۰ نفر

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران مطرح کرد؛

زنگ خطر عدم عرضه فولادسازان در بورس به صدا درآمد/ اعلام نظرانجمن سنگ‌آهن در خصوص ضرایب قیمت‌گذاری به معاونت معدنی

۲۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۲۲
کد خبر: 452048
زنگ خطر عدم عرضه فولادسازان در بورس به صدا درآمد/ اعلام نظرانجمن سنگ‌آهن در خصوص ضرایب قیمت‌گذاری به معاونت معدنی

سعید عسکرزاده دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران می‌گوید در نامه‌ای که از سوی انجمن سنگ‌آهن به معاونت معدنی امروز ارسال شد، نظرات کارشناسی این انجمن به این معاونت اعلام شده است. وی معتقد است هر نتیجه‌ای که امروز اعلام شود لزوما کارشناسی نخواهد بود ولی وظیفه ما به عنوان نماینده بالادست این بود که نظرات خود را اعلام کنیم.

اقتصادآنلاین- طاهره گودرزی؛ سعید عسکرزاده دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با اقتصادآنلاین گفت: از انجمن تولیدکنندگان سنگ‌آهن به دبیرخانه تکلیف شد، با توجه به نظرات کارشناسی‌ مختلفی که در ارتباط با تعیین قیمت از منظر تقسیم سودعادلانه و متوازن برای کل زنجیره مطرح است و از دیدگاه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران مبنی بر تقسیم سود به نسبت سرمایه‌گذاری ثابت انجام شده و همچنین بحث نسبت‌های جهانی و نسبت اکس‌ورک (exwork)،  بررسی‌هایی صورت گرفت که براساس آن امروز نامه‌ای به معاونت معدنی وزارت صمت ارایه شد.

وی افزود: موارد مطرح شده در این نامه کاملا کارشناسی است و نسبت‌ها در همه موارد به‌هم نزدیک است. این موارد از سوی رییس انجمن سنگ آهن و سایر اعضای بزرگ زنجیره اعم از سنگ‌آهنی‌ها و فولادی‌ها، در حال بررسی است. اما هرتصمیمی که گرفته شود الزاما کارشناسی نخواهد بود اما وظیفه ما این است که بررسی‌های کارشناسی خود را اعلام کنیم تا بهترین تصمیم برای کل زنجیره گرفته شود.

عسکرزاده در مورد جلسه‌ نهایی فولادی‌ها و معدنی‌ها که امروز در دفتر شرکت فولاد کاوه برگزار شده است، گفت: گویا همچنان اختلاف نظر در تعیین ضرایب قیمتی زنجیره فولاد وجود دارد. اگر این جلسه خروجی داشته باشد که بسیار عالی خواهد شد اما اگر جلسه به نتیجه‌ای نرسد، قاعدتا وزارت صمت و معاونت معدنی راسا برای تعیین ضرایب اقدام خواهند کرد و هر تصمیمی که بگیرند باید کل زنجیره آنرا قبول کنند، چه با مباحث کارشناسی منطبق باشد چه نباشد.

دبیر انجمن سنگ‌آهن تاکید کرد: امروز چه توافق حاصل شود و چه نشود، قطعا درصدها افزایشی خواهد بود ولی میزان افزایش بستگی به نتایج جلسه امروز و نظر وزارت صمت دارد. نکته مهمی که وجود دارد این است که نسبت‌ها براساس فروش شمش فولاد خوزستان در بورس کالا است. فروش شمش فخوز در بهار امسال، پنج میلیون و 55هزار تومان درآمده است و در آخرین معامله‌ای که از سوی بورس کالا تایید شد، بورس رقم 6میلیون و 800هزار تومان به ازای هرتن را تایید کرد.اما در حال حاضر در بازار رقمی که معامله می‌شود بیش از هشت میلیون و 500 هزار تومان است.

وی تصریح کرد: این نشان از فاصله جدی بین آنچه که در بورس و واقعیت بازار اتفاق می‌افتد، دارد. امروز هرتصمیمی که گرفته شود به افزایش نرخ منجر نخواهد شد بلکه تعدیلی در داخل زنجیره اتفاق می‌افتد که به نفع کل زنجیره خواهد بود. این تعدیل نتیجه مثبتی دارد که باعث می‌شود بخش مغفول مانده زنجیره آهن و فولاد یعنی بالادست زنجیره (معدن) به شکلی تقویت شود تا بتواند برای میان مدت تامین کننده خوبی برای بخش فولاد باشد.

عسکرزاده در پایان خاطر نشان ساخت: براساس آماری که در سال 98 منتشر شد، آنچه که در بورس کالا عرضه شده رقمی حدود دومیلیون و 700هزار تن بوده است. این درحالی است که تولید فولاد کشور بیش از 28 میلیون تن بوده است یعنی عملا بخش فولاد محصول خود را در بورس عرضه نمی‌کند و این خود یک زنگ خطر است.

 برای اطلاعات بیش تر اینجا کلیک کنید