۰ نفر

اسرار زندگی مشترک؛ مهارت هایی که برای برقراری آرامش در زندگی نیاز داریم

۳ بهمن ۱۴۰۱، ۳:۲۲
کد خبر: 696731
اسرار زندگی مشترک؛ مهارت هایی که برای برقراری آرامش در زندگی نیاز داریم

در زندگی مشترک همه ما به دنبال آرامش هستیم. هیچ کسی این را نمی پسندد که در زندگی دائم کشمکش و تعارض داشته باشد. این آرامش را چگونه باید در زندگی زناشویی خود به وجود بیاوریم؟ چگونه آرامش را در خانواده خود تقویت کنیم؟

رازهای آرامش میان زن و شوهر در زندگی مشترک چیست؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، داشتن ارتباط با همسر به صورت عالی و فوق العاده نیاز به تمرین و کسب مهارت های زندگی مشترک دارد. شما قبل از اینکه به ازدواج فکر کنید باید برخی از این مهارت های ارتباطی همسران را بدانید و هنگامی که زندگی مشترک خود را آغاز کردید این مهارت های زندگی مشترک را تقویت کنید و گسترش بدهید. به یاد داشته باشید که یک ازدواج و زندگی شاد، به مجموعه خاصی از مهارت ها نیاز دارد. مهارت های رفتاری همسران و آداب زندگی مشترک که هر زن و مردی باید آنها را بدانند و هر روز برای تقویت آنها تلاش کنند تا درگیری ها و مشکلاتشان حل شود.

موثرترین و مهم ترین مهارت هایی که زن ها یا مردان برای آرامش در زندگی مشترک به آن نیاز دارند را بررسی کرده ایم. آیا به دنبال آرامش هستید؟ می خواهید زندگی مشترک موفقی را داشته باشید؟ مهارت های لازم برای زندگی مشترک را نمی دانید؟ پس این مقاله تخصصی و جامع را مطالعه کنید تا بتوانید زندگی شادی را بسازید. راز خوشبختی در زندگی مشترک کسب این مهارت ها است.

مهارت های زندگی مشترک چیست؟

همانطور که در بالا گفته شد، یک ازدواج شاد نیاز به مهارت های اساسی در زندگی دارد. که زن و شوهر باید به آنها تسلط داشته باشند. برخی از این مهارت ها مثل: قدردانی خود را چگونه نشان دهیم؟ چگونه یک بحث و ناراحتی را کنترل کنیم؟ و… . همه ما باید قبل از ازدواج در سطح خاصی از بلوغ و رشد شخصی باشیم تا بتوانیم یک زندگی مشترک عالی را بسازیم. تسلط بر مهارت های زندگی مشترک باعث ایجاد تفاوت بین یک ازدواج عالی و زندگی شاد با یک ازدواج دچار مشکل و کشمکش می شود. در این قسمت برخی از مهم ترین مهارت های کلامی در زندگی مشترک، مهارت های رفتاری همسران و … را با شما عزیزان به اشتراک گذاشته ایم. این مهارت ها باعث افزایش مهر و محبت بین زن و شوهر می شود.

 برقراری ارتباط 

برقراری ارتباط برای هر رابطه ای ضروری و مهم است مخصوصا مهارت های ارتباطی بین زوجین که یکی از مهم ترین مهارت ها برای ساختن یک زندگی موفق و آرام است. بنابراین بسیار مهم است که قبل از ازدواج بر روی مهارت های ارتباطی خود تسلط داشته باشید و با شروع زندگی مشترک آنها را گسترش بدهید. داشتن آرامش در زندگی مشترک نیاز به دو نفر دارد که با یکدیگر صادق باشند و ارتباط های مفیدی را با یکدیگر برقرار کنند.

شما باید این مهارت را داشته باشید که بتوانید در مورد مشکلات و یا ناراحتی های خود به صورت صحیح صحبت کنید و به دور از جنجال و کشمکش ارتباط برقرار کنید. مهارت های ارتباطی بسیار مهم هستند زیرا ارتباط خوب و مفید باعث ایجاد اعتماد در رابطه می شود.

 در مهارت های ارتباطی، باور داشتن به بهترین ها، کنترل لحن و زبان بدن بسیار مهم هستند.

 داشتن سبک زندگی سالم

آرامش در زندگی زناشویی

سبک زندگی سالم دو جنبه دارد: روح و روان و جسم.

قبل از ازدواج اگر از نظر فردی و شخصی در این زمینه ها عملکرد خوبی داشته باشید، کمک زیادی به داشتن یک زندگی مشترک توام با آرامش می کند. روح شما ذهن، عقل و عواطف شماست و باید بسیار به آن ارزش داد. از نظر روانشناسی زندگی مشترک، بسیار مهم است که بتوانید کنترل خوبی برروی افکار و احساسات خود داشته باشید.

 تسلط بر روی روح و روان خود باعث می شود بتوانید راحت تر مشکلات زندگی مشترک را حل کنید.

یک بدن سالم نشان دهنده تغذیه سالم، ورزش به صورت منظم، انضباط و اهمیت دادن شخص به خودش است. بیماری ها و دردها به شدت بر روی خلق و خوی انسان ها تاثیرات منفی می گذارد. بدن سالم می تواند خلق و خو نیکو و سطح انرژی شما را در ازدواج افزایش دهد. کسی که یک سبک زندگی نا متعادل و نا منظم دارد پس در زندگی مشترک خود نیز شلخته و نا منظم خواهد بود.

  زندگی های آرام از سبک زندگی سالم سرچشمه می گیرند.

 مدیریت مالی

همه ما می دانیم که مسائل مالی یکی از مهمترین عوامل طلاق است. مدیریت مالی خوب و مهارت داشتن در این زمینه کلید یک ازدواج پایدار و زندگی آرام است. وقتی دو نفر دیدگاه متفاوتی در مورد مسائل مالی مثل پس انداز کردن، خرج و هزینه های اضافی و … داشته باشند. همیشه با بحث و جدل بر سر پول، زندگی مشترک خود را دچار تلاطم می کنند. یک زندگی مشترک موفق زندگی است که زن و مرد از نظر مالی یکدیگر را درک کنند.

 در زندگی مشترک، زوجین باید هر دو از پس اندازها و بدهی ها مطلع باشند و به درک مناسبی از مدیریت مالی زندگی خود رسیده باشند.

 هویت و هدف شخصی

یکی از مهارت های فردی که تاثیر بسزایی در زندگی مشترک دارد هدف شناسی است. قبل از اینکه ازدواج کنید باید به درک درستی از خود رسیده باشید. اگر شما ندانید که چه هدفی از زندگی خود دارید و یا ندانید که هستید و چه خلق و خوهایی دارید پس چگونه می خواهید بفهمید آیا با همسر آینده خود سازگار هستید یا خیر؟

 برای خودتان زمان بگذارید و مشخص کنید که از زندگی خود چه می خواهید؟!!

 مهارت قدردانی و تشکر

یک زندگی مشترک عالی به دور از غرور و لجبازی های بی جاست. سعی کنید تکبر زیاد از حد خود را کنار بگذارید و خود خواه نباشید. مهارت قدردانی و تشکر کردن را در خود تقویت کنید. قدردانی ابزاری برای اعتبار و ارزش دادن به شریک زندگی است. اگر به درستی از این مهارت استفاده کنید می توانید همسر خود را همیشه شاد و پر آرامش در کنار خود داشته باشید. وقتی همسرتان بداند که شما نسبت به او درک بالایی دارید و همچنین متوجه این موضوع هستید که همسرتان برای رفاه داشتن شما و حال خوب شما هر کاری انجام می دهد، محبت و علاقه اش چند برابر می شود.

 تشکر کردن نه تنها انسان را کوچک نمی کند بلکه فرد را ارزشمند تر و قابل احترام تر می کند.

 مهارت گوش دادن

مهارت گوش دادن و مهارت های شنیداری خود را افزایش دهید. اینکار با رعایت چند قانون ساده ممکن است.

 اول اینکه حالت تدافعی به خود نگیرید.

 یاد بگیرید که عصبانیت و ناراحتی خود را کنترل کنید.

 همیشه به دنبال یافتن کلمات برای صحبت کردن نباشید.

 گاهی همسر شما فقط نیاز دارد شما به او گوش بدهید نه اینکه برای مشکلات و اشتباهات راه حل ارائه بدهید.

 گوش دادن نیاز به یافتن کلمات ندارد.

 همسرتان را قضاوت و یا سرزنش نکنید.

اگر همسرتان در مورد کار اشتباهی که مرتکب شده است، احساس پشیمانی می کند و در این باره با شما صحبت می کند نیاز به سرزنش کردن نیست فقط با او همراهی کنید و این اطمینان را به او بدهید که هر اتفاقی بیفتد پشت او هستید و …

 مهارت های عشق ورزیدن

شما با کسی ازدواج کرده اید که احتمالا او را دوست دارید و علاقه زیادی به او دارید. پس باید بتوانید این دوست داشتن و علاقه خود را به صورت صحیح ابراز کنید. یکی از نکات روانشناسی زندگی مشترک بالا بردن مهارت عشق ورزیدن است. یاد بگیرید که چگونه با همسرتان عشق بازی کنید و نشان دهید که عاشقانه او را می پرستید. هر شخصی به گونه ای متفاوت عشق و علاقه خود را نشان می دهد. اول باید بفهمید که همسرتان چه راه حلی را برای بیان علاقه و ابراز عشق مناسب می داند و دوست دارد که شما چگونه عشق و علاقه خود را نشان بدهید. اگر در زندگی مشترک خود مشکلات زیادی دارید و نمی دانید چگونه به این مشکلات پاسخ صحیحی بدهید. می توانید از مقاله راهکارهای مواجهه با مشکلات زندگی کمک بگیرید.

 حواستان باشد اینکه ده سال از ازدواج شما می گذرد نشانگر این نیست که دیگر نیاز به ابراز علاقه وجود ندارد. بلکه بیشتر از قبل این نیاز در همسر شما وجود دارد.

 مهارت در تعیین مرزها و برقراری تعادل

برای زندگی مشترک خود حد و مرز تعیین کنید و سعی کنید همیشه آنها را رعایت کنید. مهارت در برقراری تعادل و  باعث ایجاد آرامش در زندگی مشترک می شود. مثلا داشتن قراردادهایی برای تمیزکاری و انضباط خانه، داشتن یک قرار شام دو نفره بدون فرزندان و … . زوج ها معمولا وقتی بچه دار می شوند تمام اولویت آنها فرزندشان می شود و توجه کمتری به همسر خود می کنند که این موضوع به شدت اشتباه و غلط است.

 باید در زندگی خود بین توجه به همسر و فرزندانتان تعادل را حفظ کنید.

 توانایی کنار آمدن و پذیرش مشکلات

انعطاف پذیری و توانایی کنار آمدن با مشکلات، یعنی اینکه بعد از به وجود آمدن مشکل بتوانید خودتان را بازیابی کنید و روحیه خود را برای داشتن یک زندگی مشترک موفق از دست ندهید. وقتی مشکلاتی برای شما پیش آمد از آنها به عنوان یک تجربه یاد کنید. مشکلات انسان را پخته تر می کنند و چیزهای زیادی را به انسان آموزش می دهند. سعی کنید این مهارت را در خود افزایش بدهید.

 هنگام روبرو شدن با مشکلات خود را نبازید و روحیه و امید خود را از دست ندهید.

 مهارت در برقراری ارتباط با خانواده همسر

مسلما هر خانواده ای فرهنگ و نگرش های متفاوتی دارد. شما باید بتوانید با خانواده همسرتان نیز ارتباط موثر برقرار کنید. احترام  قائل شدن برای خانواده همسر باعث سربلندی همسرتان می شود. احترام به خانواده او یعنی احترام به خود همسرتان. پس سعی کنید از حرف های پیش پا افتاده و سخره گرفتن دوری کنید. به آنها احترام بگذارید و در روابط خود با خانواده همسر افراط و تفریط نکنید. حد و مرز نگه نداشتن با خانواده همسر مهم است. بی توجهی به آنها و ارزش ندادن به حرف ها و رفتارهایشان نیز به شدت مضر است. شما باید این مهارت را داشته باشید که در حد وسط ارتباطات با آنها قرار بگیرید.

تاثیرات آموزش مهارت های زندگی مشترک

  •  دانستن مهارت های زندگی مشترک و تمرین برای استفاده از آنها در زندگی مشترک برای بهبود روابط و ایجاد آرامش برای زوجین در زندگی مشترک نقش بسزایی دارد.
  •  هدف از یادگیری این مهارت ها کاهش نرخ طلاق در جامعه و افزایش زندگی های توام با آرامش است.
  •  مهارت های فرزند پروری برای زوج هایی که اولین تجربه پدر و مادر شدن را پشت سر می گذارند به شدت مهم است و باعث تربیت و پرورش فرزندان می شود.
  •  اگر شما نتوانید مهارت های اولیه زندگی مشترک را در زندگی مشترک خود استفاده کنید پس نمی توانید زندگی آرام و به دور از تنش و استرس را تجربه کنید.