۰ نفر

من از « نه» شنیدن بیزارم؛ چی کار کنم؟

۵ آبان ۱۴۰۱، ۱۹:۳۶
کد خبر: 676833
من از « نه» شنیدن بیزارم؛ چی کار کنم؟

مهم نیست چه کسی هستید یا چند سال سن دارید، نه شنیدن همیشه ناراحت‌کننده است! خیالتان را راحت کنیم، نه شنیدن با گذشت زمان هم آسان نمی‌شود، اما روش‌هایی برای پذیرش آن وجود دارد. پذیرش «نه» تنها راه کنار‌آمدن با این شرایط و حرکت روبه‌جلو است!

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ قول می‌دهیم اولین باری را که با نه شنیدن گریه کرده‌اید، پا به زمین کوبیده‌اید یا به غذا لب نزده‌اید به یاد نخواهید آورد. طعم تلخ این احساس را خیلی پیش‌تر از آن‌که درکی از زندگی داشته باشید، چشیده‌اید و حالا هر روز به‌نوعی با این احساس سروکار دارید.

مثال‌هایی ازاین‌دست در زندگی روزمره بسیار است! استادی که در مقابل خواهش شما برای ۱ نمره بیشتر یک نه شنیدن بزرگ می‌گوید، فرد مورد علاقه‌تان که پیشنهاد دعوت به شام شما را قبول نمی‌کند، شرکتی که پس از مصاحبه کاری شما را رد می‌کند و … همه از موارد مختلف شنیدن نه هستند.

قدرت نه گفتن در کنار مهارت نه شنیدن معنی پیدا می‌کند! روانشناس‌ها درباره یادگیری قدرت نه گفتن و اهمیت آموزش آن به کودکان بسیار تاکید دارند، اما در کنار یادگیری مهارت نه گفتن از مهارت نه شنیدن غافل نشوید.


باید یاد بگیریم با نه شنیدن کنار بیاییم وگرنه زندگی ما را از پا در می‌آورد! همیشه گفتند: «چیزی که عوض داره گله نداره.» اما این ضرب‌المثل چه ارتباطی با قدرت شنیدن نه دارد؟ بگذارید اول با یک مثال شروع کنیم. فرض کنید شما کارفرما هستید و برای شرکت خود به دنبال استخدام یک فرد با روابط اجتماعی بالا و مهارت‌های مدیریتی خوب هستید.

رزومه‌های افراد مختلف را بررسی می‌کنید و از میان ۱۰۰ رزومه به ۱۰ نفر زنگ می‌زنید که برای مصاحبه حضوری به شرکت بیایند. شما در انتخاب اول به ۹۰ نفر نه گفته‌اید. ۹۰ نفر روز خود را با نه شنیدن شروع کرده‌اند!

آیا شما با برنامه قبلی قصد آزردن ۹۰ نفر را داشته‌اید؟ خیر، شما فقط خواهان استخدام یک مدیر آگاه و توانمند هستید. در نهایت شما باید با مهارت نه گفتن این مسئله را برای خود آسان کنید و ۹۹ نفر دیگر باید با قدرت نه شنیدن از پس این مسئله بربیایند.

برعکس همین شرایط هم برای شما اتفاق می‌افتد. مشتری چندساله شما زنگ می‌زند و از قطع همکاری با شرکت شما خبر می‌دهد. روزی را که با نه گفتن‌های بسیار شروع کرده‌ بودید، با یک نه شنیدن تلخ به پایان می‌برید. حال متوجه ارتباط این ضرب المثل با مهارت نه گفتن و قدرت شنیدن نه شدید؟

ضرورت قدرت نه شنیدن

داستان زندگی افراد موفق پر از چالش‌هایی است که از آن عبور کرده‌اند. سخت یا آسان، تسلیم شرایط نشده‌اند و نه شنیدن آن‌ها را در مسیر متوقف نکرده است. آندریا والتس و ریچارد فنتون خود را «فیلسوفان شکست» می‌نامند و در دستیابی به موفقیت از طریق افزایش دفعات شکست و سایر رویکرد‌های غیر‌متعارف متخصص‌اند.

آنها در کتاب نه شنیدن؛ نردبان موفقیت  به خواننده کمک می‌کنند که شکست را به‌عنوان مرحله‌ای گذرا و ضروری به سمت موفقیت بپذیرد. کتاب در قالب داستانی خیالی خواننده را ترغیب می‌کند که پذیرای شکست باشد و به‌دفعات آن را تجربه کند. نویسندگان کتاب، راهکار‌هایی به شما می‌دهند تا از پاسخ منفی نترسید و از آن به عنوان نردبانی به سوی موفقیت استفاده کنید.

چگونه بر ترس از نه شنیدن غلبه کنیم؟

نه شنیدن درد دارد! مهم نیست این تجربه را در رابطه دوستانه یا محیط کار داشته‌اید. احساس موردپسند نبودن تجربه ناخوشایندی است که کمتر کسی توان مواجه چندباره با آن را دارد. جالب است بدانید که درد شنیدن نه و رد شدن به‌واسطه دیگران دقیقاً در بخشی از مغز احساس می‌شود که پیام درد فیزیکی را می‌گیرد.

بنابراین درک اینکه چرا بسیاری از مردم از شنیدن جواب منفی می‌ترسند، کار سختی نیست! اگر یک یا چند بار این احساس را داشته‌اید، حتماً متوجه هستید که چه‌قدر ترس از تجربه دوباره این احساس دردناک است.

این ترس مانعی بزرگ پیش روی قدرت ریسک‌کردن و تجربه‌های جدید ایجاد می‌کند که باید با آن جنگید. یادتان باشد احساس ترس شجاع بودن را انکار نمی‌کند! فرد شجاع با وجود ترس به راه خود ادامه می‌دهد.

ترس‌های ما دقیقاً گره‌هایی در وجودمان هستند که باید باز شوند. به همین دلیل همه افراد به یک‌ شکل ترس از شنیدن نه را تجربه نمی‌کنند. پیشنهاد ما این است که ترس‌های خود را بغل کنید و با کمک راهکار‌های زیر با آنها روبه‌رو شوید.

به یاد داشته باشید ترس از نه شنیدن یک احساس مشترک است

شما در تجربه این احساس تنها نیستید! این حقیقت ناخوشایند یک تجربه رایج است که بسیاری از افراد در جهان آن را درک می‌کنند. همه افراد بار‌ها این احساس را تجربه کرده‌اند. شنیدن نه در رابطه‌ای دوستانه که برایتان اهمیت داشته، مصاحبه‌ای که از آن ناموفق بیرون آمده‌اید و تجارتی که تا پای قرارداد رفته‌اید و بهم خورده است، مثال‌هایی گویا درباره تجربه احساس نه شنیدن هستند.

وقتی شرایط بر وفق مراد شما پیش نمی‌رود، احساس خوبی ندارید، اما بپذیرید که اتفاقات زندگی قرار نیست طبق پیش‌بینی‌های ما رقم بخورد. یادآوری این نکته که شنیدن نه، یک بخش عادی زندگی است و هرکسی در مقطعی آن را تجربه می‌کند، به شما کمک می‌کند از مواجه شدن با آن کمتر بترسید!

نه شنیدن را به فرصتی برای یادگیری تبدیل کنید

در بین حس و حال ناخوشایند طردشدن درک این موضوع دشوار است؛ اما نه شنیدن فرصتی به ما می‌دهد تا مراحل خودشناسی را بهتر طی کنیم. به‌عنوان‌مثال، بعد از مدت‌ها شغل دلخواه خود را پیدا کرده‌اید و ساعت‌ها برای مصاحبه زمان گذاشته‌اید. در ظاهر ماجرا همه چیز خوب پیش رفته، اما خبر می‌آید که شما پذیرفته نشده‌اید!

آسمان روی سر شما خراب می‌شود. بااین‌حال داستان را همین‌جا تمام نکنید. بار دیگر نگاهی به رزومه خود بیندازید. شاید نیاز است بعضی از نرم‌افزار‌های مربوط به شغل خود را یاد بگیرید. پس از چند ماه متوجه بازشدن در‌های جدیدی خواهید شد. شنیدن پاسخ منفی شما را وادار می‌کند مهارت‌های جدیدی یاد بگیرید و موقعیت‌های شغلی پردرآمدتری را در آینده به دست آورید.

ترس از شنیدن نه را به فرصتی برای رشد تبدیل کنید! به خودتان بگویید اگر این بار نشد، بهتر از آن را به دست می‌آورم. وقتی به خودتان فرصت شنیدن نه را می‌دهید، مثل این است که فرصت تجربه‌های جدید را به خودتان بدهید. تغییر تعریف «نه» تا حد زیادی احساس شما را به داستان عوض می‌کند.

اگر در جنبه‌های مختلف زندگی مانند کار و روابط شخصی همیشه در تلاش هستید تا بهترین عملکرد و نتیجه را داشته باشید، مطالعه کتاب غلبه بر کمال خواهی به شما کمک می‌کند که از شکست خوردن و بد بودن واهمه‌ای نداشته باشید.

ارزشمند بودن خود را یادآوری کنید

ما با شنیدن نه و طردشدن انگشت اتهام را به سمت خود می‌گیریم. «نه» به‌اندازه کافی دردناک است، با زیر سؤال بردن ارزش خود اوضاع را از این پیچیده‌تر نکنید. هر اتفاقی هم افتاده باشد نباید ارزش درونی خود را از یاد ببرید. تشخیص علائم کمبود اعتماد به نفس و پرورش آن به شما کمک می‌کند که در این شرایط قدر خود را بیشتر بدانید.

احساس ارزشمندی چیست؟

احساس ارزشمند بودن انسان را در مقابل ترس از شنیدن نه قدرتمند می‌کند. با سه روش زیر به خود یادآور شوید که شما کاملاً شایستگی یک رابطه عاشقانه خوب یا شغل موردعلاقه خود را دارید.

    سه چیز در گذشته که خیلی به آن افتخار می‌کنید را روی کاغذ بنویسید.

    پنج راهکار برای یادآوری ارزش‌های شخصی خود لیست کنید.

    وظیفه خود را در این شرایط یادآوری کنید.

عزت نفس چیست؟ چه کارهایی برای تقویت آن انجام دهیم؟ پیشنهاد مطالعه: عزت نفس چیست؟ چه کارهایی برای تقویت آن انجام دهیم؟

دلیل ترس از نه شنیدن را پیدا کنید

چه چیزی از شنیدن نه در روابط عاشقانه شما را می‌ترساند؟ یا چرا از نه شنیدن از کارفرما به این میزان دلهره دارید؟ دلیل واقعی ترس از پاسخ منفی را در موقعیت‌های مختلف پیدا کنید. کشف این دلیل به شما کمک می‌کند که مقابله بهتری با این احساس خود داشته باشید.

شاید شما به این دلیل که نمی‌خواهید احساس تنهایی کنید از طردشدن در روابط عاشقانه می‌ترسید. درک این موضوع می‌تواند به شما کمک کند که ایجاد روابط دوستانه قوی را در اولویت قرار دهید. با این استراتژی شما بدون رابطه عاشقانه احساس تنهایی کمتری خواهید داشت.

درباره ترس از پاسخ منفی کارفرما، شاید از لحاظ مالی احساس امنیت نمی‌کنید و برنامه دیگری بعد ازدست‌دادن این کار ندارید. این خیلی مهم است که این ترس را درک کنید و چند راه کسب درآمد جایگزین را در ذهن خود در نظر بگیرید.

دعوا رفیق انتظار بی جا

چگونه به فرزندمان نه شنیدن را یاد بدهیم؟

نوزاد بلافاصله پس از خارج‌شدن از رحم مادر شروع به گریه می‌کند. او تا سن خاصی نیاز‌های خود را با گریه طلب می‌کند. گرسنه باشد برای شیر گریه می‌کند یا دردی داشته باشد با گریه آن را نشان می‌دهد. کسی از کودک چندماهه انتظار درک «نه» را ندارد، اما کم‌کم زبان باید جای گریه را بگیرد.

خبر نه‌چندان خوشحال‌کننده این است که از این سن به بعد باید زیاد نه بگویید! کودک شما برای بستنی دوم گریه می‌کند یا می‌خواهد برای مدت طولانی کارتون ببیند. شما برای تربیت اصولی فرزند خود نه‌تنها باید نه گفتن را یاد بگیرید، بلکه باید به کودک خود نه شنیدن را یاد بدهید. کتاب اصول تربیت فرزند کمک زیادی در چگونگی تربیت درست فرزندان می‌کند.

در ادامه ۴ راهکار را که در یادگیری قدرت نه گفتن و شنیدن آن به فرزندانمان کمک می‌کنند با هم مرور می‌کنیم.

۱ – در دادوفریاد از فرزند خود پیشی نگیرید

فرزند شما بلافاصله پس از شنیدن نه با عصبانیت داد می‌زند که این عادلانه نیست! اکنون وقت آن نیست که با او وارد جدل و مسابقه شوید. بعضی از والدین شروع به مقابله‌ به ‌مثل می‌کنند و در همین نقطه کنترل اوضاع را از دست خواهند داد!

شاید اولین‌بار یا دومین باری که فریاد می‌زنید، فرزندتان به حرف شما توجه کند، اما خیلی زودتر از آنچه فکرش را کنید به این شرایط عادت می‌کند. کافی است با حفظ آرامش به او نشان دهید که ادامه این رفتارش عواقبی دارد. مثلاً می‌توانید یک قانون جدید وضع کنید یا باتوجه ‌به شرایط پیامد رفتارش را به او توضیح دهید.

۲ – اقتدار خود را از دوران کودکی به او نشان دهید

کودک هرچه زودتر موقعیت شما را به‌عنوان والد درک کند، پذیرش پاسخ منفی برای او راحت‌تر می‌شود! والدین اقتدار خود را با تعیین محدودیت و ایجاد ساختار مشخص در خانواده حفظ می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، شما اجازه نمی‌دهید کودک دوساله در خیابان بدود یا در سه‌سالگی او اجازه ندارد به‌تنهایی در لبه‌های استخر راه برود. این موقعیت‌ها به شما فرصت می‌دهند تا نقش خود را به‌عنوان والدی مقتدر و قانونمند به کودک نشان دهید.

۳ – در مواقع بهانه‌گیری فاصله خود را با او حفظ کنید

زمانی که فرزندتان به بهانه‌گیری ادامه می‌دهد و به هیچ صراطی مستقیم نیست، با بیان یک جمله از او فاصله بگیرید. با حفظ آرامش به او بگویید که تمایل ندارید بیشتر از این درباره این موضوع بحث کنید. سپس بچرخید و از او دور شوید. سؤال‌های پی‌درپی او را پاسخ ندهید و سر حرف خود بماند. کودک در این شرایط متوجه جدی بودن صحبت شما خواهد شد.

۴ – حدی برای رفتار سختگیرانه قائل باشید

سخت‌گیری بیش از حد می‌تواند در درازمدت نتیجه عکس داشته باشد! روزی می‌رسد که دادوفریادهای شما راه به جایی نخواهد برد؛ پس تا دیر نشده با ملایمت اوضاع را کنترل کنید. بهتر است در شرایطی مناسب به فرزند خود چارچوب قوانین خانوادگی را یادآور شوید.

بخشی از کار والدین این است که محدودیت‌های زندگی را به فرزندان خود بیاموزند. مهارت نه شنیدن هم به آنها کمک می‌کند که با بزرگ شدن پذیرش بیشتری نسبت به شرایط زندگی داشته باشند.

در بازاریابی قرار است هزار بار نه شنیدن را تجربه کنید تا به یک بله برسید! برای موفقیت در بازاریابی باید یاد بگیرید که چگونه با این کلمه کوچک کنار بیایید و به آن پاسخ دهید. به همین دلیل است هرکسی از پس این شغل بر نمی‌آید و بازاریاب حرفه‌ای کم پیدا می‌شود.

به‌عبارت‌دیگر، هرکسی قدرت پذیرش این حجم از پاسخ منفی را ندارد. بازاریاب باید پس از هر بار شنیدن نه آرامش خود را حفظ کند و تلاش کند در اقدامات بعدی مشتری را ترغیب کند که از کالا یا خدمات او استفاده کند. یک بازاریاب باید با تسلط کافی بر مراحل بازاریابی و فروش، خود را در مقابل شنیدن نه کنترل کند.

تربیت فرزند نوجوان

جمع‌بندی

نه شنیدن برای هر کسی در هر شرایطی سخت است. فرقی ندارد آن شخصی که این کلمه منفی را به ما می‌گوید استادمان، رئیسمان، پدرمان یا شریک عاطفی‌مان باشد. در هر صورت قلب ما مچاله می‌شود و این «نه» منحوس را چون پتکی دردناک مدام بر سر خود می‌کوبیم و ارزش‌های خودمان را زیر سوال می‌بریم!

اما اگر با مهارت‌های شنیدن نه و راهکارهای کنار آمدن با آن آشنا باشیم و آن را به فرزندانمان هم بیاموزیم، زندگی برایمان آسان‌تر شده و پیشرفتمان روز به روز بیشتر می‌شود. ما در این مقاله سعی کردیم درباره تمامی این راهکارها با شما صحبت کنیم. ممنون می‌شویم شما هم نظرات و تجربیات خود را در این باره با ما به اشتراک بگذارید.