۰ نفر

گربه ها هم از شنیدن موسیقی لذت می برند؟

۲۴ آبان ۱۴۰۱، ۲۱:۳۰
کد خبر: 681328
گربه ها هم از شنیدن موسیقی لذت می برند؟

بر خلاف سگ ها، موسیقی ای که انسان می سازد تاثیر کمتری بر گربه ها دارد، یا به عبارتی باب میل این حیوانات پشمالو نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین، آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا گربه ها از شنیدن صدای موسیقی سباستین باخ یا خواننده های محبوب شما لذت نمی برند؟ علت مشخص شد، این سبک مورد علاقه آنها نیست.

گربه ها از شنیدن موسیقی لذت می برند، اما نه موسیقی انسان!

براساس مطالعه‌ای که در ژورنال Applied Animal Behavior Science منتشر شده است، باید بگوییم که گربه ها باید موسیقی خاص خود را گوش دهند تا لذت ببرند.

مگان ساویج و چارلز اسنودون، روانشناسان دانشگاه ویسکانسین و نویسندگان مطالعه ای که ذکر شد می گویند که برای گوش دادن به حیوانات خانگی می توانیم برای آنها موسیقی بسازیم که این موسیقی با نحوه برقراری ارتباط حیوان مطابقت داشته باشد. آنها می گویند یک چارچوب نظری ایجاد کرده اند که این فرضیه را مطرح می‌کند که برای اینکه موسیقی روی گونه‌های دیگر (از جمله گربه سانان) مؤثر باشد، باید در محدوده فرکانس و با سرعت‌هایی مشابه با سرعت‌هایی که در ارتباطات طبیعی هر گونه استفاده می‌شود، باشد.

گربه ها چه نوع موسیقی را دوست دارند؟

برای آزمایش فرضیه خود، محققان به نوازنده دیوید تی مراجعه کردند تا آهنگ هایی را بسازند که با این پارامترها مطابقت داشته باشد، که منجر به تراک های «Cozmo's Air» ،«Spook's Ditty» و «Rusty's Ballad» شد. محققان با آزمایش 47 گربه خانگی مختلف، آهنگ‌های هدفمند گربه را پخش کردند و واکنش گربه‌ها را با دو آهنگ انسانی مقایسه کردند: «هوا در رشته جی» باخ و «الژیه» گابریل فوره.


در این زمینه بیشتر بخوانید؛

موسیقی چه تاثیری روی سگ ها و آرامش آنها دارد؟

گوش دادن به موسیقی چه تاثیری روی کودکان می گذارد؟


پس از آزمایش‌های خود، محققان دریافتند که گربه‌ها ترجیح و علاقه قابل توجهی به موسیقی مناسب گربه ها در مقایسه با دو آهنگ انسانی نشان دادند که اصلا به آنها پاسخ ندادند. این مطالعه همچنین نشان داد که موسیقی گربه‌ها نیز واکنش‌های بهتری را در گربه‌های جوان‌تر و مسن‌تر نسبت به گربه‌سانان میانسال برانگیخته است.

تیم تحقیقاتی نوشت که این نتایج «راه‌های جدید و مناسب‌تری را برای استفاده از موسیقی به‌عنوان غنی‌سازی شنوایی برای حیوانات غیرانسان پیشنهاد می‌کند».

منبع: pbs.org