداقل می‌تواند به ٧٠ گل برسد.

کلینت دمپسی-۵٦ گل

این مهاجم کهنه‌کار آمریکایی در ١٣٤ بازی ملی ٥٦ گل به ثمر رسانده. درست است که دمپسی ٣٤ساله همچنان برای آمریکا گل می‌زند؛ اما او تقریبا در آخر سال‌های بازی‌اش قرار دارد و از جانب او هیچ خطری دایی را تهدید نخواهد کرد.

سانیل چهتری- ٥٤ گل

یک آسیایی دیگر با بیش از ۵۰ گل. این گل‌زن هندی در ٩٤ بازی ملی این ٥٤ گل زده است. چهتری ۳۲ساله است و در نهایت بتواند خود را به مرز ۷۰ یا حداکثر ٨٠ گل برساند. هند در منطقه خود حریفان آسانی دارد و فرصت گل‌زنی برای سانیل مهیاست.

وین رونی- ۵۳ گل

رونی هم یک گل‌زن ملی موفق بوده است. او نیز مثل رونالدو و مسی، بهترین گل‌زن تیم ملی کشورش است. شرایط فعلی رونی نشان نمی‌دهد که او سال‌های زیادی در تیم ملی پیشِ‌رو داشته باشد و بتواند حتی به ۶۰ گل برسد. رونی ۳٢ساله ۱۱۹ بازی ملی دارد اما به آخرین اردوی تیم ملی دعوت نشد.

علی اشفق- ۵۲ گل

شاید باورش سخت باشد که یک مهاجم مالدیوی ۵۲ گل ملی داشته باشد. اشفق ۳۱ساله در ۷۷ بازی ملی این ۵۲ گل را به ثمر رسانده است. با توجه به رقبای ضعیف مالدیو در منطقه، قطعا این مهاجم می‌تواند به پیشروی خود ادامه دهد. برای رسیدن به دایی شانس دارد؟ هرگز.

نیمار- ۵۰ گل

به‌جز رونالدو، نیمار تنها بازیکنی است که می‌تواند دایی را تهدید کند. بیشتر بازیکنان بالای پنج گل ملی، بالای ٣٠ سال دارند و در واقع در آخرین سال‌های بازی ملی‌شان قرار دارند؛ اما نیمار در ٢٥سالگی ٥٢ گل ملی دارد. او این ٥٢ گل را در شش سال و در ٧٧ بازی ملی به ثمر رسانده است. نیمار اگر تا ۳۰سالگی برای برزیل بازی کند و با همین روند هم گل بزند، قطعا به مرز صد گل می‌رسد و با عبور از پله، بهترین گل‌زن ملی برزیل می‌شود. کاپیتان برزیل را باید یک تهدید مهم برای دایی دانست. اگر نیمار به گل‌زنی‌های خود در پیراهن ملی ادامه دهد، در سال ۲۰۲۳، ۲۰۲۴ می‌تواند رکورد علی دایی را بشکند. بااین‌حال، هیچ تضمینی وجود ندارد این بازیکن بتواند فرم مطلوب فعلی‌اش را در آینده هم حفظ کند.

بدر أحمد المطوع-کویت- ۵١ گل

این ملی‌پوش کویتی در ١٥٨ بازی ملی، ٥١ گل زده است. او در سن ٣٢سالگی، می‌تواند خود را به حدود ٧٠ گل برساند.

ادین ژکو- بوسنی‌و‌هرزگوین- ٥٠ گل

در تیم ملی بوسنی، رسیدن به ٥٠ گل واقعا هنر می‌خواهد. ژکو تنها در ٨٥ بازی ملی، ٥٠ گل زده است. این بازیکن ٣١ساله، برای زدن گل‌های بیشتر کار سختی دارد؛ چراکه تیم ملی کشورش بازی‌های ملی زیادی انجام نمی‌دهد.

شینجی اوکازاکی-ژاپن- ٥٠ گل

مهاجم لسترسیتی هم به‌تازگی ٥٠گله شد؛ ٥٠ گل در ١٠٨ بازی ملی. اوکازاکی هم ٣١ساله است و در نهایت به ٨٠ گل خواهد رسید.

آسوما جیان- غنا ٥٠ گل

پس از ١٥ سال بازی در تیم ملی غنا، به ١٠٣ بازی ملی و ٥٠ گل رسید. او هم هیچ خطری برای علی دایی نیست.

گل‌زنان برتر ملی؛

۱. علی دایی (ایران) ۱۰۹ گل در ۱۴۰ بازی ملی

۲. فرانس پوشکاش (مجارستان/ اسپانیا) ۸۴ گل در ۸۹ بازی

۳. کونیشیگه کاماموتو (ژاپن) ۸۰ گل در ۸۴ بازی

۴. گودفری چیتالو (زامبیا) ۷٩ گل در ١١١ بازی

۵. حسین سعید (عراق) ۷۸ گل در ۱۳۷ بازی

۶. پله (برزیل) ۷۷ گل در ۹۱ بازی

۷. ساندور کوچیس (مجارستان) ۷۵ گل در ۶۸ بازی

٨. بشار عبداله (کویت) ۷٥ گل در ۱۳۳ بازی ملی

٩. کریستیانو رونالدو (پرتغال) ۷٥ گل در ١٤٢ بازی ملی