۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش هزینه حمل کامودیتی‌ها در سایه کاهش محدودیت‌های تجاری/ پس لرزه‌های شیوع کووید - ۱۹ بر حمل مواد معدنی

۱۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۵:۱۸
کد خبر: 450384
افزایش هزینه حمل کامودیتی‌ها در سایه کاهش محدودیت‌های تجاری/ پس لرزه‌های شیوع کووید - ۱۹ بر حمل مواد معدنی

هزینه حمل و نقل کامودیتی‌ها مثل زغالسنگ و سنگ آهن در پهنه‌های اقیانوسی رو به افزایش گذاشته و بر اساس گزارش‌ها این افزایش قیمت ناشی از حذف خرید کارگویی چین عنوان شده است. این موضوع که آیا چنین افزایش قیمتی در اثر پس لرزه‌های اقتصادی ویروس کرونا ادامه خواهد یافت یا خیر، یک سوال جدی‌تر در این راستاست.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ به گزارش بلومبرگ نیوز هزینه حمل در کشتی‌های غول پیکر روز چهارشنبه به ۳۱ هزار دلار در روز رسید که این رقم بالاترین قیمت از سال ۲۰۰۹ تاکنون است. این افزایش قیمت جریان باری از استرالیا و برزیل که دو تولیدکننده بزرگ سنگ آهن در جهان هستند آغاز شد. این در حالی است که با آغاز روند کاهش محدودیت‌ها در جهان، کارخانه‌های فولاد چین خریدهای خود را افزایشی کرده بودند.

فرود موردکل تحلیل‌گر کلارکسون Clarkson Securities که یکی از بزرگترین کارگزاری‌های کشتی جهان است، در این باره عنوان می‌کند: در حال حاضر تقاضای زیادی در چین وجود دارد که این موضوع با نگاهی به افزایش ۵ درصدی میزان تولید فولاد چین در طول ماه ژوئن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به سادگی قابل تشخیص است. در این میان موجودی‌های بندری سنگ آهن نسبتا کاهش یافته و بنابراین کارخانه‌های فولادی چین به دنبال پر کردن موجودی انبارهای خود هستند.

هزینه حمل کامودیتی‌ها

(نمودار افزایش قیمت حمل و نقل در سال ۲۰۲۰، خط بنفش بیانگر افزایش قیمت در شش ماهه ۲۰۲۰ است)

بر اساس آمار منتشر شده از سوی دفتر آمار چین، تولید فولاد چین در ماه مه هم به رکورد ۹۲.۲۷ میلیون تن دست یافته بود. چین ۶۲ درصد از تولید این آلیاژ را در جهان بر عهده دارد.

این در حالی است که چندی پیش به دلیل افزایش موارد شیوع در برزیل و بسته شدن تعدادی از معادن در برزیل، محموله‌های سنگ آهن به ندرت جابجا می‌شد و کارگوها عملا از روند کاری فعال خود فاصله گرفته بودند.

بر اساس گلوبال پورت که توسط بلومبرگ جمع آوری شده است محموله‌های سنگ آهن هفتگی از استرالیا به خصوص از بندر هدلند تا ۲۶ ژوئن رکورد ۲۱.۱ میلیون تنی به ثبت رسانده بود.

اهداف بلند مدت

در یک دیدگاه بلندمدت‌تر، شانس بازار حمل و نقل مواد معدنی به شدت با چگونگی پایدار ماندن روند احیای اقتصادی چین در شرایط شیوع بیماری کرونا مرتبط است، به خصوص اگر دیگر کشورها مدت بیشتری برای بهبود اقتصادی خود نیاز داشته باشند.

صنعت فولاد چین حدود ۷۰ درصد از سنگ آهن تولید شده در جهان را مورد مصرف قرار می‌دهد و این میزان تا سال ۲۰۲۰ هم به صورت سالانه رو به افزایش بوده است. این در حالی است که مقامات چین دستور داده‌اند تا شتابی در اجرای پروژه‌های زیرساخت به منظور نبرد با رکود اقتصادی انجام گیرد.

اقتصاد بزرگ چین درست پیش از شیوع موج دوم ابتلا به کووید - ۱۹ یک بهبود آزمایشی را پشت سر گذاشت، ممکن است شیوع موج دوم کرونا در جهان، بازگشت به شرایط پیشین و محدودیت‌ها را بار دیگر رقم بزند.

در همین شرایط است که قیمت حمل و نقل کامودیتی‌ها رو به افزایش گذاشته است.

رندی گوانز معاون ارشد تحقیقات سهامداران در جفریس هیوستون Jefferies LLC در این باره توضیح داد: بهبود شرایط بیش از سطح انتظارات ما برای تابستان در حال انجام است. بیشترین میزان تاثیرگذاری در این زمینه به دلیل افزایش تقاضای سنگ آهن برای صنایع فولادی چین به وقوع خواهد پیوست در عین حال کاهش موجودی سنگ آهن، افزایش تولید و صادرات برزیل نیز از دیگر مواردی هستند که بر این جریان تاثیرگذار خواهند بود.