۰ نفر

گوش دادن به موسیقی چه تاثیری روی کودکان می گذارد؟

۲۳ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۲۶
کد خبر: 680767
گوش دادن به موسیقی چه تاثیری روی کودکان می گذارد؟

همانطور که می دانید گوش دادن به موسیقی مانند نوعی ورزش برای مغز است که باعث تقویت حافظه می شود و شما را از بیماری هایی چون آلزایمر دور می کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، موسیقی در هر سنی تاثیرات مثبت خود را دارد. چه پخش موسیقی چه گوش دادن به آن، اثر قابل توجهی روی مغز می گذارد.

آیا می دانستید که موسیقی می تواند شما و کودکتان را باهوش تر و شادتر کند؟

دانشمندان علوم اعصاب که مغز نوزادان را مطالعه می کنند می گویند موسیقی فواید طولانی مدت برای نوزادان دارد.

موسیقی تفاوت زیادی در مغز کودک ایجاد می کند. یک مطالعه از موسسه یادگیری و علوم مغز نشان داد که پس از گوش دادن به موسیقی، قشر شنوایی و جلوی مغز کودکان متفاوت به نظر می رسد. این قسمت ها مناطقی از مغز هستند که وظیفه پردازش موسیقی و گفتار را بر عهده دارند.

علاوه بر این، هنگامی که کودکان خردسال با دیگران ارتباط برقرار می کنند، تأثیرات مثبت گوش دادن به موسیقی به ویژگی های شخصیتی، مانند کمک و همکاری، گسترش می یابد.

گوش دادن به موسیقی در مقایسه با پخش موسیقی

گوش دادن به موسیقی در مقایسه با پخش موسیقی

در حالی که گوش دادن به موسیقی بر مغز تأثیر می گذارد، ساخت موسیقی حتی قدرتمندتر است. این امر به این دلیل است که ساخت موسیقی به مهارت های حرکتی ظریف (مانند توانایی گرفتن و فشردن اشیا) و همچنین دقت زبانی و ریاضی و خلاقیت نیاز دارد - که چندین ناحیه از مغز را فعال می کند.

بهره‌گیری از این مهارت‌ها به معنای ایجاد پل بین دو نیمکره مغز است که به پیام‌ها اجازه می‌دهد سریع‌تر و در مسیرهای مختلف از مغز عبور کنند.

گراهام ولش، عصب‌شناس بریتانیایی که تأثیر موسیقی را مطالعه می‌کند، می‌گوید: «ما تأثیری را در سواد، محاسبه، رشد فیزیکی، هماهنگی حرکتی درشت [مانند دویدن و پریدن]، مهارت‌های حرکتی ظریف و همچنین رشد اجتماعی و عاطفی را بر روی مغز کودکان می بینیم.

موسیقی می تواند مسیر یادگیری کودک را به گونه ای باز کند که هیچ چیز دیگری ممکن نیست. این باعث ایجاد اعتماد به نفس و مهارت های زبانی در کودکان می شود و می تواند نمرات ریاضی آنها را در هنگام ورود به مدرسه بهبود بخشد.»

فواید دیگر موسیقی روی کودکان

فواید بی نظیر موسیقی روی کودکان

وقتی کودکان در معرض موسیقی قرار می گیرند، مغز آنها تغییر می کند. از جمله مزایای دیگر موسیقی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

موسیقی با کاهش سطح استرس، خلق و خوی را بهبود می بخشد و کودکان خردسال را توانمند می کند. حتی گوش دادن به موسیقی غمگین به لطف قدرت جذب کنندگی آن می تواند خوب باشد و ارتباط کودکان با احساسات خود را آسان تر کند.

موسیقی مغز را تحریک می کند که دوپامین و اکسی توسین تولید کند. زمانی که این دو هورمون ترشح می شوند، حس اعتماد و همدردی کودکان برای ارتباط گیری هم بیشتر می شود.

موسیقی مهارت تمرکز و بهره وری را در کودکان تقویت می کند، سطح یادگیری و نمرات را بهبود می بخشد و همچنین باعث گسترش دایره لغات و افزایش خلاقیت کودکان می شود.

منبع: unicef