۰ نفر

تحریم گریبان گیر فرهنگ می‌شود؟

۲۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۴۷
کد خبر: 341773
تحریم گریبان گیر فرهنگ می‌شود؟

در بررسی موضوع منع شدن حضور ایرانیان در مسابقه‌ی نشنال جئوگرافیک، این موسسه اعلام کرد تحریمی در کار نیست.

به تازگی خبری منتشر شده است مبنی بر اینکه موسسه "نشنال جئوگرافیک" به مناسبت 100 میلیونی شدن دنبال کنندگان صفحه اینستاگرام خود مسابقه‌ی بین المللی ترتیب داده‌ و جایزه‌ی آن را سفر عکاسی به "تانزانیا" تعیین کرده است، در این خبر آمده است که طبق آن چه در سایت این موسسه منتشر شده، حضور چند کشور دراین مسابقه منع شده است، ایران نیز در شمار این لیست بوده است، و ایرانیان نمی توانند در این مسابقه شرکت داشته باشند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد هنرآنلاین، این موضوع و گنگی علت آن باعث شد تا بسیاری از عکاسان ایرانی نسبت به این تصمیم گیری، بازخورد نشان دهند و در صفحه‌های شخصی خود در شبکه های اجتماعی به انتقاد از آن بپردازند.

"مجید سعیدی" نیز  از جمله عکاسانی است که اعتراض خود را در پی پرسش ایسنا، اینگونه بیان داشته است:

باید به ما احترام بگذارند

  "این تحریم از سال ۲۰۱۲ بوده و بیشتر هنرمندان و عکاسان از این ناراحتند که مجله نشنال جئوگرافیک که ادعای حقوق بشر و محیط زیست دارد و ربطی به سیاست ندارد، این تصمیم را گرفته است.

سعیدی ادامه داد: چگونه تا به حال ایرانی‌ها در جشنواره‌ها و مسابقات مختلف جهانی شرکت کرده و جایزه‌های مختلف را نیز برنده شده‌اند، ولی این بار از شرکت در مسابقه منع شده‌اند؟! این حرکت نشنال جئوگرافیک یک توهین است. چگونه است وقتی که به عکس ایران و عکاسان ایرانی نیاز دارند، حتی با وجود تحریم با ایرانی‌ها همکاری می‌کنند؟ بهتر بود در این مسابقه نیز همانند خیلی وقت‌های دیگر تحریم‌ها را دور می‌زدند و ایرانی‌ها را منع نمی‌کردند.

او تصریح کرد: حداقل ۱۰ میلیون از دنبال کننده‌های صفحه اینستاگرام آنها ایرانی هستند و عکس‌هایشان را لایک می‌کنند. حتی با وجود تمام مشکلاتی که با امریکا داریم مجله فارسی این مؤسسه در ایران منتشر می‌شود. ولی اصلاً چرا باید این مجله در ایران منتشر شود وقتی که اصلاً ما را حساب نمی‌کنند؟ نسخه فارسی این مجله یا فیک است و یا اگر فیک نیست خیلی اشتباه است در شرایطی که آنها ما را در مسابقه خود شرکت نمی‌دهند، ما این اجازه را به آنها می‌دهیم.

سعیدی که جوایز معتبر متعددی را از جشنواره‌های بین‌المللی عکاسی دریافت کرده است، همچنین عنوان کرد که حداقل کار ایرانی‌ها در این شرایط، آن‌فالو کردن صفحه اینستاگرام نشنال جئوگرافیک است؛ چرا که در هر صورت ما صدایمان به جایی نمی‌رسد و اینگونه می‌فهمند که ایرانی‌ها درک مناسب را دارند و باید به ما احترام بگذارند. این عکاس اظهار کرد: با ریزش دنبال کننده‌های اینستاگرامشان و به زیر ۱۰۰ میلیون رسیدن آن، شاید دفعه بعدی کمی بیشتر به ما احترام بگذارند."

پیش از این نیز در سال 2012، حضور عکاسان ایرانی در مسابقات این رسانه منع شده بود و علت آن اعمال محدودیت های سختگیرانه از سوی دولت امریکا برای نقل و انتقالات مالی به حساب اتباع ایرانی، عنوان شده بود، این در حالیست که این بار، تیم "نشنال جئوگرافیک فارسی" در اینستاگرام خود اطلاعیه ای منتشر کرده است که در آن عنوان شده: "پیش از هر چیز نیاز است بدانیم، انجمن نشنال جئوگرافیک عکاسان ایرانی را تحریم نکرده است. بر اساس قوانین حال حاضر ایالات متحده، برخی افراد و کشورها قادر به شرکت در این نوع مسابقاتی که انجمن برگزار می کنند نیستند. اما این انجمن همچنان درا پروژه‌های خود با عکاسان ایرانی همکاری می کند."  تیم نشنال جئوگرافیک فارسی در ادامه‌ی این اطلاعیه، بیان داشت، پیش از مسابقه به همراه تیم حقوقی انجمن، پیگیری هایی درصدد رفع موانع موجود انجام داده ایم، و چنانچه نتیجه‌ای حاصل شود، متعاقبا اعلام خواهد شد.