۰ نفر

سایه ترس بر فوتبال

۲۴ فروردین ۱۳۹۶، ۸:۰۵
کد خبر: 187506
سایه ترس بر فوتبال

شب نخست مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا با اتفاقات پیش‌بینی‌نشده‌ای همراه بود؛ از شکست سنگین بارسلونا در تورین تا حادثه تروریستی در دورتموند که باعث لغو بازی این تیم مقابل موناکو شد.

 البته اتفاقاتی که در آلمان رخ داد، آن‌قدر تلخ بود که تمام اهالی فوتبال در جهان را تحت‌تأثیر خود قرار دهد و همگان نگران حال مدافع زردپوشان وستفالن باشند که مجبور شد به جای زمین فوتبال به اتاق عمل برود.

انفجار در اطراف اتوبوس دورتموند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند ، در حالی که هواداران دورتموند در ورزشگاه وستفالن انتظار ورود تیمشان را می‌کشیدند، از بلندگوی استادیوم خبر رسید که اتوبوس این تیم در مسیر دچار انفجار و حتی یک بازیکن هم مصدوم شده است. حدود ساعت ١٩ به وقت محلی بود که ٣ انفجار در شهر دورتموند رخ داد و یکی از آنها در نزدیکی کاروان دورتموند به وقوع پیوست. همچنین هوادارانی که به ورزشگاه رفته بودند، توسط پلیس در استادیوم حبس شدند تا وضع شهر به شرایط ایمن و آرام برسد. درنهایت هم مسئولان برگزاری مسابقه تصمیم گرفتند به دلایل امنیتی این بازی را یک روز به تعویق بیندازند که این تصمیم با حمایت موناکو، رقیب دورتموندی‌ها نیز همراه بود. پلیس آلمان بعد از این اتفاق جست‌وجو درباره عاملان این حادثه را آغاز کرد. یک دست‌نوشته کف اتوبوس یافت شد که گفته می‌شود در آن یک نفر مسئولیت این انفجار را برعهده گرفته است. با این‌حال، عصر روز گذشته اعلام شد یکی از  ٢ مظنون این حادثه که عضو گروه داعش بوده، دستگیر شده است.

بارترا زیر تیغ جراحی

مدافع دورتموند که تنها مصدوم حادثه تروریستی سه‌شنبه بود، بعد از انتقال به بیمارستان به دلیل جراحات وارده، زیر تیغ جراحی رفت اما به گفته پزشکان خطری او را تهدید نمی‌کند. باشگاه بارسلونا که مدتی این مدافع را در اختیار داشت در بیانیه‌ای به شدت این حادثه را محکوم و برای بازیکن سابق خود نیز آرزوی سلامتی کرد. طبق آخرین اخبار، مدافع دورتموند می‌تواند بعد از مدتی به تمرینات تیمش بازگردد.

محکومیت توسط فیفا

فیفا و شخص جیانی اینفانتینو بعد از حادثه روی‌داده در دورتموند در بیانیه‌ای این انفجار را محکوم کردند: «تمامی افراد در فیفا نگران مردم شهر دورتموند، هواداران باشگاه دورتموند و موناکو پس از حادثه شب گذشته هستند. ما از نزدیک شرایط مارک بارترا را رصد می‌کنیم و امیدواریم هر چه سریع‌تر بدون مشکل تیمش را همراهی کند. فیفا اتفاقات رخ داده در دورتموند را محکوم می‌کند. همه ما منتظر اطلاعات بیشتری هستیم.»

اتحاد هواداران ٢ تیم

بعد از انتشار خبر رسمی تعویق یک روزه دیدار دورتموند و موناکو، هشتگ bedforawayfans# (محل استراحت برای هواداران مهمان) در شبکه‌های اجتماعی پخش شد و دورتموندی‌ها از هواداران موناکو دعوت کردند شب را در خانه آنها استراحت کنند. این موضوع نشان داد که هیچ اتفاقی نمی‌تواند صلح و دوستی در سطح ورزش را کمرنگ کند. تصاویر حضور هواداران موناکو در خانه دورتموندی‌ها علاوه بر بازتاب‌های فراوان در شبکه‌های اجتماعی، تعریف و تمجید اهالی فوتبال جهان را نیز در پی داشت.

حمایت از میزبانی دورتموند

بعد از این‌که انفجار دورتموند صحنه‌های تلخی را رقم زد، شاید برخی تصور می‌کردند مدیران باشگاه موناکو واکنش تندی به این مسأله نشان دهند و حتی فیفا هم اجازه برگزاری بازی در وستفالن را ندهد اما واکنش‌ها برای دورتموندی‌ها جالب توجه به نظر می‌رسید. باشگاه موناکو و بازیکنانش حمایت‌شان را از میزبان آلمانی اعلام کردند و هواداران این تیم نیز در ورزشگاه شعارهایی برای نشان دادن همبستگی‌شان با دورتموندی‌ها سر دادند.

فوتبال هم تهدید می‌شود

بعد از اتفاقاتی که در جریان یورو ٢٠١٦ رخ داد، این بار در آلمان انفجارهای تروریستی فوتبال جهان را تحت‌تأثیر قرار داد. ماتیاس گینتر، مدافع ملی‌پوش دورتموند تنها شخص در حادثه دیشب بود که در حادثه تروریستی پاریس که در جریان دیدار دوستانه آلمان – فرانسه رخ داد نیز حضور داشت. آندره شورله نیز در حادثه پاریس حضور داشت ولی به علت محرومیت، تیمش را در بازی دیشب همراهی نمی‌کرد. به نظر می‌رسد با ادامه این روند دنیای فوتبال هم توسط تروریست‌ها تهدید می‌شود چون جمع شدن تعداد قابل ملاحظه‌ای از مردم به بهانه تماشای فوتبال فرصت مناسبی برای تروریست‌ها محسوب می‌شود تا به اهداف خود برسند. با این وضع شاید اروپا محل چندان امنی برای مسابقات فوتبال به حساب نیاید و از این پس باید شاهد اقدامات امنیتی بیشتر در قاره سبز قبل و هنگام برگزاری مسابقات مهم باشیم.