۰ نفر

نجومی‌های کاسه به دست!

۲۱ اسفند ۱۳۹۵، ۸:۱۷
کد خبر: 181755
نجومی‌های کاسه به دست!

«مشکل مالی» ، معضل مشترک باشگاه‌های فوتبال کشورمان در سال‌های اخیر است. فرقی نمی‌کند خصوصی باشد یا دولتی!

این فوتبال نیمه‌جان، مدت‌هاست با تصمیمات نابخردانه تبدیل به یک مرده متحرک شده که حتی توانایی تامین هزینه‌های خودش را نیز ندارد. مدیران باشگاه‌ها برای تامین هزینه‌های باشگاه‌ها اقدامات متفاوتی را انجام می‌دهند. یکی اسپانسر می‌گیرد و حتی امتیاز انحصاری مصاحبه‌های بازیکنان را نیز به آن‌ها واگذار می‌کند و دیگری لباس بازیکنان را تبدیل به بیلبوردهای تبلیغاتی می‌کند. صدا و سیما نیز با مشکل و اکراه، حق پخش را به فوتبال می‌دهد و به نظر می‌رسد باشگاه‌ها نمی‌توانند روی این پول حساب زیادی کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون ، چند روز پیش بود که بازیکنان استقلال خوزستان، نماینده کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا حتی پول بلیت برای پرواز به سمت عمان را نداشتند؛ اتفاقی که ممکن بود باعث ایجاد یک آبروریزی بزرگ شود. شاید ساده‌ترین راه ممکن برای حل چنین مشکلاتی، درخواست کمک از هواداران است. در واقع مدیران باشگاه‌ها به جای آنکه به دنبال راه‌حل‌های مناسب برای حل این مشکل بروند، خیلی راحت می‌توانند هواداران را تحت فشار قرار دهند. وسیله نیز فراهم است، یک دوربین، یک میکروفون و انتشار ویدیو در سایت رسمی باشگاه. بی‌توجه به اینکه ممکن است رسانه‌های خارجی این کار را سوژه کنند.

درخواست کمک مالی با ویدیو!

سرپرست باشگاه پرسپولیس، در شرایطی که بسیاری از هواداران این تیم با مشکلات اقتصادی شدیدی مواجه هستند از آن‌ها درخواست کرده که در آستانه نوروز به باشگاه کمک مالی کنند. باشگاه پرسپولیس که از سه اسپانسر سود می‌برد این بار سراغ هواداران خود رفته است. به نظر می‌رسد این اتفاق فصلی جدید در باشگاه‌داری است. این باشگاه که از حمایت مالی یک اپراتور، یک موسسه مالی و یک شرکت سود می‌برد، در روزهای آخر سال 95 و در اوج مشکلات اقتصادی مردم و در شب عید، از هواداران خود خواسته برای رفع مشکلات مالی کمک کنند. این اتفاق در اوایل مدیریت طاهری نیز رخ داده بود؛ آنجا که با اعلام شماره حساب از مردم درخواست کمک کرد.

اتفاقی که انتقادهای زیادی در پی داشت. در ویدیویی که سایت باشگاه پرسپولیس از علی اکبر طاهری روی خروجی خود قرار داده، سرپرست این باشگاه با اشاره به مشکلات مالی از هواداران درخواست کرده که هر کسی به هر نحوی که می‌تواند به باشگاه کمک کند. در زیرنویس این مصاحبه ویدیویی، شماره حساب و نام بانک نوشته شده است. حتی گفته می‌شود علی کریمی و علی پروین، دو پیشکسوت محبوب پرسپولیس نیز در همین راستا کمکی را به باشگاه کرده‌اند. شنیده شده که برخی از مسئولان باشگاه پرسپولیس از پیشکسوتان این تیم درخواست کرده‌اند که کمپینی راه‌اندازی کرده و با کمک مالی به باشگاه، مشکلات را برطرف کنند. این در حالی است که اسپانسرهای باشگاه پرسپولیس در واقع هزینه‌های خود را از جیب همین مردم و هواداران تامین می‌کنند. برای مثال سامانه پیامکی که اسپانسر باشگاه پرسپولیس است، از پیامک‌هایی که مردم و هواداران ارسال می‌کنند، درآمدزایی دارد.

شفاف‌سازی کنید

حدود یک سال پیش وقتی علی اکبر طاهری برای نخستین بار از هواداران درخواست کمک مالی کرد، انتقادات زیادی مطرح شد اما طاهری که یک مدیر اقتصادی است، این کار خود را دوباره تکرار کرده است. حال باید از او پرسید که وقتی بازیکنان اوکراینی یا آنتونی گولچ جذب باشگاه شدند، چرا به اعتراضات مردم بی‌توجه بود؟ اگر قرار است مردم برای باشگاه‌ محبوب‌شان پول کارت به کارت کنند، نقش مدیرعامل در این میان چیست؟ آیا طاهری فقط برای مدیریت مبالغ دریافتی از هواداران در باشگاه پرسپولیس حضور دارد؟ سرخپوشان در آستانه قهرمانی قرار دارند. کاش با این اقدامات و این «گدایی‌های با کلاس» کام مردم را تلخ نکنیم. پس از انتشار ویدیوی مدیرعامل باشگاه پرسپولیس، پرسش‌های زیادی در این زمینه مطرح شد. چرا مدیرعامل باشگاه، مبلغ دقیق درآمد از اسپانسرها را اعلام نمی‌کند؟ چه هزینه‌های بیهوده‌ای در پرسپولیس انجام شده که هزینه‌های این تیم، این چنین بیشتر از پیش‌بینی مدیران شده است؟ بازیکنان پرسپولیس چقدر از مبالغ قرارداد خود را دریافت و چقدر از آن را طلبکار هستند؟

حقوق‌های نجومی در پرسپولیس

روز گذشته خبرگزاری فارس در مطلبی جالب از حقوق‌های نجومی در باشگاه پرسپولیس خبر داد و نوشت: «درباره بلیت فروشی پرسپولیسی‌ها در عمان ناگفته‌ها زیاد است که به طور قطع به وقت لازم آن‌ها را بیان خواهیم کرد اما روی صحبت ما این بار درخواست کمک از هواداران پرسپولیس است که چرا در باشگاهی که مسئول اقتصادی وجود دارد،چنین خواسته‌ای مطرح می‌شود؟ با وجود عضو اقتصادی در هیات مدیره تاکنون چه میزان از مشکلات مالی سرخپوشان حل شده است؟ آیا شیوه مدیریت علی‌اکبر طاهری از ابتدا نیزبنا بود روی کمک هواداران باشد؟ و موضوع مهم در این بین هزینه‌های جاری و جانبی باشگاه پرسپولیس است.

باشگاهی که چند ماه به بازیکنانش پول نمی‌دهد تا بازیکنان اصلی تمرین نکرده و به نشانه اعتراض به باشگاه بیایند. چرا باید افراد غیر ضروری را به سفر عمان یا امارات ببرد؟ حضور مسئولان باشگاه که سمت‌های اداری و پشتیبانی دارند در اردوی امارات چه معنایی جز دور ریختن بودجه باشگاه دارد و آن‌ها چه کار مشخصی در این اردو انجام دادند؟ مورد دیگر بحث برخی حقوق‌های نجومی است که برخی افراد در باشگاه پرسپولیس دریافت می‌کنند و باشگاهی که تا این حد دچار مشکلات مالی شده که دست نیاز به سوی هوادارانش دراز می‌کند، چرا باید حقوق‌های میلیونی به افرادی بدهد که جز رابطه دلیل دیگری برای حضور در پرسپولیس ندارند؟ در این باره گفتنی زیاد است که در صورت تکذیب مسئولان باشگاه پرسپولیس، بدون شک اسنادی که در اختیار داریم، منتشر خواهد شد تا مشخص شود چه افرادی در این باشگاه حقوق‌های نجومی می‌گیرند». حقوق‌های نجومی در فوتبال اتفاق جدیدی است که از آن‌ها رونمایی شده است.

باید دید مسئولان باشگاه پرسپولیس چه واکنشی به این ادعا نشان خواهند داد. آن‌ها باید توضیح بدهند که اگر حقوق نجومی می‌گیرند چگونه جرات کرده‌اند از هوادارانی پول بخواهند که برخی از آن‌ها در روز بازی، مسافر به ورزشگاه می‌برند تا هزینه لازم برای تهیه بلیت را تهیه کنند. شاید اگر مسئولان باشگاه، یک بازی در کنار هواداران بنشینند و واکنش عصبی آن‌ها که گاه همراه با سکته‌های خفیف است را تماشا کنند، این‌چنین آن‌ها را تحت فشار قرار ندهند.