۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

خیز مس برای ثبت بهترین سه ماهه از 2010/ فشار نگرانی کاهش عرضه بر قیمت مس

۱۰ تیر ۱۳۹۹، ۱۷:۳۰
کد خبر: 449750
خیز مس برای ثبت بهترین سه ماهه از 2010/ فشار نگرانی کاهش عرضه بر قیمت مس

مس خود را برای ثبت بهترین سه ماهه از سال 2010 آماده می‌کند که این مساله با خوش بینی نسبت به بازگشت تقاضای بیش از حد انتظار از سوی مصرف کنندگان برتر و افزایش نگرانی‌های عرضه در آمریکای جنوبی رقم خورده است.

اقتصادآنلایناکرم شعبانی؛ مس به عنوان فلزی که کاربرد زیادی در زندگی و لوازم روزمره از اتومبیل تا وسایل الکتریکی دارد، طی سه ماه گذشته نزدیک به 20 درصد رشد قیمتی داشته و در طول هفته گذشته برای نخستین بار از زمان شیوع کووید – 19 قیمت این فلز به بالای 6 هزار دلار در هر تن رسید.

این در حالی است که در طول سه ماه گذشته قیمت‌ها مدام روند افزایشی داشته که با تمایل به چشم انداز افزایش مصرف ابتدا در چین و سپس در دیگر اقتصادهای بزرگ که محدودیت‌ها کاهش یافته مرتبط است. در حالی که موج جدید شیوع کرونا مساله تقاضا را تحت تاثیر قرار داده بازار از محرک اقتصاد جهانی و نگرانی از تعطیلی معادن پشتیبانی می‌کند. روز جمعه انتشار گزارشی نشان داد که صندوق‌های تامینی معاملات آتی مس در یک روند نزولی به کمترین میزان از سال 2018 تاکنون رسیده است.

تای وونگ رییس تجارت مشتقات فلزات در بازار سرمایه BMO در این باره گفت: اساس تقویت مس دارای سه بخش است که شامل: بهبود اقتصادی چین که علیرغم علائم هشدار دهنده به شدت در مقابل انتظارات بازار شگفتی آفرین شده، اختلال در عرضه ناشی از شیوع کووید - 19 که به سرعت در حال رشد است و نیز کوتاهی بازرگانان مس در انجام عرضه‌ها در طول سه ماه گذشته بوده است.

نمودار بهترین سه ماهه مس

(نمودار بهترین سه ماهه مس در یک دهه گذشته)

معاملات این فلز برای تحویل در سه ماهه با افزایش 0.1 درصدی روز گذشته به 5961.50 دلار در هر تن رسید که در بورس فلزات لندن این بالاترین قیمت ثبت شده در کل پنج ماه گذشته است.

تحلیل‌گران مورگان استنلی از جمله سوزان بیتس در یادداشتی در این باره نوشتند که با توجه به ادامه شیوع کرونا ریسک بالایی در ادامه روند تولید در بزرگترین معادن مس در شیلی وجود دارد. مورگان استنلی در تحلیلی خسارات جهانی در زمینه تامین معادن را در سال جاری 560 هزار تن محاسبه کرده که مهمترین دلیل این میزان تولید شیوع کرونا و ایجاد اختلال در عرضه و تقاضای محصولات معدنی عنوان شده است.

رشد مجدد قیمت‌ها برای شرکت‌های معدنی خبر خوشایندی است و انتشار همین خبر موجب شده که The BI Global Copper Competitive Peers که شاخص 30 شرکت معدنی است در نزدیکی ثبت بهترین عملکرد خود از سال 2005 تاکنون قرار گیرد. شرکت‌های Hindustan Copper Ltd، Hudbay Minerals Inc و Freeport-McMoRan Inc تا پایان ماه مارس بیش از 40 درصد افزایش داشته‌اند.

رایان مک کی تحلیل‌گر اوراق بهادار TD هم در این راستا معتقد است: مس از «افزایش اشتها در میان محرک‌های پولی و مالی جهان و پوشش ناچیز سرمایه‌گذاران در طول سه ماهه دوم» بهره مند شده است.