۰ نفر

در نشست هفته گرافیک

از پوستر هفته گرافیک 98 با عنوان"زنان طراح" رونمایی شد

۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۲۹
کد خبر: 348405
از پوستر هفته گرافیک 98 با عنوان"زنان طراح" رونمایی شد

نشست خبری انجمن صنفی طراحان گرافیک، به مناسبت هفته گرافیک 98 و برنامه ای با موضوع زنان طراح، امروز دوشنبه 98.2.2 با حضور "فاطمه کرکه آبادی"، "مهردخت دارابی"،"محسن سلیمانی" از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و "زهرا پاشایی" دبیر این رویداد،"میترا شاهسوند" مدیر هنری و طراح پوستر، و خبرنگاران و اصحاب رسانه در سالن امیرخانی خانه هنرمندان برگزار شد. در این مراسم ضمن اعلام برنامه‌های در نظر گرفته شده، از پوستر این رویداد رونمایی شد.

اقتصادهنرآنلاین - فرزانه شهریاری؛ برنامه‌های هفته گرافیک هر سال همزمان با روز جهانی دیزاین در دنیا (27 آوریل) برگزار می‌شود و موضوع امسال اعلامی "ایکو- دی" با زنان طراح است که انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در قالب برنامه‌های متنوعی به آن پرداخته است. این برنامه‌ها که در طی یک هفته در خانه هنرمندان ایران، باغ موزه قصر و موزه گرافیک ایران نیز برگزار می‌شود.

در ابتدای  نشست "فاطمه کرک آبادی" رییس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک بیان کرد: امسال موضوع (طراحان زن) مطرح شده که کمتر دیده می‌شوند و این عرصه  بیشتر در تسلط مردان قرار دارد. به همین منظور ما برای دبیری این رویداد نیز یک خانم را در نظر گرفتیم.

WhatsApp Image 2019-04-22 at 16.14.47

در ادامه "زهرا پاشایی" دبیر هفته گرافیک ۹۸، اعلام کرد این رویداد به طور متوالی در شش شهر ایران  برگزار می‌شود. او در ادامه گفت هشتاد زن طراح متولد بین ۱۳۵۰ تا ۱۳۶۹ انتخاب شدند،  آثار این هنرمندان که از منظر موقعیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز با هم تفاوت های دارند اما نگاه ویژه آنها در این نسل بیانگر نقش بی بدیل جایگاه آنان در تحول طراحی گرافیک در جهان است.  

پاشایی در ادامه گفت: برنامه دیگر ما نکوداشت سه زن پیشکسوت طراح شامل مهنوش مشیری با رویکرد تصویرسازی، طاهره محلی تابان با رویکرد آموزش خلاق و‌مینو واثقی با رویکرد دیزاین است که  به پاس فعالیت های ارزشمند و تاثیرگذار این هنرمندان برعرصه گرافیک است نمایشگاهی از آثار آن‌ها در خانه هنرمندان برگزار می‌شود. دبیر این هفته گفت: برنامه دیگر در نظر گرفته شده نمایشگاه آثار هنرمندان متولد ۱۳۲۰ تا ۱۳۴۹ با عنوان از گذشته با زنان طراح است که به انتخاب این هنرمندان جمع آوری شده و شامل پوستر، جلد کتاب، لوگو، کاتالوگ و بسته بندی ست و در گالری زمستان خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

پاشایی افزود: برنامه پژوهشی کله اسب، با نگاهی به طرح جلدهایی از انتشارات فرانکلین تهران و سازمان کتابهای جیبی دیگر ازدیگر  برنامه این هفته است. اهمیت این برنامه به دلیل تاثیر این نشر بر طراحی چاپ و نشر کتاب در ایران بوده، که طی بیش از دو دهه بالغ بر هزار و پانصد عنوان کتاب منتشر کرد.

دبیر هفته گرافیک در ادامه گفت: نمایشگاه اعلان وضعیت نیز که به صورت محیطی و خارج از گالری ها برگزار می‌شود با رویکرد آموزشی و اطلاع رسانی به عموم مردم در دل خیابانها و ایوان انتظار مترو میدان ولیعصر، مترو شهید بهشتی و نگارگذر پارک هنرمندان برگزار می‌شود.

WhatsApp Image 2019-04-22 at 16.14.46

پاشایی افزود: خاطرات کاغذی نمایشگاه بین المللی پوسترهای تئاتر است که توسط پرویز پور حسینی، رضا بابک و عباس سارنج به موزه گرافیک اهدا شده همزمان با اختتامیه هفته گرافیک افتتاح می‌شود.  پیمان ماندگار هم  برنامه ای برای تقدیر از حامیان و اسپانسرهای انجمن است.

وی تاکید کرد: نشست های تخصصی UX Design و موشن و پنل تخصصی موشن دیزاین هم از برنامه های مهم این هفته است.

خلاصه برنامه‌های عنوان شده بدین شرح است:

-ایران و ترکیه با زنان طراح/ هفته مشترک با انجمن طراحان گرافیک ترکیه

- نکوداشت 3 زن پیشکسوت طراح

- از گذشته با زنان طراح/ نمایش آثار زنان طراح متولد 20 تا 40 شمسی

- نمایشگاه کله‌ی اسب/ برنامه پژوهشی هفته گرافیک/ نگاهی بر طرح جلدهای انتشارات فرانکلین تهران و سازمان کتاب‌های جیبی

- نمایشگاه اعلان وضعیت/ نمایشگاه محیطی هفته گرافیک

- خاطرات کاغذی/ نمایشگاه بین المللی پوسترهای تئاتر

- پیمان ماندگار/ تقدیر از حامیان و اسپانسرها

 و موشنUx design- نشست تخصصی

- پنل تخصصی موشن دیزاین

WhatsApp Image 2019-04-22 at 16.14.46(1)

در پایان این نشست خبرنگاران سوالات خود را از مسئولین برپایی این رویداد پرسیدند، که در ادامه می‌خوانید؛ 

"محسن سلیمانی" نایب رئیس انجمن، در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادهنرآنلاین در خصوص میزان بودجه تعیین شده و حامیان مالی و خدماتی این هفته گفت: پیش بینی ما برای میزان بودجه لازم جهت برگزاری این رویداد، عددی پایین تر 100 میلیون تومان بوده و قصد داشتیم بخاطر اینکه که در سال 98 هستیم، 98 میلیون تومان را به شکلی نمادین برای بودجه در نظر بگیریم. خیلی از سازمان‌ها به ما کمک کردند اما اگر حمایت اداره کل هنرهای تجسمی و وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی نبود برپایی این رویداد ممکن نبود و در پوستر هم به آن اشاره شده است. مترو شهر تهران هم فضای تبلیغات شهری و فضای نمایشگاهی در اختیار ما قرار داد، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران دو فضای نگارخانه ای مترو  و تبلیغات شهری و باغ موزه قصر را در اختیارمان قرار داد و همینطور سازمان زیبا سازی شهر تهران از حامیان خوب ما بوده‌اند. یکی از حامیان همیشگی ما چاپ کوفا است، که امسال چاپ دیجیتالی نمایشگاهی را عهده دارد بوده‌اند. از دیگر حامیان مالی این رویداد، انجمن طراحان گرافیک ترکیه، صنایع غذایی بی نظیر، کمپین من طراح هستم و چندی دیگر هستند. او  در ادامه گفت هیچ انجمن و ان جی اویی بدون حمایت اسپانسرها نمی تواند بقا داشته باشد و انجمن گرافیستان با بیست سال سابقه و برگزاری نمایشگاه ها و رویدادهای متنوع از معتبرترین انجمن های هنری کشور است.

در ادامه نشست مهردخت دارابی دبیر انجمن صنفی در مورد عدم حضور مهمانان خارجی و بویژه ترکیه ای در پنل ها و در طول برنامه تصریح کرد: بخشی از اینچنین مسئله به مسائل مالی بر می‌گردد و بخش مهمی از آن به شرایط خاصی که کشور در آن قرار دارد و هنرمندان خارجی ترجیح دادند که به ایران سفر نکنند.

در پایان این مراسم از پوستر هفته گرافیک 98، با عنوان "زنان طراح" رو نمایی شد، از ویژگی های این پوستر این است که از فاصله نزدیک ناخوانا می‌باشد و از فاصله دور قابل دیدن و خوانده شدن است.

WhatsApp Image 2019-04-22 at 16.14.45

هفته گرافیک از ۶ اردیبهشت در خانه هنرمندان برگزار خواهد شد و باغ موزه قصر از ده تا ۳۰ اردیبهشت میزبان برگزاری آن است.