۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آشفته بازار فولاد به خاطرعدم تعیین کف عرضه شرکت‌های فولادی است/ فولادسازان در عرضه بلاتکلیفند

۲۱ تیر ۱۳۹۹، ۹:۲۰
کد خبر: 452012
آشفته بازار فولاد به خاطرعدم تعیین کف عرضه شرکت‌های فولادی است/ فولادسازان در عرضه بلاتکلیفند

مدتی است که بازارمحصولات فولادی مجددا آشفته شده است. از ابتدای خرداد ماه معاونت معدنی وزارت صمت از اعمال نظر در معاملات محصولات فولادی در تایید یا عدم تایید دستی نداشته، اما بورس کالا به دلیل عدم رعایت کف عرضه‌ها و قیمت‌سازی توسط شرکت‌های فولادی، برخی از معاملات را ابطال کرد. موضوعی که بازار را تشنه‌تر و باعث افزایش قیمت‌ها شد. با وجود اینکه در کشور ما مازاد شمش و دیگر محصولات فولادی وجود دارد، اما رویه ابطال معاملات و شیوه خاص تنظیم بازار باعث شده تا شاهد نوسانات غیرمنطقی در بازار فولاد باشیم. این در حالی است که ابطال معاملات و جهش یکباره قیمت‌ها در بازار به دلیل عدم تامین مواد اولیه در آینده نزدیک، فشار اصلی را به مصرف‌ کننده نهایی یعنی عامه مردم وارد خواهد کرد. مدیراجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد در این باره می‌گوید حدودا دو ماه است که از معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صمت پیگیر تعیین و ابلاغ کف عرضه شرکت‌های فولادی هستیم که تا کنون این درخواست بی نتیجه مانده است.

اقتصادآنلاین - طاهره گودرزی؛ وحید یعقوبی مدیراجرایی انجمن تولیدکنندکان فولاد ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با اقتصادآنلاین گفت: حدودا دوماه است که به شدت پیگیر هستیم تا معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت کف عرضه شرکت‌های فولادی را تعیین و ابلاغ کند که متاسفانه تا کنون هیچ اقدامی از سوی این معاونت صورت نگرفته است.

وی با اشاره به میزان شمشی که طی این مدت در بورس کالا عرضه شده، گفت: این عرضه‌ها کاملا با پیگیری‌های انجمن فولاد و همکاری تمام فولادسازان بوده است.

یعقوبی با اشاره به اینکه واحدها در چنین شرایطی در میزان عرضه بلاتکلیف هستند، تصریح کرد: از یک سو بانک مرکزی پیگیر بازگشت ارز حاصل از صادرات است، از سوی دیگر بخشی از وزارت صمت به تولیدکننده تکلیف می‌کند که این میزان باید ارز وارد کند اما بخش دیگر وزارتخانه معتقد است که نیاز به صادرات نیست و محصولات باید وارد بازار شده تا نیاز داخل تامین شود. برهمین اساس واحدهای تولیدی فولاد، تکلیف خود را در قبال سیاست‌های دولت و مجموعه‌های تابعه نمی‌دانند و دچار سردرگمی شده‌اند.

مدیراجرایی انجمن فولاد ایران تاکید کرد: بیش از یک ماه است که به معاونت معدنی وزارت صمت درخواست داده‌ایم تا واحدها را از بلاتکلیفی درآورده و به تمام شرکت‌ها میزانی که باید در داخل عرضه و میزانی که باید صادر شود را ابلاغ کند که متاسفانه هنوز هیچ جوابی از سوی این معاونت دریافت نکرده‌ایم و بعد از کلی نامه نگاری، روز چهارشنبه (18 تیرماه) جلسه‌ای برای تعیین کف عرضه شمش برگزار شد که همه موارد مطرح و منتظر جمع بندی وزارت صمت هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که کف عرضه میلگرد و ورق به چه شکل خواهد بود، بیان کرد: طبق آخرین مصوبه کارگروه تنظیم بازار به واحدهای نوردی درصورتی سهمیه شمش تعلق می‌گیرد که میلگردشان را دربورس عرضه کنند. یعنی عملا تقاضا و عرضه محصول نهایی کنترل می‌شود.

یعقوبی در مورد رویه ابطال معاملات این بار از سوی بورس کالا، اظهار داشت: ما نیز مخالف این رویه هستیم چراکه ابطال معالات یک بازی همه سرباخت است و نه تنها باعث می شود تولیدکنندگان (چه خریدار و چه فروشنده) دچار خسران شوند بلکه دولت و بورس کالا هم دچار آشفتگی و ضرر می‌شوند. در چنین مواردی بازار تشنه‌ترمی‌شود و با عرضه بعدی، تقاضا افزایش یافته و هیجان بازار بیشتر می‌شود و قیمتی که در معامله قبلی عدم تایید گرفته بود در عرضه بعدی تایید می‌شود.

وی تاکید کرد: معاونت معدنی باید به تک تک واحدهای فولادی کف عرضه محصولات را ابلاغ کند تا بدانند که باید هرماه چه میزان در بورس کالا عرضه کنند و بازار را با عرضه کم دچار هیجان نکنند، که هم نیاز داخل تامین شود و هم با صادرات نیاز ارزی کشور با مشکل مواجه نشود. کف عرضه نیازمند یک کار کارشناسی است که انجمن فولاد این کار را انجام داده و بسته پیشنهادی خود را به معاونت معدنی ارائه داده که متاسفانه هنوز معاونت معدنی به جمع‌بندی نرسیده است.

مدیراجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد بیان داشت: متاسفانه نتوانستیم نرخ ارز را در کشور کنترل کنیم و قیمت بسیاری از محصولات مخصوصا محصولات فولادی براساس نرخ ارز قیمت می‌خورد. لذا وقتی نرخ ارز در کشور افزایش پیدا می‌کند، مصرف کننده‌ای که فولاد را به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه می‌کند و قصد خرید آن را دارد، با نرخ ارز بازار آزاد در بورس کالا قیمت می‌گذارد. این درحالی است براساس مقررات سقف قیمت برای فولاد باید براساس نرخ نیما باشد. لذا وقتی انتظارها برآورده نمی‌شود، معاونت معدنی یا بورس کالا اقدام به ابطال معاملات می‌کنند.

یعقوبی خاطر نشان کرد: انجمن فولاد در پیشنهاد خود جدولی به وزارت صمت ارائه و این جدول را به شرکت‌های فولادی ابلاغ کرده است. الزامات جدول این است که با عرضه در بورس اول نیاز داخل را تامین و اگر مازادی داشت، آن را صادر کنند.در این بسته پیشنهادی عرضه حدود 313 هزار تن شمش در بورس کالا با توافق شرکت‌ها بوده است. منتهی نه تنها هنوز این جدول ابلاغ نشده بلکه شنیده‌ها حکایت از پیشنهاد وزارت صمت مبنی بر عرضه 500 هزار تن شمش دارد. لذا این سوال مطرح است که چرا همین 500هزار تن را ابلاغ نمی‌کنند؟

وی افزود: نکته بعدی پس از عرضه، قیمت است. وقتی یک واحد تولیدی بداند که چه میزان باید عرضه کند و برای عرضه خود برنامه مستمر داشته باشد، دیگر شاهد قیمت‌های نجومی نخواهیم بود و باعث می‌شود مصرف کننده نهایی نیز منفعت ببرد. نکته دوم این است که اگر عرضه‌های مستمر صورت بگیرد، ممکن است دوهفته رقابت هیجانی در بازار وجود داشته باشد اما در هفته‌های بعد، خیال واحدهای نوردی از عرضه شمش راحت می‌شود و دیگر رقابت آنچنانی بر روی شمش صورت نمی‌گیرد و قمیت‌های واقعی کشف می‌شود.

یعقوبی تاکید کرد:اولین و مهمترین راهکار، برآورد میزان مشخصی از تامین نیاز داخلی توسط دستگاه مسول است، سپس براساس میزان نیاز داخل یک برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی صورت گیرد که هر واحد چه میزان عرضه داشته باشد و این برنامه باید در اسرع وقت به واحدها ابلاغ شود، که اگر این اتفاقات بیافتد، در پایان به نفع مصرف کننده نهایی خواهد بود.  

در پایان لازم به یادآوری است که تمام فعالیت‌های مرتبط با فولاد (قیمت‌گذاری، تایید یا عدم تایید معاملات، سامانه بهین‌یاب، تعیین و ابلاغ کف عرضه و ..) از تاریخ 10 خردادماه سال‌جاری از معاونت معدنی سلب و به صادقی نیارکی معاون امور صنایع تفویض شد که براساس پیگیری‌ها تا کنون این معاونت هیچ اقدام مثبتی در حوزه فولاد و چاره اندیشی برای حل مشکلات این بخش انجام نداده است.