۰ نفر

حقایقی درباره موسیقی؛

وقتی موسیقی گوش می دهیم چه اتفاقی در سیستم صوتی مغزمان می افتد؟

۲۹ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۳۵
کد خبر: 682420
وقتی موسیقی گوش می دهیم چه اتفاقی در سیستم صوتی مغزمان می افتد؟

سیستم صوتی شگفت انگیز در مغز انسان به توضیح اینکه چرا مردم در همه جا زندگی خود را با موسیقی پر می کنند کمک می کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، قبل از اینکه هانا تتر، اسنوبردباز آمریکایی، در بازی‌های المپیک زمستانی 2006 فعالیت‌های روزمره خود را آغاز کند، از MP3 ( پخش کننده موسیقی) خود الهام گرفت. موسیقی به انرژی او کمک کرد تا مدال طلا را در مسابقه نیمه پیپ به دست آورد.

کریس بوش، ستاره بسکتبال، پس از یک شب پر از کسب امتیاز، می خواست ذهن خود را آرام کند. او برای خود موسیقی کلاسیک پلی کرد. بوش در مصاحبه ای گفت: «موتزارت و بتهوون، نوازندگان مورد علاقه من هستند. بعد از بازی به آنها گوش می دهم.»

بی‌شک، موسیقی قدرت ایجاد انگیزه و آرامش را دارد؛ اما چگونه و چرا بر ما تأثیر می گذارد؟ چرا برخی آهنگ‌ها باعث ایجاد هیجان یا پوزخند می‌شوند؟ چرا انسان ها با موسیقی آرام می شوند، اشک می ریزند، یا می رقصند؟ اینها سوالاتی است که برخی از دانشمندان در آزمایشگاه‌های خود می‌پرسند. آنها در حال مطالعه نحوه پردازش مغز ما از موسیقی هستند و از فناوری‌های جدید برای کشف این موضوع استفاده می‌کنند که چرا موسیقی – چه رگی، رپ، راک یا راخمانینوف – در هر فرهنگ انسانی مورد تجلیل قرار گرفته است.

بررسی نحوه عملکرد مغز ما یکی از هیجان انگیزترین حوزه‌های علم امروزی است. تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) و سایر اسکنرهای با فناوری پیشرفته به محققان اجازه می‌دهد تا ببینند کدام بخش‌های مغز ما وظایف مختلفی را انجام می‌دهد. با ام آر آی، فرد داخل یک مخزن لوله‌ای شکل می لغزد، سپس دستگاه متوجه می‌شود که مغز او هنگام انجام برخی فعالیت‌ها، مانند خواندن یا انجام مسائل ریاضی، کجا «روشن» می‌شود. این اسکن همچنین می‌تواند تشخیص دهد که چه بخش‌هایی از مغز با دیدن عکس‌ها، شنیدن صداها یا احساس احساسات به کار می‌رود.

این که چگونه مغز موسیقی را پردازش می کند، بخش هیجان انگیز این تحقیق است. محققان کشف کرده‌اند که مغز مکان خاصی برای تجزیه و تحلیل موسیقی ندارد. در عوض، بخش‌های گوناگون مغز جنبه‌های مختلف یک آهنگ، مانند ریتم (ضربه) و لحن (بلندی و بلندی) را کنترل می‌کنند. و یکی از شگفت‌انگیزترین اکتشافات این است که بخش‌هایی از مغز که با احساسات سروکار دارد در پاسخ به موسیقی نیز فعال می‌شوند. به عبارت دیگر، موسیقی مستقیماً به احساسات ما متصل می‌شود.


در این زمینه بیشتر بخوانید؛

گربه ها هم از شنیدن موسیقی لذت می برند؟

گوش دادن به موسیقی چه تاثیری روی کودکان می گذارد؟


موسیقی و احساسات همیشه با هم بوده‌اند و تحقیقات علمی مدرن به ما کمک می‌کند تا دلیل آن را بفهمیم.

علم شنوایی داگلاس ال. الیور:

توانایی تشخیص صداها و شناسایی مکان آنها به لطف سیستم شنوایی امکان پذیر است که از دو بخش اصلی تشکیل شده است؛ گوش و مغز. وظیفه گوش تبدیل انرژی صوتی به سیگنال‌های عصبی است. وظیفه مغز دریافت و پردازش اطلاعاتی است که این سیگنال‌ها در بر دارند. داگلاس ال. الیور برای درک چرایی کارکرد مغز، صدایی را در سفر خود به داخل گوش دنبال می‌کند.

چگونه آهنگ مورد علاقه شما از گوش شما به مغز شما می رسد؟

1. امواج صوتی از یک ساز یا یک سیستم صوتی به گوش خارجی می‌رسد.

2. در گوش میانی، امواج صوتی باعث ارتعاش پرده گوش و استخوان‌های ریز می‌شود.

3. گوش میانی این ارتعاشات را به گوش داخلی منتقل می کند.

4. گوش داخلی حلزونی شکل است. در داخل حلزون پر از مایع 20,000 تا 30,000 سلول موی ریز وجود دارد. این سلول های مو دارای اندازه های متفاوتی هستند که به تن ها و زیر و بم های مختلف واکنش نشان می دهند.

5. گوش داخلی ارتعاشات را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند.

6. سیگنال‌های الکترونیکی توسط سلول‌های عصبی به نام نورون‌ها از طریق سیستم عصبی حلزون به مغز منتقل می‌شوند.

7. سیگنال‌ها در امتداد سیستم عصبی حلزون به سمت قشر مغز حرکت می‌کنند. این قسمت از مغز مانند یک ابر کامپیوتر است.

8. سایر مناطق مغز قدرت خود را برای تجزیه و تحلیل عناصر مختلف در موسیقی، مانند ریتم، زیر و بم و پویایی، اضافه می‌کنند.

وقتی موسیقی گوش می دهیم چه اتفاقی می افتد؟

وظیفه مغز در پردازش موسیقی

هنگامی که اعصاب سیگنال‌های موسیقی را در داخل جمجمه ارسال می‌کنند، مغز وارد کار می‌شود. اکنون محققان دریافته‌اند که موسیقی فقط در یک قسمت از مغز پردازش نمی‌شود. اجرا و گوش دادن به موسیقی به بخش‌های بزرگی از مغز شما تمرین می‌دهد.

وقتی موسیقی گوش می دهیم چه اتفاقی در سیستم صوتی مغزمان می افتد؟

ریتم

کمربند و پارابلت در سمت راست مغز قرار دارند. آنها عمدتاً مسئول تشخیص ریتم آهنگ هستند. هنگام ایجاد ریتم با ضربه زدن به انگشتان پا یا زدن طبل، قشر حرکتی و مخچه درگیر می‌شوند.

زیر و بم و لحن

تشخیص و درک زیر و بمی و لحن عمدتاً توسط قشر شنوایی انجام می شود. این بخش از مغز همچنین کارهای زیادی را برای تجزیه و تحلیل ملودی و هارمونی آهنگ انجام می دهد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مخچه و قشر جلوی مغز نیز در این امر نقش دارند.

پیش بینی

تحقیقات نشان می دهد که مغز ما هنگام گوش دادن به موسیقی، انتظاراتی را ایجاد می کند. برای مثال، مشخص می‌کند که آیا یک ضرب ثابت است یا ملودی آن منطقی است. اما ما دوست داریم که آهنگ ها ما را با تغییرات هوشمندانه و عجیب غافلگیر کنند. این تجزیه و تحلیل در قشر پیشانی مغز انجام می شود.

حافظه

مردم توانایی شگفت انگیزی در به خاطر سپردن موسیقی دارند. این احتمال وجود دارد که بتوانید آهنگ مورد علاقه خود را پس از شنیدن تنها یک قطعه تشخیص دهید. این خاطرات در هیپوکامپ ذخیره می‌شوند.

کارایی

اعمال موسیقی مانند خواندن موسیقی، نواختن ساز و رقص، مخچه، قشر حرکتی، قشر حسی و قشر بینایی را فعال می‌کند.

هیجانی

موسیقی قدرت برانگیختن احساسات در شنوندگان را دارد. سه ناحیه اصلی مغز مسئول این پاسخ‌های احساسی هستند: هسته اکومبنس، آمیگدال و مخچه.

منبع: kennedy-center.org