۰ نفر

رسوایی‌های فیفا؛ رشوه، هدیه و پول

۱۰ تیر ۱۳۹۶، ۱۴:۲۰
کد خبر: 202877
رسوایی‌های فیفا؛ رشوه، هدیه و پول

گزارش کامل گارسیا که توسط فیفا رو شده، تصویر پر رنگی از رسوایی‌های مالی پشت پرده چگونگی میزبانی جام جهانی در روسیه ٢٠١٨ و قطر ٢٠٢٢ را عیان ساخته.

در گزارش، جزییات ضیافت نهار نمایندگان استرالیا برای میزبانی جام جهانی ٢٠٢٢ و جک وارنر یکی از اعضای سابق کمیته اجرایی فیفا آمده؛ اینکه در یک رستوران غذاهای چینی در ترینیداد جمع شدند و وارنر کمی پس از صرف غذا، رستوران را ترک کرد ولی نمایندگانش سر میز ماندند و از استرالیایی‌ها درخواست ۵ میلیون دلار برای برپایی امکانات جدید فوتبال کردند و تأکید کردند آن مبلغ باید پیش از رأی‌گیری برای تعیین کشور میزبان، پرداخت شود. استرالیایی‌ها موافقت کردند نیم‌میلیون دلار استرالیا (٣٠٠ هزار دلار) به عنوان پیش‌پرداخت بپردازند و بقیه مبلغ را پس از رأی‌گیری. در گزارش مربوطه آمده آن مبلغ برای جلب رأی آقای وارنر پرداخت شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، فیفا در پاییز ٢٠١۵، جک وارنر را از هرگونه فعالیت در زمینه فوتبال کنار گذاشت. وارنر خودش را مبرا از هر خطایی خواند و در حال حاضر، هم تحت بازجویی‌های اف.بی.آی قرار دارد و هم در آستانه اخراج از خاک ایالات متحده.

نزدیکان آقای وارنر

جک وارنر، ای.میل‌های پرشماری برای مقامات بلندپایه هیأت انگلیسی میزبانی جام جهانی ٢٠١٨ ارسال کرد و از آنها درخواست کرد تا کار پاره‌وقتی را برای پسر یکی از بانکدارهای نزدیک به خودش پیدا کنند. او در ای.میل‌هایش به آن فرد با عنوان "پسر خوانده‌ام" یاد کرد. وارنر برای لرد تریسمن، رییس هیأت انگلیسی و دیوید دین نوشت: "... پسر بانکدار نزدیک به من نیاز فراوانی به شغلی دارد تا هزینه‌های زندگی‌اش را بپردازد". وارنر سوابق کاری آن فرد را هم در ای.میل‌هایش ارسال کرد. مقامات انگلیسی ابتدا آن فرد را در باشگاه تاتنهام درگیر کار تابستانی کردند، سپس راهی استادیوم ویمبلی کردند و سرانجام کار دائمی در باشگاه آستون‌ویلا برایش دست و پا کردند. در گزارش متون ای.میل‌های دیوید دین آمده که او نوشته هیأت انگلیسی درخواست وارنر را انجام داده‌اند و انتظار دارند او به میزبانی انگلیس رأی بدهد.

در گزارش اشاره شده که جک وارنر از انگلیسی‌ها درخواست کرد به باشگاه فوتبال جو پولیس در ترینیداد و توباگو هم کمک کنند.

پذیرایی‌های شاهانه

وقتی ریکاردو تکسیرا، یکی از اعضای کمیته اجرایی فیفا و همین‌طور فدراسیون فوتبال برزیل، برای دیدار دوستانه برزیل - آرژانتین در نوامبر ٢٠١٠ راهی دوحه در قطر شد، با پذیرایی بیشتری در مقایسه با لیونل مسی روبه‌رو شد. او همسر و دخترش را هم به همراه آورده بود و در سوییت شبی ۵ هزار دلار اقامت کرد. در حالی‌که مسی را در هتلی با اتاقی شبی ٢٩١ دلاری جای دادند و روبینیو برزیلی را در هتلی با اتاق شبی ١٧٢ دلاری. بر اساس جزییات گزارش ارائه‌شده، اقامت چهارشبه تکسیرا در قطر، ٢٣ هزار دلار هزینه در برداشت. در حالی‌که باید هزینه پرواز با صندلی‌های فرست‌کلاس را هم اضافه کرد.

تکسیرا در ٢٠١٢ از هرگونه فعالیت فوتبالی محروم شد و اف.بی.آی هنوز تلاش می‌کند دولت برزیل را به بازجویی از او وادار سازد.

خانواده سلطنتی

شاهزاده ویلیام و دیوید کامرون (که کمی بعد نخست‌وزیر انگلیس شد) در جلسه‌ای که هیأت انگلیسی برای میزبانی جام جهانی ٢٠١٨ با هیأت کره‌ای برای میزبانی جام جهانی ٢٠٢٢ حاضر بودند. مونگ جون چونگ کره‌ای که عضو هیأت اجرایی فیفا بوده، به مقامات انگلیسی گفته به شرطی به میزبانی ٢٠١٨ انگلیس پاسخ مثبت می‌دهد که آقای تامپسون به میزبانی کره جنوبی رأی بدهد. در حالی‌که بر اساس قوانین فیفا، "بده- بستان رأی / Vote Trading"، خلافی عیان به‌شمار می‌رود.

آقای میشل دوگ

میشل دوگ بلژیکی جای یکی از اعضای اخراج‌شده کمیته اجرایی را گرفت. او بلافصله پس از ورود، یک تابلو نقاشی نفیس از روس‌ها دریافت کرد تا رأی خود را به میزبانی روسیه ٢٠١٨ بدهد. تابلویی که او آن را بی‌ارزش و آشغال خواند. میشل دوگ از هرگونه خطایی مبرا شد.

قیصر فرانتس

در گزارش آمده که فرانتس بکن بائر، یکی دیگر از اعضای کمیته اجرایی فیفا، حاضر نشد در جلسه پاسخ‌گویی به پرسش‌ها و ابهامات حاضر شود و اعلام کرد پاسخ پرسش‌ها را کتبی خواهد داد. در گزارش آمده بکن بائر، افسانه فوتبال آلمان، به‌درستی پاسخ پرسش‌ها را نداد و برخی از صد و سی پرسش را با طعنه، مربوط به دوران زندگی مادربزرگش خواند و گفت متن‌های ارائه‌شده، به انگلیسی بوده‌اند و نه آلمانی.

بکن بائر هنوز از اتهامات مبرا نشده و حتی اتهامات جدیدی مربوط به میزبانی جام جهانی ٢٠٠۶ در آلمان هم او را نشانه رفته.

هدایای ژاپنی

هیأت ژاپنی درخواست‌کننده میزبانی جام جهانی ٢٠٢٢، هدایای پرشماری به مقامات بلندپایه فیفا دادند. بر اساس مقررات فیفا، هدایا باید جنبه نمادین داشته باشند و ارزش آنها بیش از ١٠٠ دلار نباشد و از آن مهم‌تر، تأثیری بر رأی‌گیری‌ها نگذارند. ولی ارزش هدایای ژاپنی‌ها بسیار بیشتر از این مبلغ بودند. در حالی‌که هدایایی که آمریکایی‌ها برای درخواست همان میزبانی دادند، چیزی جز یک پیراهن تیم ملی ایالات متحده و یک کتاب امضا‌شده توسط بیل کلینتون نبود.