۰ نفر

رنگ دربی‌های بهمن سرخ است؛

دهمین تقابل سرخابی‌ها در یازدهمین ماه سال

۲۳ بهمن ۱۳۹۵، ۲۰:۰۰
کد خبر: 176172
دهمین تقابل سرخابی‌ها در یازدهمین ماه سال

تیم فوتبال پرسپولیس تهران در دربی هایی که در بهمن ماه برگزار شده، عملکرد بهتری نسبت به حریف خود داشته است.

تیم های فوتبال پرسپولیس و استقلال تهران در حالی از ساعت 15 فردا هشتاد و چهارمین دربی پایتخت را برگزار می کنند که با نگاهی به تاریخچه دیدارهای این 2 تیم، متوجه می شویم که سرخ پوشان تهرانی در بهمن ماه عملکرد کاملا بهتری نسبت به حریف خود داشته اند.

این 2 تیم تاکنون 9 بار در دومین ماه زمستان به مصاف هم رفته اند که در این میان سه برد سهم پرسپولیس بوده و چهار بار هم تقابل آن ها با نتیجه تساوی به پایان رسیده است. البته استقلال یک بار با حکم فدراسیون فوتبال در این ماه مقابل رقیب دیرینه خود طعم شیرین پیروزی را تجربه کرده است.

نخستین شهرآورد بهمن ماه، چهارمین جدال دو تیم بود، مسابقه ای که روز 17 بهمن سال 1348 برگزار و نخستین بازی نیمه تمام این نبرد سنتی بود. آن مسابقه که با برتری یک بر صفر استقلال در جریان بود، با اعتراض بازیکنان پرسپولیس نیمه تمام ماند ولی در نهایت فدراسیون فوتبال، استقلال را 3 بر صفر برنده اعلام کرد. تک گل استقلال را نیز غلامحسین مظلومی در دقیقه 9 به ثمر رسانده بود.

دومین مسابقه بهمن ماه سرخابی ها، در نیمه این ماه در سال 1350 برگزار شد که نخستین برد پرسپولیس و یکی از پرگل ترین پیروزی های سرخ های تهران برابر استقلال بود. در آن بازی که با برتری 4 بر یک پرسپولیس به پایان رسید، حسین کلانی (43 و 90)، صفر ایرانپاک (56) و محمود خوردبین (75) برای پرسپولیس و علی جباری (73) برای استقلال گل زدند.

20 سال پس از این دیدار، سرخابی ها در بهمن ماه رو در روی هم قرار گرفتند. در چهارم بهمن سال 70، نخستین تساوی بدون گل دو تیم در ورزشگاه آزادی رقم خورد.

 سه سال بعد در روز هفتم بهمن سال 1373 دومین تساوی بدون گل سرخابی ها در این ماه شکل گرفت تا نبرد دو تیم در بهمن ماه دهه 70 برنده ای نداشته باشد.

جدال پرسپولیس و استقلال در دهه 80 باز هم با تساوی آغاز شد. سیزدهم بهمن ماه سال 1382 داوود سیدعباسی با گل دقیقه سوم خود خیلی زود شادی را روی سکوهای آبی آورد اما این خوشحالی ها تنها 17 دقیقه دوام داشت زیرا حامد کاویانپور گل تساوی سرخپوشان را به ثمر رساند تا هت تریک تساوی سرخابی ها در بهمن ماه رقم بخورد.

25 بهمن سال 1387 رقابت دیگر سرخابی ها در یازدهمین ماه سال بود، مسابقه ای که تا مرز شکستن طلسم تساوی های دو تیم در این ماه، خصوصا پایان بخشیدن به 4 تساوی متوالی یک بر یک دو تیم و پیروزی استقلال پیش رفت اما گل دقیقه 67 مجتبی جباری با خطای هند مشکوک علی علیزاده و پنالتی دقیقه 3+90 مازیار زارع جبران شد تا چهارمین مساوی متوالی دو تیم در بهمن ماه و پنجمین نتیجه یک بر یک پیاپی سرخابی ها رقم بخورد.

پس از گذشت 354 روز از تبدیل مساوی های سرخابی در بهمن ماه به یک طلسم، در شصت و هشتمین دربی که بازهم بهمن ماه برگزار شد، دو تیم تا دقیقه 87 با تساوی یک بر یک به بازی ادامه دادند که شوت سرکش کریم باقری نوار تساوی های متوالی دو تیم در بهمن ماه و دربی را پاره کرد و طلسم برنده نداشتن در بهمن را شکست تا سکوهای سرخ آزادی منفجر شود.

1087 روز پس از آن برد شیرین، بار دیگر سرخابی ها در بهمن ماه مقابل همدیگر صف آرایی کردند. بهمن سال 90 که سرخپوشان در مسابقه ای شبیه معجزه استقلال را شکست دادند، دیداری که ابتدا دو گل عقب افتادند، سپس مهرداد اولادی اخراج شد اما در 10 دقیقه پایانی، با درخشش مهدوی کیا و هت تریک ایمون زاید، شکست را با پیروزی 3 بر 2 عوض کردند.

6 بهمن 1391 پرسپولیس و استقلال در هفتاد و ششمین تقابل خود یک دیدار سرد و بی روح را به نمایش گذاشتند که در پایان رویارویی شاگردان یحیی گل محمدی و امیر قلعه نویی با تساوی بدون گل به پایان رسید.

از جذابیت های این بازی می توان به نخستین قضاوت محسن قهرمانی در دربی و حضور فرانکو بارسی اسطوره تیم آ. ث. میلان به عنوان میهمان ویژه باشگاه پرسپولیس، در ورزشگاه آزادی اشاره کرد. 

پرسپولیس در دربی های بهمن 9 بار به گل رسیده و سهم آبی های پایتخت هم شش گل بوده است.

حال باید به انتظار نشست و دید دهمین رویارویی بهمنی 2 تیم با چه نتیجه ای همراه می شود؟