۰ نفر

تفاوت رک بودن و بیشعوری؛ صریح بودن با گستاخی چه فرقی دارد؟

۲۵ آبان ۱۴۰۱، ۱۵:۱۴
کد خبر: 681718
تفاوت رک بودن و بیشعوری؛ صریح بودن با گستاخی چه فرقی دارد؟

به طور معمول، بسیاری از افراد برای توجیه رفتارهای ناشایست خود از صفت رک بودن استفاده می‌کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ تفاوت رک بودن و بیشعوری بسیار زیاد است. در واقع، ما با آگاهی از تفاوت بین رک بودن و بیشعوری می‌توانیم ارتباط مناسبی با دوستان، همکاران و اطرافیان خود برقرار کنیم.

در همین راستا، در این مقاله قصد داریم تا با بیان معنای رک بودن و بیشعوری، به بررسی فرق رک بودن و گستاخی پرداخته و ببینیم که چگونه می‌توان رفتارهای مؤدبانه‌تری با دیگران داشت.

رک بودن به چه معناست؟

در تفاوت رک بودن و بیشعوری باید گفت رک بودن به صفتی اشاره دارد که به موجب آن افراد در مورد ذهنیت، نگرش، خصوصیات و نظرات خود به صورت کاملاً صریح با دیگران صحبت کرده و در مورد خودشان اظهار نظر می‌کنند. به بیان دیگر، رک بودن به معنای بیان نظرات و اعتقادات شخصی افراد در مورد مسائل مرتبط با خودشان است. برای مثال، افراد رک معمولاً آزادانه در مورد پوست خود، ظاهرشان، غذای مورد علاقه‌شان و سایر مسائل مشابه اظهار نظر می‌کنند؛ اما به دیگران کاری ندارند! حال آن که گستاخی و بی‌ادبی در نقطه مقابل رک بودن قرار داشته و به اظهار نظرات توهین‌آمیز در مورد دیگران اشاره دارد.


بیشعوری یا گستاخی به چه معناست؟

همان‌طور که اشاره شد در تفاوت رک بودن و بیشعوری ، بی‌ادبی، بیشعوری یا گستاخی به رفتارهایی اشاره دارد که در آن افراد نظرات توهین‌آمیز و زننده خود را بدون توجه به احساسات و حالات درونی دیگران به زبان می‌آورند. در واقع، این افراد بدون رعایت هیچ حد و مرزی در مورد ظاهر دیگران، رفتارشان، رنگ پوست‌شان یا سایر چیزهایی که خارج از اراده آنان بوده است، اظهار نظر کرده و موجب ناراحتی طرف مقابل می‌شوند. در این مواقع باید نحوه برخورد با افراد بی‌ادب را دانست تا بتوان شرایط را کنترل کرد.

 لذا در تفاوت رک بودن و بیشعوری باید گفت با این وجود، رفتارهای اهانت‌آمیز خود را با صفت «رک بودن» توجیه کرده و معتقد هستند که بیان چنین نظراتی و توهین به طرف مقابل نشانه رک بودن آنان است و هیچ مانعی ندارد! حال آن که چنین رفتارهایی نشانه گستاخی و بیشعوری بوده و تفاوت بسیار زیادی با رک بودن دارند. در ادامه به بررسی این تفاوت‌ها می‌پردازیم.

۱. رک بودن به معنای نترسیدن از بیان نظرات

یکی از این موارد تفاوت رک بودن و بیشعوری این است که افراد رک معمولاً ترسی از بیان نظرات شخصی در مورد مسائل مرتبط با خود ندارند. ضمن اینکه در مورد دیگران نیز تا زمانی که از آنان درخواست نشود، اظهار نظر نکرده و چیزی به زبان نمی‌آورند. به علاوه، افراد داری صفت رک بودن، در هنگام بیان نظرات شخصی و اظهار نظر در مورد دیگران، ادب را رعایت کرده، به احساسات طرف مقابل لطمه نمی‌زنند و سخنان خود را با احتیاط بیان می‌کنند.

۲. گستاخی و عدم توجه به احساسات طرف مقابل

بی‌احترامی کردن به دیگران، بدون در نظر گرفتن تأثیرگذاری سخنان روی آنان و آسیب رساندن به احساسات شخص دیگر، به معنای رک بودن نیست. در واقع، بیان نگرش و اظهار نظرات شخصی به شیوه‌ای آزاردهنده یا تحقیرآمیز برای تسلط بر دیگران، به نوعی بیشعوری و گستاخی به شمار می‌آید. بسیاری از افراد بیان نظرات شخصی به شیوه دلخواه خود را رک بودن می‌دانند.  که این خود مصداق بارز تفاوت رک بودن و بیشعوری است و این در حالی است که رک‌گویی به شیوه‌ای گستاخانه بدترین نوع رفتار برای بیان نظرات شخصی است!

۳. گستاخی به معنای بی‌ پروایی در اظهار نظر نسبت به دیگران

در راستای تفاوت رک بودن و بیشعوری باید توجه داشته باشیم که رک بودن را با بی‌پروایی در بیان نظرات خود نسبت به دیگران اشتباه نگیریم. به عبارت دیگر، اگر چیزی را بدون توجه به تأثیرگذاری آن روی طرف مقابل به زبان آوریم، به معنای رک بودن نیست؛ بلکه مصداق بارزی از بی‌ادبی به شمار می‌آید. بنابراین نباید ویژگی رک بودن را دست‌مایه‌ای برای بی‌احترامی کردن به دیگران مد نظر قرار دهیم.

۴. بیشعوری و پنهان کردن مفهوم کلمات توهین‌ آمیز پشت رک بودن

 مصداق دیگر تفاوت رک بودن و بیشعوری این است که برخی از افراد نیز با بازی کردن با کلمات سعی می‌کنند تا رفتارهای زشت و توهین‌آمیز خود را با اشاره به صفت رک بودن توجیه کرده و از پذیرش عواقب رفتارهای خود شانه خالی کنند! بنابراین باید توجه داشت که نمی‌توان با استفاده از واژگان مختلف روی رفتارهای بی‌ادبانه خود برچسب رک بودن زد. به بیان دیگر، بسیاری از افراد معمولاً با انجام چنین کارهایی سعی می‌کنند تا از تصویر زشتی که برای خودشان ساخته‌اند، فاصله بگیرند! چنین کاری موجب می‌شود تا در تشخیص فرق بین رک بودن و بیشعوری دچار گمراهی شویم و بدین ترتیب رفتارهای افراد گستاخ نیز بدون پاسخ باقی بمانند!

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی تفاوت رک بودن و بیشعوری پرداختیم. به طور کلی، می‌توان گفت که رک بودن ترکیبی از ویژگی‌های اعتماد به نفس بالا ضمن توجه به احساسات دیگران و تأثیرگذاری کلمات روی آنان است. به بیان دیگر، افراد رک در عین مؤدب بودن، هیچ ترسی از بیان نظرات شخصی خود ندارند. با این حال گستاخی، انجام رفتارها، بیان کلمات و اظهار نظرهای زشت و توهین‌آمیز در مورد دیگران بدون توجه به احساسات طرف مقابل است. نظر شما در مورد این تفاوت‌ها چیست؟ آیا تاکنون با چنین ویژگی‌هایی در اطرافیان، دوستان یا همکاران خود مواجه بوده‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر کاربران انگیزه در میان بگذارید.