۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آشفته بازار طلا به دیگر فلزات هم سرایت کرد/ افزایش سود معاملات پلاتین و نقره

۱۴ تیر ۱۳۹۹، ۱۷:۱۸
کد خبر: 450619
آشفته بازار طلا به دیگر فلزات هم سرایت کرد/ افزایش سود معاملات پلاتین و نقره

هرج و مرجی که بازار طلا را از ماه مارس با توجه به شیوع گسترده کرونا در سراسر جهان درگیر کرده اکنون به بازار دیگر فلزات گرانبها نیز راه یافته که در نتیجه آن جابجایی قیمت‌ها و افزایش فهرست موجودی نقره و پلاتین را در برداشته است.

اقتصادآنلاین اکرم شعبانی؛ آغاز آشفتگی بازار طلا به ماه مارس بازمی‌گردد زمانی که پروازها و واحدهای تولیدی به تعطیلی کشیده شدند و معامله‌گران آتی طلا نگران از عدم تحویل به موقع قراردادهای آتی بودند.

این امر باعث شد تا معاملات آتی که نزدیکترین قیمت را به معاملات لندن دارند، در این میان سود معاملات هم افزایش یافت و در نهایت تغییر برخی از موقعیت‌های معاملاتی را در معاملات آتی نیویورک به همراه داشت. نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد این پویایی بازار تنها محدود به طلا نیست.

معاملات آتی نقره و پلاتین هم از ابتدای آوریل مراحل مختلف افزایش قیمت را پشت سر گذاشته‌اند، سود معاملات این دو فلز گرانبها نیز همچون طلا در معاملات رو به افزایش گذاشته است.

جهش قیمت قراردادهای نقره

(جهش قیمت قراردادهای نقره)

از روز دوشنبه هفته گذشته داده‌های منتشر شده قراردادهای نقره در ماه ژوییه در بازار کومکس نیویورک حاکی از بزرگترین تحول این بازار در طول 25 سال گذشته بود. تحویل پلاتین در بورس کالاهای تجاری نیویورک بیش از پنج برابر بیشترین معاملات در طول آن ماه به ثبت رسید.

دیوید هولمز معاون ارشد رییس هرایوس متال نیویورک که پالایشگاه فلزات گرانبهاست در این باره عنوان کرد: این افزایش قراردادها برای بانک‌ها تبدیل به راهی در کاهش مواجهه با جابجایی قیمت‌ها و محدود کردن ریسک معاملات شد.

انفجار قیمت طلا در اوایل سال جاری در حالی اتفاق افتاد که منجر به ضررهای زیادی برای بانکدارانی شد که به طور معمول معاملات آتی طلا در نیویورک را به عنوان مانعی برای موقعیت‌های خود در بازار خارج از معاملات لندن شناسایی می‌کنند. به عنوان مثال هلدینگ HSBC در طول یک روز 200 میلیون دلار در معاملات از دست داد که این موضوع خود نشان از چالش‌های بانکی به دلیل آشفتگی در قیمت ارزدارد.

شیوع گسترده‌تر

بازارهای نقره و پلاتین شاهد اختلاف قیمت‌های مشابه بودند. گسترده‌تر شدن معاملات آتی نقره و افزایش معاملات نقدی در سه ماهه دوم 2020 منجر به رقم خوردن بالاترین قیمت در طول نزدیک به چهار دهه گذشته شد. پلاتین EFP هم بالاترین قیمت خود را از 2008 تاکنون به ثبت رساند و در نهایت پالادیوم بیشترین میزان افزایش معاملات را از سال 1993 به ثبت رساند.

آشفتگی‌های به وجود آمده در واقع در پی تلاش برای رفع کمبود انبارهای کالایی ایجاد شد. موجودی‌های مبادله‌ای نقره و پلاتین هم رکوردی تازه به ثبت رساند. در همین حال، در پی جابجایی‌های قیمتی رخ داده پس از شیوع کرونا مواضع معاملات آتی رو به کاهش گذاشته و موجب اشباع انبارهای طلا شده است.