۰ نفر

اقتصاد هنر آنلاین گزارش می‌دهد؛

مداومت نهادهای خصوصی در هنر/ برگزاری نهمین دوره‌ جایزه عکاسی شید

۱۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۴۹
کد خبر: 340049
مداومت نهادهای خصوصی در هنر/ برگزاری نهمین دوره‌ جایزه عکاسی شید

"جایزه شید" جایزه‌ی مستقلِ عکاسی در حوزه‌ عکاسی مستند اجتماعی است که هر سال برگزار می شود و در نهایت، یک عکاس به عنوان برنده‌ آن معرفی می شود. یک سکه بهار آزادی جایزه ثابت شید است. نمایشگاه نهمین دوره شید 10 اسفند در گالری راه ابریشم(پارک لاله) افتتاح شده و تا 23 اسفند ادامه دارد.

به گزارش اقتصادهنرآنلاین، در این باره "روشن نوروزی" بنیان گذار جایزه شید به "اقتصاد هنر آنلاین" گفت: "در نهمین جایزه شید یکسری تغییراتی را داشتیم. بچه هایی که انتخاب می شدند مستقیم کارشان وارد نمایشگاه نشد بلکه در یک دوره‌ی 3-4 ماهه با معرفی کنندگان شید که برای راهنمایی در کنار شرکت کننده ها بودند روی تکمیل پروژه هایشان کار کردند. پیمان هوشمندزاده، مهدی وثوق‌نیا، نیوشا توکلیان، غزاله هدایت، جمشید حاتم، علی آقاربیع و مهدی قاسمی اعضای گروه معرفی‌کنندگان هستند و این گروه تصمیم گیرنده نهایی برای حضور یک مجموعه در بخش نمایشگاهی است.

تعامل بین شرکت کننده و راهنما هایشان بسیار خوب پیش رفت. به این صورت که  شرکت کننده ها راهنمای مورد نظر خودشان را پیشنهاد داده و راهنمایان هم از بین آن ها انتخاب می کردند و چون این انتخاب دو طرفه و با خواست خودشان همراه بود شرایط مناسبی فراهم آورد. و این تغییر برای شید هم تجربه‌ی خوبی بود که در نهایت به شکل گیری 10 پروژه انجامید و هر کدام از شرکت کننده ها مبلغ 1 میلیون تومان برای تکمیل پروژه شان دریافت می کنند.

"نوروزی" راجع به هزینه هایِ "شید" می گوید: هزینه های جایزه "شید" را خودمان تامین می کنیم و بودجه دولتی نداریم. پیدا کردن اسپانسر برای عکس مستند بسیار سخت است. بیشترین شرکت کننده در دوره‌ی اول شید بود و در دوره های بعدی رفته رفته تعداد شرکت کننده ها کمتر اما (آثار دریافتی) با کیفیت تر می شدند.

عکس ها در نمایشگاه های جایزه‌ی "شید" برای فروش نیستند و ما هیچ سالی فروش نداشتیم. امسال به موضوعاتی مثل: محیط زیست، مهاجرت، وضعیت معلولین و تحریم دارو پرداختیم. خیلی از این پروژه ها اساسا به خاطرِ فضای عکس ها و موضوعاتشان اصلا امکان فروش هم ندارند. ما در شید به مسائل اجتماعی می پردازیم و هدف ما نمایش و عرضه‌ی این پروژه هاست که توسط طیف روزنامه نگاران، جامعه شناسان و... دیده بشوند و همیشه سعی مان بر بیشتر و بیشتر دیده شدن عکس ها بوده است."

جایزه‌ی عکس شید یک جشنوراه‌ی کوچک خصوصی ست که نهاد های دولتی و سرمایه گذاران خصوصی باید به حمایت از آن بپردازند. جشنوراه های کوچک تنها از این معبر می توانند به نمایشگاه هایی بزرگ تر و تاثیرگذارتر تبدیل شوند.