۰ نفر

حقایق جالب درباره موسیقی و تاثیرات باورنکردنی آن روی مغز

۱۵ آبان ۱۴۰۱، ۱۹:۰۸
کد خبر: 679112
حقایق جالب درباره موسیقی و تاثیرات باورنکردنی آن روی مغز

شنیدن موسیقی باعث بهبود علائم افسردگی، کاهش استرس و جلوگیری از ابتلا به آلزایمر می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، از سال ۲۰۰۶، دو استاد دانشگاه  University of Central Florida-عصب شناس «کیمینوبو سوگایا» و ویولونیست مشهور جهان «آیاکو یونتانی»- یکی از محبوب ترین دوره ها را در کالج Honors Burnett تدریس می کنند.

تحقیق «موسیقی و مغز» چگونگی تأثیر موسیقی بر عملکرد مغز و رفتار انسان را بررسی می‌کند؛ از جمله با کاهش استرس، درد و علائم افسردگی و همچنین بهبود مهارت‌های شناختی و حرکتی، یادگیری زمانی مکانی و نوروژنز، که توانایی مغز برای تولید نورون‌ها است.سوگایا و یونتانی می آموزند که چگونه افراد مبتلا به بیماری های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون به موسیقی واکنش مثبت نشان می دهند.

سوگایا می‌گوید: «معمولاً در مراحل پایانی، بیماران آلزایمر واکنشی نشان نمی‌دهند. اما هنگامی که هدفون‌هایی را که موسیقی [مورد علاقه آنها] را پخش می‌کند، قرار می‌دهید، چشمان آن‌ها روشن می‌شود. آنها شروع به حرکت می کنند و گاهی اوقات آواز می خوانند. حتی بعد از اینکه موسیقی را خاموش کردید، این اثر ممکن است ۱۰ دقیقه یا بیشتر طول بکشد.»

او همچنین می‌گوید این را می‌توان در ام آر آی مشاهده کرد، جایی که «بخش‌های مختلف مغز روشن می‌شوند». با اساتیدی که زن و شوهر هم هستند به گفت و گو نشستیم و از آنها خواستیم توضیح دهند کدام قسمت های مغز با موسیقی فعال می شود.

بهترین موسیقی کدام است؟

چه موسیقی ای برای مغز خوبه؟

نت‌های موسیقی معلوم است؛ چه راک اند رول، جاز، هیپ هاپ یا کلاسیک، ماده خاکستری شما همان موسیقی را ترجیح می‌دهد. یونتانی می گوید: «این به پیشینه شخصی شما بستگی دارد که مغزتان خواهان شنیدن چه موسیقی ای باشد. مدتی محققان بر این باور بودند که موسیقی کلاسیک فعالیت مغز را افزایش می دهد و شنوندگانش را باهوش تر می کند، پدیده ای که «اثر موتزارت» نام داشت. سوگایا و یونتانی می گویند این نظر لزوماً درست نیست. در مطالعات اخیر، آنها دریافته اند که افراد مبتلا به زوال عقل به موسیقی که با گوش دادن به آن بزرگ شده اند، واکنش بهتری نشان می دهند. سوگایا توضیح می‌دهد: «اگر موسیقی مورد علاقه کسی را پخش کنید، بخش‌های مختلف مغز روشن می‌شود. این بدان معناست که خاطرات مرتبط با موسیقی، خاطرات احساسی هستند، که هرگز محو نمی شوند، حتی در بیماران آلزایمر.»

موسیقی می تواند چه کارهایی برایتان انجام دهد؟

- شما با موسیقی می توانید توانایی خود را برای درک زمان تغییر دهید

- به ترس اولیه ضربه بزنید

- تشنج ها را کاهش دهید

- به یک ارتباط دهنده بهتر تبدیل شوید

- قوی تر شوید

- سیستم ایمنی تان را تقویت کنید

- آسیب های مغزی را ترمیم کنید

- باهوش تر شوید

- خاطرات برایتان یادآوری شود

- به بیماران پارکینسون کمک کنید

حقایقی در مورد موسیقی

حقایق جالب درمورد موسیقی که شاید ندانید

- همه ما با تعداد نورون های بیشتر از آنچه واقعاً نیاز داریم متولد می شویم. به طور معمول در سن ۸ سالگی، مغز ما یک تخلیه نورون اصلی را انجام می دهد، و هر نورونی را که غیرضروری تصور می شود حذف می کند، به همین دلیل است که آموزش زبان و موسیقی به کودکان کوچکتر آسان تر است. سوگایا می‌گوید: «اگر در کودکی موسیقی بیاموزید، مغز شما برای موسیقی طراحی می‌شود.»

- قدیمی ترین ساز طبق گزارش نشنال جئوگرافیک، فلوت استخوانی کرکس با قدمت ۴۰۰۰۰ ساله قدیمی ترین ساز موسیقی جهان است.

- سلول های مویی گوش تنها دارای ۳۵۰۰ سلول موی داخلی است، در مقایسه با بیش از ۱۰۰ میلیون گیرنده نوری موجود در چشم. با این حال مغز ما به طور قابل توجهی با موسیقی سازگار است.

- SING ALONG در زبان سسوتو، فعل آواز خواندن و رقصیدن یکسان است؛ زیرا فرض بر این است که این دو عمل با هم انجام می شوند.

آوازخوان های فصلی

سوگایا همچنین مطالعات عصبی روی پرندگان آوازخوان انجام داده است. تحقیقات او نشان داده است که قناری ها هر پاییز وقتی سلول های مغزی مسئول تولید آهنگ می میرند، آواز خواندن را متوقف می کنند. با این حال، نورون ها در طول ماه های زمستان دوباره رشد می کنند و پرندگان آوازهای خود را دوباره در بهار یاد می گیرند. او این را نشانه ای می داند که «موسیقی ممکن است نوروژنز در مغز را افزایش دهد.

منبع: سایت University of Central Florida