۰ نفر

کاباسا یا کاباچا چه جور سازیه؟ / با ساز قدیمی آفریقایی آشنا شوید

۱۶ آبان ۱۴۰۱، ۱۹:۲۵
کد خبر: 679389
کاباسا یا کاباچا چه جور سازیه؟ /  با ساز قدیمی آفریقایی آشنا شوید

کاباسا (cabasa)، یک ساز کوبه ای است که با حلقه هایی از زنجیر توپ فولادی که دور یک استوانه چوبی پیچیده شده، ساخته می شود. سیلندر هم به یک دسته بلند چوبی یا پلاستیکی ثابت می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، کاباسای فلزی توسط مارتین کوهن (Martin Cohen)، بنیانگذار پرکاشن لاتین(Latin Percussion) ساخته شده است. این شرکت کاباسای بادوام تری ساخته که به آن کاباسای افوچه (afuche cabasa) می گویند. در هنگام تکان دادن یا پیچ خوردگی صدایی فلزی و جغجغه ای شبیه صدای مار زنگی ایجاد می کند. اغلب در جاز لاتین، به ویژه در قطعات بوسا نوا (bossa nova) استفاده می شود.

کاباسا چگونه نواخته می شود؟

برای نواختن این ساز، نوازنده دست غیر غالب خود را روی زنجیر فلزی قرار می دهد تا فشار وارد کند، در حالی که با دست دیگر دسته چوبی را گرفته و بسته به الگوی ریتمیک مورد نظر، ساز را به جلو و عقب می چرخاند. علاوه بر موسیقی لاتین، بسیاری از قطعات گروه و ارکستر برای کاباسا دعوت می‌شوند.

کاباسا چگونه نواخته می شود؟

نسخه اصلی آفریقایی کاباسا «آگبه» نامیده می شود و از کدوهای بیضی یا گلابی شکل خشک شده با مهره هایی که روی سطح بیرونی آن رشته شده، ساخته شده است. نسخه های زیادی از این ساز به خصوص در موسیقی لاتین وجود دارد. کاباچا در رقص آمریکای لاتین استفاده می شود که نوعی کدوی گرد یا گلابی شکل طبیعی یا مصنوعی است و با شبکه ای از مهره ها پوشانده شده و با یک دسته تکمیل می شود. این با نسخه متال مورد استفاده در جاز لاتین مقایسه می شود.

کاربرد کاباسا در موسیقی درمانی

این ساز به طور مکرر در موسیقی درمانی، به ویژه برای افرادی که دارای ناتوانی های جسمی/عصبی هستند، استفاده می شود، زیرا برای تولید صدا به حداقل حرکت دست نیاز دارد. سپس صدای تولید شده می تواند توسط موسیقی درمانگر تقویت شود که ارتباط عصبی بین حرکت دست و شنیدن صدا ایجاد می کند و به نوبه خود حرکات روان تر دست را تشویق می کند. از اقتباس های مدرن کاباسا می توان به پدال پایی Meinl Percussion اشاره کرد.